fredag 1. juli 2016

Årets rabarbra-avling i eplepai

Ohoi, nå fortjener jeg husmorpoeng. Ikke bare har jeg huska å høste før St.Hans de få rabarbrastilkene som uten tilsyn har vokst i hagen, men jammen har jeg ikke brukt dem også!

I skrivende stund fylles kjøkkenet av duften av pai, ikke bare en, men to paier har jeg bakt. Ute høljregner det og jeg ignorerer isbilens forsøk på å tilkalle min oppmerksomhet med sine pling-plong.


Årets rabarbra-avling til tining. Ja, den måtte en tur innom fryser'n først. Jeg hadde ikke lyst eller anledning til  bake samme dag som høsting, og siden jeg ikke aner hvor lenge rabarbra holder seg i kjøleskapet......


Jeg har brukt den samme, lettvinte paioppskriften som alltid. Opprinnelig var den med rips (lenke), men jeg har tidligere testa den ut med pærer også. 

Denne gangen har jeg brukt epler og rabarbra, samt epler og nektarin. Jeg innbiller meg at all slags frukt og bær kan brukes. 

Oppskrift:

  • Legg oppkuttet frukt eller bær i en ildfast form
  • Strø over en blanding av 2 dl sukker og 3-4 spiseskjeer potetmel
  • Smelt 300 gram smør, som blandes med 4 dl havregryn, 4 dl mel og 1,5 dl sukker og fordel massen over frukten i formen.
  • Stek på 200 grader i cirka 35 minutter.





To smuldrepaier på vei ut av ovnen. Ja, jeg stoppa opp for å nyte synet, og tok et bilde. Gammel blogg-vane.
Grillvotten er forresten egen produksjon den også.


En genial måte å rydde i fruktfatet på. Denne gangen var det epler, nektarin og selv-odla rabarbra som var tilgjengelig. Nå veit jeg ikke ennå om disse kombinasjonene var vellykka, men jeg satser på det. 

Det både ser og lukter lovende.







Den ene paien skal være med i bursdagsselskap i morgen, den andre skal jeg straks frakte under en paraply bort til venne-middag. Tudeluuuuu.

Fin fredag!


Elisabeth, pai-baker med rabarbra-avling




1 kommentar:

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...