onsdag 17. juli 2013

Ubetalt, men likestilt hushjelp

Mens jeg jobber med å forfatte et positivt vinkla innlegg om campinglivet for å veie opp for det forrige , kan jeg tipse om denne boka jeg har lest i ferien.


(Det er vel mulig å skimte boka blant de andre camping-elementene på bildet?)





"Barnepiken" er lettlest og underholdende og gir et innblikk i livene til de fargede hushjelpene som steller for hvite familier i Mississippi på sekstitallet.

De gjør rent, lager mat og oppdrar de hvite barna, men fruene deres tillater dem ikke å bruke samme toalett som dem på grunn av smittefaren....!

Rimelig fjernt fra min egen verden, med andre ord. Jeg kan til tider føle meg som en hushjelp der jeg går og plukker opp rotet etter andre, vasker skitt etter andre, stryker andres klær eller disker opp med andres favorittretter. Men det er MITT hus og MITT barn og jeg får lov til å bruke doen. Skulle bare mangle, det er jeg som vasker den også.


Elisabeth, en helt annen type hushjelp





5 kommentarer:

  1. Bra bok, det der. Har akkurat lest ei som heter Mississipi, litt av det samme temaet.

    SvarSlett
  2. Spennende bok, men jeg savnet en avslutning med litt mer futt i .

    SvarSlett
  3. Veldig morsomt innlegg under (selv om du sikket ikke syntes det var så kjekt å oppleve disse tingene... ) Veldig kjedelig å være på tur når absolutt alle småting koster noe.
    Da er det i hverfall fint å kunne lese litt i ferien - det roer sikkert nervene og så er det jo alltid godt å lese om noen som har det verre enn oss selv.
    Håper resten av turen blir fin :)

    SvarSlett
  4. Som den gode norsklæreren jeg er, har jeg tatt snarveien og sett filmen. Som er god. Dessuten visste jeg ikke at det også var en bok før etter at jeg hadde sett filmen. To minuspoeng. Men så er jeg jo ikke engelsklærer, da. Minus ett minuspoeng. Det skulle bli totalt ett minus. #vekttallimatteogså

    SvarSlett
  5. Filmen er fin også altså... ;)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...