tirsdag 10. desember 2013

Nye trær med gammelt verktøy

Årets juleverksted med jentene resulterte i en liten skog av juletrær.





Disse var overraskende ganske enkle å lage. Faktisk var den mest utfordrende delen av prosjektet å finne en passer. Du vet en sånn sak med spiss i den ene enden og blyant i den andre, som man svinger rundt med lett håndledd og streker opp flotte sirkler med.

Først lette jeg etter min egen, den jeg hadde på skolen en gang langt tilbake i det forrige årtusen en gang, som jeg mente jeg fortsatt hadde et sted, men som jeg ikke kunne huske sist gang jeg brukte. Jeg fant den ikke.

Så spurte jeg tiåringen om hun hadde en. -Hæ, passer? Hva er det? Ok, ingen hjelp fra det holdet.

Heldigvis hadde en venninne mer koll på sitt gamle verktøy enn meg og kunne medbringe nødvendig utstyr til verkstedet.




Da var det bare å svinge passeren og klippe ut papirsirkler i 10, 8, 6 og 4 cm i diameter, brette, træ tråd, knyte og toppe saken med en perle.

Eksakt fremgangsmåte kan du finne HER.





Blant gløgg, pepperkaker, klementiner, sjokolade og latter var vi veldig fornøyde med produksjonen.

Oh, herlige mestringsfølelse! 

Om vi lagde noe annet på juleverkstedet? Nei, vi liker å perfeksjonere ett prosjekt av gangen.


Elisabeth, juleverkstedgeneral



11 kommentarer:

  1. Imponerende flott og enkelt. (kanskje enkelt):-D

    SvarSlett
  2. Hvor mange trær rakk dere? Mitt solo-juleverksted har også produsert trær i år. Antallet avsløres julaften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja...altså....det er ikke kvantiteten det kommer an på vel? Fire damer produserte 12 trær.

      Slett
    2. Det er helt sant. Trærne deres var flotte. Håper at mine også blir slik jeg hadde sett det for meg.

      Slett
  3. Disse likte jeg godt :-) Synd jeg ikke hadde sett dem før jeg skulle finne ut hva 6. trinn skulle lage på juleverksted :-P Men nå er de altså memorert til et senere år ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  4. Disse var dekorative og kanskje selv jeg klarer å lage de! :-) Tenker de kan være fine å pynte gaver med.

    SvarSlett
  5. Så fine! Dette må prøves;)

    SvarSlett
  6. Så fine de er! Passeren ja, den har jeg også leita etter og kunne selvsagt ikke finne den.

    Men nå kunne jeg ønske den var her!

    SvarSlett
  7. De var veldig lekre rett og slett!

    SvarSlett
  8. Slike har jeg ikke sett før - fine! Hørtes ut som et juleverksted etter min smak - fint å ikke gape over for mye :)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...