fredag 11. november 2016

Skeptisk

Det er tre typer mennesker jeg sånn generelt er skeptisk til:

1.  Menn med langt hår
Hva er greia? Du er gutt, det er samfunnsmessig akseptert at du kan ha (og kler) kort og lettstelt hår. Hvorfor i all verden vil du ha et hår som krever mer jobb, lettere ser uflidd ut, og som i mange tilfeller gjør at du ser mer feminin ut? Pistrete hestehale i kombinasjon med snaublåst isse er ikke pent, ei heller en samurai-knute på toppen.  Beklager om jeg støter noen, men jeg har til gode å se en mann som jeg faktisk synes kler langt hår.

2. Personer uten Facebook-profil
Det er helt i orden at man ikke ønsker kontakt med klassekamerater fra et tidligere liv eller ikke har behov for innsikt i bekjentes hverdag, men fb er jo så mye, mye mer enn det å dele skrytebilder fra treningssenteret eller kjøkkenbenken! Fb har blitt den viktigste og kjappeste kanalen for kommunikasjon innenfor lukkede grupper (f.eks. podens fotballlag), verdifull informasjon (f.eks. om løypeforholdene rundt hytta) og tilgang til spennende nyheter og artikler. Dessuten trenger man ofte en fb-profil for å benytte seg av andre sider og tjenester, som kommentarfelt i avisartikler. For meg er personer uten fb-profil personer som ikke ønsker å kommunisere med andre, personer som stenger resten av verden ute. Bemerkelsesverdig ofte er det de mest høylydte motstanderene av fb de samme som like høylydt klager over at de ikke har fått informasjon om det ene eller andre. Spissfindig kommunikasjon er det som skiller oss mennesker fra dyra. Hvilken art ønsker du å tilhøre?

3. Donald Trump-tilhengere
Skal man le eller grine? Nå er alt mulig her i verden. USA, verdens mektigste nasjon, har valgt en ostepopgul klovn med et spesielt kvinnesyn til president. Jeg antar intelligens og evne til å se lenger enn sin egen nese er avlegs. Jeg er redd verden beveger seg i feil retning - og har gjort det lenge. Bort fra dugnadsånd, likeverd og samhold til fremmedfrykt, misunnelse og klasseforskjeller. La moroa starte.



God helg.


Elisabeth 


Illustrasjon lånt fra politifact.com

7 kommentarer:

  1. Jeg er enig. De to første er blitt prinsipper for noen, de på tredje gir klare assosiasjoner til slutten av 1930-tallet. Retorikken er ganske lik, og skummel.

    SvarSlett
  2. Tihi... har noen ihugede facebookmotstandere i bekjentskapskretsen...

    SvarSlett
  3. Min gutt har langt hår. Ingen grunn til å være skeptisk <3

    SvarSlett
  4. Hører til kategori 2 her. Men har heller ikke unger, og klager ikke på at jeg ikke får informasjon. Det finnes nemlig ett liv uten FB også. Tro det eller ei. ;o)

    SvarSlett
  5. Morsomt kan du iallfall skrive!

    SvarSlett
  6. Her var vi svært enige, du! Topp innlegg.
    Min quote til punkt 1 (og har vært det siden vgs-tida): jeg har aldri sett en gutt/mann med langt hår som ikke har blitt finere etter en klipp. Står ved det fremdeles, og går dermed ikke så hardt ut som deg, men er så enig.
    God helg!

    SvarSlett
  7. Hey... menn og gutter med langt hår kan være kjempefint det da :-) Hipp hurra for at ikke alle er like sier nå jeg! Litt enig i det med FB, men hver sin lyst! Man kan i det minste ikke klage på at man ikke får vite alt til en hver tid. Men argumentet " jeg kan ikke dra meg inn på det der FB greiene, jeg er helt typisk en sånn som kommer til å bruke timesvis der hver dag" synes jeg vitner om god selvinnsikt og god selvkontroll. Mange bruker usannsynlige mye tid der.... Når det gjelder han der ostepoppen så er det jo bare å se skrått ned i bakken, rødme , toe sine hender og håpe det går over uten for store skader..... Gro :-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...