onsdag 25. juni 2014

Det er bedre å sy med strikk enn å jobbe på fabrikk - SDS sommerkjole

Når niese(11) ønsker seg kjole til bursdagen, er ikke tante vanskelig å be. Selv om ønskelista ikke antyda at det var hjemmesydd kjole bursdagsbarnet tenkte seg da hun skrev "sommerkjole med knyting i halsen og strikk i overdel". Men denne tanta griper enhver anledning til å ikle familien selvdesigna kostymer, så en slik eventuell usikkerhet blir glatt avfeid.




Heldigvis ble gaven veldig godt mottatt av bursdagsbarnet. Tante var veldig fornøyd.

Det er artig å sy med strikk. Med melodien til en bannlyst norsk låt fra 1990 på hjernen, med et annet ord som slutter på to k-er, nynna jeg "Det er bedre å sy med strikk, enn å jobbe på fabrikk" mens jeg pumpa avgårde på symaskinpedalen.

For de som har lyst til å prøve å sy en lignende kjole, kan jeg godt frese på med bilder og forhåpentligvis forklarende tekst. Fortsett å lese.

For dere som nøyer dere med å beundre dette ene bildet:

God sommer!






Sommerkjole med vaffelstrikk, størrelse 10-12 år

Når du syr med strikk, kan det være vanskelig å beregne hvor kraftig elastisiteten blir og dermed hvor mye bredde du bør ha i stoffet. Til et pikebarn med brystomkrets på ca. 72 cm var stoffbredde 140 cm passe.
Lengde ca. 90 cm. Bruk et lett stoff, et dynetrekk i krepp er supert.





1. Fyll underspolen med strikk. Prøv deg fram hvor stramt du bør ha det. Spol opp og test på et stoff. Jeg strammer forholdsvis mye. Det går en del strikk, jeg måtte etterfylle på underspolen to ganger i dette prosjektet.





2. Start med å stryke inn ca. 0,5 cm i overkant av stoffet, brett deretter inn en gang til, ca.2 cm slik at du får en pen ende.





3.  Nå starter det artige. Sy med strikk på underspolen og stor stinglende (4). Begynn ca 1,5 cm innpå stoffet, pass på at du syr gjennom alle tre lag av stoffet denne første raden med strikk. Overbretten fra punkt 2 festes på denne måten. Husk at du alltid må sy fra rettsiden når du syr med strikk!





4. Når du kommer til enden av stoffet, sy ca. 1 cm ned og deretter bortover igjen samme vei som du kom fra, som en u-sving altså. Det kan være lurt å ha et mønster (f.eks. ruter) i stoffet som hjelper deg med å få radene med strikk nokså rette. Kontroller i begge sider og eventuell juster slik at det blir pent når kjolen senere syes sammen i ryggen. Om det blir litt ujevnt underveis, vil ikke dette synes, men feltet med strikk bør være like langt i begge sider av stoffet når du er ferdig. Var det forståelig?






5. Strekk stoffet godt med begge hender mens du syr! (Bildet viser teknikken fra et annet prosjekt, ikke bli forvirra. Å sy med strikk forandrer ikke plutselig et gulrutet stoff til å bli lillamønstret.)


6. Gjenta vaffelstrikk-syinga til du har et ca. 15 cm langt felt med strikk. Sy sammen kjolen i ryggen rette mot rette. Vanlig søm og en sikk-sakk om du ikke har overlock-maskin. Det er nå det blir absolutt penest om du har klart å sy rett med strikken, som jeg prøvde å forklare under punkt 4. Nå har du en tube og det begynner å ligne noe.







7. Legg opp kjolen nederst. Jeg brukte overlock-maskin til å kaste over, bretta inn ca. 1,5 cm og sydde en enkel søm. Du kan også kaste over med sikk-sakk på vanlig symaskin og legge opp, eller brette inn stoffet to ganger. Husk å bytte underspole og stille stinglengden først.









8. Nå er det bare stroppene igjen. Klipp en remse ca. 5x70 cm. Noen mener du skal klippe alle deler til et prosjekt før du begynner å sy. Det gidder ikke jeg! Jeg synes det er så kjedelig å klippe at om jeg skulle tatt all klippinga før sy-moroa kunne begynne, hadde det blitt få prosjekter på syloftet. Nuvel.  Brett inn begge sider inn mot midten på langsidene. Herregud, nå blir det tydelig at dette med å skrive sånne SDS/DIY/turorials/veiledninger er jeg ikke særlig vant med. Beklager. Se på bildet, så er det forhåpentligvis forklarende nok. Et bilde sier mer enn tusen ord, sier det.....og der var jeg i ferd med å skrive meg bort igjen. Beklager enda en gang. Brett inn kortendene, brett inn og stryk langsidene mot midten, og brett enda en gang.






9. Sy en søm langs stroppen med så lite sømmonn som mulig.





10. Finn midten av stroppen og fest denne som en V midt på fronten av kjolen, på innsiden. Samtidig kan du enten beundre de rette strikksømmene dine, eller ergre deg over de skjeve greiene. Jeg gjorde sistnevnte denne gangen, grrrr. Vel, sånn går det når man synger "Det er bedre å sy med strikk, enn å jobbe på fabrikk" mens man tramper takten med symaskinpedalfoten.


11. Sy litt fram og tilbake hvor de tre knappenålene på bildet er for å feste stroppen godt.


FERDIG! Hopp av glede!




Håper forklaringen var sånn nokså grei å forstå. Om noe var uklart, er det lov å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan på herlig amatørvis.

Dette er én variant av kjolen, men man kan sy på en volang nederst eller ha fire skulderstropper i stedet for knyting rundt halsen. Man kan slenge på en lomme eller en fiffig applikasjon, en blonde øverst kanskje? Bruk fantasien. Om et år eller to kan behovet for å skjøte på i lengden melde seg, disse tuppelurene strekker seg ofte kun i lengden, ikke bredden. Da kan man sy på en kappe i et annet stoff. Mulighetene er mange.

Lykke til.


Elisabeth


18 kommentarer:

  1. Utrolig fin kjole altså. Du er jammen kjempeflink! Skulle ønske jeg kunne sy også.

    SvarSlett
  2. Flotte kjoler og veldig bra forklaring.

    SvarSlett
  3. Jeg er så dødsimponert!! Selv har jeg sydd opp gardiner i dag samt reparert et par bluser, og er veldig fornøyd med mine husmoregenskaper. Men det er også til dit mine sykunnskaper rekker... ;o)

    SvarSlett
  4. Heldig tantebarn!

    Supersøt kjole, så flink du er til å sy.

    SvarSlett
  5. Supersøt kjole, og kjempegrei DIY! Jeg har kjøpt inn strikk, men ikke turt å prøve meg enda. Nå fikk jeg veldig lyst til det - det er vel bare å hive seg uti :)

    SvarSlett
  6. Den ble fin :-) Spennende med strikk.

    SvarSlett
  7. Sansen kjole! Jeg har hatt lyst å prøve meg på strikksøm, men har ikke funnet motet. Det tror jeg skal ordne seg nå, etter å ha lest dine detaljerte instrukser. Ser jo sabla gøy ut!

    SvarSlett
  8. Snasen! Ikke sansen, det gir jo ingen mening. Grmf, autokorrektur...

    SvarSlett
  9. Heisann! :) Eg er imponert! Skal sei du har blitt avansert på relativt kort tid! Kjempefin kjole! Håper sommeren blir så fin at den kan brukes masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, krysser fingre for en sommerlig sommer i sommerkjole.

      Slett
  10. Kjempefin! Der kom jeg på at jeg sydde sånne kjoler med strikk på 70-tallet. Det er bare å begynne igjen da! Takk for tips!

    SvarSlett
  11. Du har jo virkelig blitt en ekspert! Her kjører du i vei med DIY innen søm! Hvem skulle ha trodd det da vi startet opp med blogginga?;)

    SvarSlett
  12. Hei! Dette var jo en superflott gave, og det er ikke rart hun hoppet av glede! Jeg har forsøkt å sy med strikk, men fikk det ikke til. Nå tror jeg at jeg skal prøve igjen! Takk for super beskrivelse - skulle ikke tro du hadde gjort anna! Bare en ting: Holdt det med1 snelle med strikk? Ønsker deg en flott kommende sommeruke! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint om jeg kan inspirere. Kjøp to sneller strikk, du.

      Slett
    2. Da gjør jeg det! Har bestemt meg for å sy slike kjoler i sommergaver til mine jentebarnebarn + deres kusine, så i dag går turen inn til Stoff&Stil! Takk for inspirasjonen, og ha en fin dag! Klem Cathrine :-)

      Slett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...