lørdag 24. oktober 2015

Super dugnadskake - Kjærlighetskake

Bruker du Pinterest.com?

Noen kaller det et sosialt medium, jeg kaller det et arkiv. Det er der jeg henter inspirasjon og lagrer gode idéer. Det er der jeg samler matoppskrifter. Kokeboka hvor jeg skrev ned venners kakeoppskrifter og limte inn utklipp fra ukeblader, er blitt erstatta. Vi lever i en digital verden.

Denne måten å arkivere oppskrifter fordrer at oppskriften er publisert digitalt et sted. Det hender jeg må stå for den publiseringa sjøl. Derfor hender det at denne bloggen blir en kakeblogg.


Derfor presenteres i dag Kjærlighetskake, en veldig enkel kake med få ingredienser, ingen syltede aprikoser, fiberhusk eller kokosolje, som du ikke har liggende.

Nei, dette er en slik kakeoppskrift som redder deg når du lørdag kveld kommer på at du skal stille med kake til idrettslagets kafé søndag morgen. Ikke minst så  smaker den også fortreffelig.

Kjærlighet kommer og kjærlighet går, ingen vet vægen vi vandre, skrev Alf Prøysen i "Mitt hjerte er ditt". Jeg håper denne spiselige kjærligheta kommer til deg flere ganger, jeg har tydd til den ofte.
Om du trenger litt beroligende korsang til kakebakinga (om du altså akkurat oppdaga at du skal levere dugnadskake om noen få tmer), kan du trykke her. Korsang kan være saliggjørende, men det får vi drøfte en annen gang, nå skal det bakes.





  • Pisk 6 egg og 525 gram sukker
  • Smelt 375 gram smør eller margarin og bland det i eggedosisen
  • Bland 3 dl melk, 525 gram mel, 6 ts vaniljesukker og 6 ts bakepulver, og bland det sammen med det flytende
  • Hell røra i en stor, smurt langpanne
  • Stek 15 minutter på 180 grader
  • Ta ut kaka og dryss kanel og sukker på
  • Stek i ytterligere 10-15 minutter


Ferdig!




Det er lov å smake på dugnadskaker, man bør jo skjære bort kantene, sant?!

Håper du ble inspirert, kanskje lagrer du denne i ditt pinterest-arkiv også?


Elisabeth, dugnadskakebaker




8 kommentarer:

  1. Den så jo veldig enkel og grei ut og fin erstatning til sjokoladelangpannekake som ofte finnes på dugnader o.l. Jeg er på Pintrest, men bruker det ikke så ofte og det er fin inspirasjon der synes jeg også. God søndag!

    SvarSlett
  2. Jeg har bakt den til skoleklassen min flere ganger. De liker den godt alle sammen 😊👍😊

    SvarSlett
  3. Såg helt supergod ut, skal prøve.

    SvarSlett
  4. Skuffkake som den het for i tiden...veldig god 😋

    SvarSlett
  5. Skam prøve denne I kveld. Ligner farmors godkake! Takk for tips og påminnelse

    SvarSlett
  6. Kan absolutt anbefales!

    SvarSlett
  7. Sissel E Hagelin21 november, 2022 15:49

    Liker enkle gode kaker når tiden ikke alltid strekker til. Denne skal prøves.🥰

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...