fredag 19. desember 2014

Hva er "gaver med mening"?

Det er en del snakk om å gi "gaver med mening".

Hva er det? Hva gir mening?

Jeg har automatisk tenkt at en gave med mening er et måltid mat til en hjemløs eller en geit til en fattig bonde i et u-land, håndtert av en bistandsorganisasjon.

Om du googler, så er det også slike treff som kommer øverst på lista.

I følge en undersøkelse Ipsos MMI har foretatt, så får nesten halvparten av oss gaver vi ikke trenger. Fire av ti svarer at de er svært eller ganske interessert i å motta gaver med mening. En av fem i aldersgruppa 18-29 år har gaver med mening øverst på ønskelista.

Det er supert at så mange er positive til meningsfulle gaver, men på direkte spørsmål, hadde du våget  svare "nei, jeg vil mye heller ha Chanel no 5 parfyme enn at en en hjemløs får et julemåltid, jeg kjenner jo ikke han hjemløse og jeg trenger parfyme!" Om det var det du innerst inne tenkte.

Hadde du blitt bittelitt skuffa om du kun fikk gavekort på klimakvote og ikke en eneste sak du selv kunne benytte og få glede av? Jeg innrømmer glatt at jeg vil ha personlige ting også.

Men hva er altså en gave med mening? Hvor vidt kan begrepet strekkes? 

Er det bare fadderskap i Røde Kors,  bordbrikker produsert ved en kvinnefabrikk i Sri Lanka, et år som regnskogvokter eller en vinterpakke til syriske barn som kan kalles meningsfullt, eller kan andre ting være meningsfullt både for mottaker og giver?

Diskusjonen kom opp i dag, og det viser seg at man kan ha ulike oppfatninger av begrepet "gave med mening".

Etter at to av husets tre ostehøvler knakk og måtte kasseres tidligere i høst, så håper jeg at det ligger en hendig høvel med mitt navn på under treet i år. Det vil være meningsfullt for meg. Jeg er glad i ost. En ostehøvel ville ha mer mening og bruksverdi enn et smykke, for eksempel. Det er slettes ikke prisen det kommer an på.

Husets yngste har vokst det siste året og langrennskia er blitt for korte. For både henne, og besteforeldrene som kommer til å gi barnebarnet ski i julegave, er det en mening. Trollet får fornya glede i skisporet, besteforeldrene får noe ut av å se hennes glede. Mye mening der.

Kan en "gave med mening" være en opplevelse eller reise som samler familien, som gir oss en positiv felles historie vi kan leve lenge på minnet av? Å investere i samvær med familie og venner, kanskje redde et ekteskap, kan være temmelig meningsfullt, spør du meg.

Kan et avstøp av en barnehånd være en gave med mening? Det vil i alle fall kunne bli et kjært minne for foreldre om 15 år, når den søte barnehånden har blitt mye større, med sort neglelakk og kanskje tatovert, og tilhører en lang tenåringsslamp som for lengst har slutta å leie mamma og pappa.

De fleste har det godt i Norge, vi lever i overflod. Vi omgir oss med trygghet, rent vann, strøm, tilgang til lege og mye annet som vi tar for gitt, men som ikke er det for alle i denne verdenen. Vi bør hjelpe andre, vi skal hjelpe andre, men kan man få lov å ønske seg ny ostehøvel likevel?





Gir du gaver med mening? Ville du blitt glad for en geit?


Elisabeth, som gjerne gir og får gaver med mening, på ett eller annet vis



Bilde lånt fra gronnogskjonn.com




4 kommentarer:

  1. Jeg har vel tenkt at "gaver med mening" er sånne geiter og brønn-boring og sånn. Altså gaver som hjelper andre. Sånne gaver er jo bra, men jeg synes det blir litt feil å gi bort ei geit til en mormor i Uganda hvis det er du som giver som ønsker dette, mens du ikke har hørt et kvekk om hva mottakeren synes. Da kan du heller gi ei geit på vegne av deg sjøl, om du skjønner. Ostehøvel og andre nyttige ting er bra gaver.

    SvarSlett
  2. Jeg har tenkt at det er trist hvis man ikke ønsker seg noe, men kan kjøpe seg alt/kjøper seg alt når behovet oppstår. Jeg har ikke noen problem med å lage en ganske lang liste, og har presset andre til å tenke seg om og skrive ønskelister. Det viktigste er at det ikke trenger å være dyre ting. Et år fikk jeg tre kakerister i julegave, etter at både min datter og jeg var frustrert under pepperkakebakingen.
    Jeg bidrar til "geiter" i andre sammenhenger så til jul er jeg nok litt ego.

    SvarSlett
  3. EEn gave med mening - det synes jeg er en gave med omtanke. Noen gaver er jo bare slike ting man gir fordi mann må ha en gave. Noen gir deg noe, og du må gi noe tilbake. Jeg har en venninne som synes gaver er viktig. Hver jule har hun gaver til mine barn og til oss. Jeg prøvde en gang å hinte om at det ikke var nødvendig at vi ga gaver til hverandres barn, men det ville hun ikke høre snakk om. Jeg føler at det er vanskelig å finne noe hennes barn vil like, og at mine barn får enda mer plast/ting de ikke trenger/overdose i materialisme. Ergo ikke gaver med mening. Jeg hadde blitt uendelig mye gladere om hun lot min datter arve hennes datters klær, for eksempel.

    Min søster ønsker opplevelser. Hun får gavekort på teaterbilletter, eller kino , gjerne med barnevakt. Det er meningsfullt synes jeg.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...