mandag 21. april 2014

Og så litt husmorblogging

Ja når dette har utvikla seg til å bli en interiørblogg, så er ikke veien lang til å bli en husmorblogg heller.

Nå som påskeferien er over kan det være greit å ta fatt på alle de kjedelige husmorsyslene igjen (for de som har tatt ferie fra det) og hva er vel mer kjedelig, og ikke minst griste, enn å rense filteret i avtrekket over komfyren? 

Men fortvil ikke, her kommer et tips for hurtig av-fetting.

Til denne øvelsen trenger du:

  • 1 grisete filter
  • 1 stor kjele
  • vann
  • 3-4 spiseskjeer bakepulver
  • 1 komfyr som fungerer



Finn fram den største kjela du har og kok opp vann. Oppi gryta slipper du det grisete filteret. Deretter heller du i litt av bakepulveret, litt av gangen for dette bruser. Kanskje det bruser nok til at en kjemi-interessert, kvisete tenåringssønn fatter interesse for kjøkkeneksperiementet? Intet gleder en sliten husmor mer enn om hun kan lure kjedelige plikter over på andre familiemedlemmer.

Men altså, ha i bakepulveret litt etter litt og la magien skje.




Fettet løsner fra filteret og gir vannet i kjela en farge du ellers bare finner på triste sykehjemsvegger.




Snu filteret den andre veien (om du da ikke har en megasvær kjele så hele rista allerede er drukna).

Bruk gjerne en oppvaskkost om du føler deg inaktiv ved å bare stå og se på magien. Eller gjør noe helt annet nyttig i mens. Vi husmødre sitter jo aldri stille og tvinner tommeltotter.




Voila! Rent filter.



Når du er ferdig med dette grisearbeidet kan du jo gjøre deg lekker ved å lakke neglene. Da kan dette tipset om tørr neglelakk på 30 sekunder komme til nytte.


Elisabeth

PS. Om noen har et tips om hvordan man renser sluket på badet på en morsommere og mer lettvint måte, så mottas det med takk. Et stort takk.

20 kommentarer:

  1. Ah! Endelig et kjemiinnlegg!

    Takk for tipset, vi har en kjøkkenvifte som kan trenge en bli-ny-dag.

    SvarSlett
  2. Bruker å vaske filteret i oppvaskmaskinen, jeg. (Og gjerne renser jeg oppvaskmaskinen etterpå. Ikke at det er nødvendig, men da er det gjort).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg prøvd også. Men denne metoden er artigere. :-)

      Slett
  3. Sluk er det verste. Spesielt dem som sitter under dusjkabinettet.

    Har du prøvd oppvaskmaskinen til fettfilteret?

    SvarSlett
  4. Jeg bruker gjerne oppvaskmaskinen, men syns ikke resultatet er topp, så dette er et tips jeg vil prøve :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har komfyr, men dessverre ingen kjøkkenvifte. Lykke til med videre kjemieksperimenter og del dem på bloggen! :-)

    Cecilie

    SvarSlett
  6. Takk for tips! Sånne filtre er ekle...

    SvarSlett
  7. Pleier å vaske dei i oppvaskmaskina, men dette såg faktisk litt spennande ut! Og kanskje kjem det ein ungdom som tek over heile prosjektet...

    SvarSlett
  8. Du har virkelig skjønt dette med innholdsmarkedsføring! At man skal gi sine lesere innhold av VERDI! Dette har VERDI for meg, en lat husmor! Takk! :-)

    SvarSlett
  9. Så kjekt! Bra at jeg har 2 bokser bakepulver da. Kjøpte jo selvfølgelig 2 ganger i løpet av 2 dager.... man blir glemsk serru :)

    SvarSlett
  10. Nå fikk jeg faktisk lyst til å rense filteret i kjøkkenvifta. Jeg er av dem som elsker brusinga til bakepulver ;-) Har pleid å ta filteret i oppvaskmaskina, men synd ikke det funker helt...

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  11. åhh den var super...jeg har som regel stått med en blanding av Zalo og salmiakk og skrubbet for harde livet jeg... nå skal jeg virkelig prøve dette... sitter sikkert en halv gris der oppunder vifta, så det er absolutt på tide. Vasketips er supert:)

    SvarSlett
  12. Vi må ta filteret her også...

    Sluk i dusj, badekar, vask eller andre trege ting; plumbo. Plumbo gjør også den jobben du ikke gidder vente på at bakepulveret ikke tar... som svidde gryter (for de som måtte være belemret med slikt).
    Men, pulver-plumbo i gryter, gel-plumbo i sluk.

    SvarSlett
  13. Bruker også denne metoden men pleier å legge filtrene i langpanna. Da får man dekket hele på en gang og det er plass til begge to (om man har to da) samtidig :)

    SvarSlett
  14. Takk for tips, dette skal jeg prøve! Du har vel ikke tilfeldigvis noen gode tips til ei relativt fersk husmor som ikke vet helt hvor hu skal starte på å vaske selve stekeovnen? Har hørt at en ikke skal skrubbe og ikke bruke skurekrem, men jeg har neimen ikke peiling på hvordan en gjør det :P

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, nei tror du får vende deg mot mer pålitelige kilder der.

      Slett
  15. Liker tips og triks, tusen takk! Det minte meg på at jeg aldri har vaska filteret over ovnen, og nå har jeg bodd her i to år.. Hehe, må vel ta en runde på sånt snart da!?

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...