fredag 3. januar 2020

Nytt år, nye oppskrifter - krydderkake

Godt nytt år, folkens.

Et nytt år byr på nye muligheter bla bla bla.

Denne bloggen har blitt et smart sted for meg å lagre matoppskrifter, veiledninger for kreative krumspring og så videre. Så da er det kanskje ikke så rart at årets første innlegg handler om kake.

Denne krydderkaka fikk jeg servert like før jul, og den var bare helt fantastisk saftig og god på smak. Nå skal det sies at mitt første forsøk ikke ble fullt så fantastisk, men den var absolutt helt innafor. Det er noe med den måleenheten "kopper" som kan bli litt ymse, men forholdet mellom ingrediensene skal jo bli noenlunde likt, da... Så nå lagrer jeg oppskriften her, for meg selv og kanskje for andre som vil teste den ut.




Toves krydderkake

2 kopper rosiner
2 kopper vann
1,5 ss smør
1,5 kopp sukker

Kokes i fem minutter

1 pakke sukat (kan droppes, jeg hadde ikke det denne gangen)

1 ts kanel
1/3 ts revet muskat
1/2 ts nellik
1 ts natron
1,5 ts bakepulver
3 kopper hvetemel

Alt blandes (jeg brukte kun håndkraft) og puttes i en smurt brødform.
Stekes 45-60 minutter på 200 grader.




Elsker at det bare er å blande alt i én operasjon, ikke sånne visp i en bolle, bland i en annen, rør i en tredje osv.

Neste gang skal jeg bruke en litt mindre kopp og ha i litt mer krydder. Kanskje jeg slår til med sukat også, selv om det ikke blir så godt mottatt av resten av familien. Og er jeg skikkelig i siget og strutter av energi, så drar jeg fram elektrisk verktøy framfor å bruke håndkraft til røringa også.




Lunka krydderkake med et glass iskald melk - mmmm, himmelsk. Det burde du unne deg.



Elisabeth, krydderkakebaker



1 kommentar:

  1. Kryddeerkaka ser god ut, æ bakte ei lignendes for et par år sia, finn oppskrifta fra ei dame på en bloggg her inne, og den var deilig og var like god etter lang tid .
    Ha ei fin helg og godt nyttår.

    Lisbeth

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...