torsdag 14. juli 2011

Er det derfor barnet sutrer!?

Smarte telefoner skaper sjalu barn uten empatiske evner, kan vi lese i dagens nyheter.

Mange foreldre er for opptatt av å sjekke været via mobiltelefonen og overser sine barn.....

Oj, og vi som trodde vi gjorde akkurat det for å planlegge strandtur - til barnets beste.....Og vi som trodde barnet sutret over avslag på is nr. fire, tap i vriåtter, sand i badebuksa eller over at alle vennene er bortreist på ferie...I stedet viser det seg at vi altså har påført barnet vårt dype psykiske skader.

Ai, ai, ai.

15 kommentarer:

  1. Vet du... de fleste barn sutrer nok for det også, men det er barn som blir så oversett, uansett hvor ålreite foreldrene virker og fremstår, både i sinn og skinn.

    Noen barn blir ikke sett - men om det er telefonen eller nedsnødde foreldre... vel, hvem vet.

    SvarSlett
  2. Ja... for det er jo slik at for eksempel JEG sutret ikke i det hele tatt da jeg var liten.... for mobiltelefonen eksisterte ikke og det var Vidar Teisen som ga værvarselet.... ok da... akkurat under de minuttene Teisen var på tv sutret jeg litt ;)

    SvarSlett
  3. Slik kan det gå:O))
    Ser du skuer på værkartet du også; godt å høre at det ikke bare er meg som følger med:O)
    Kos deg, klemmings;)

    SvarSlett
  4. Forferdelige foreldre!!!

    Selv mener jeg at jeg er meget inkluderende iom jeg har lastet ned "elias" spill så storebror får låne telefonen til og med! Da merker han ikke at jeg overser han, så får mor lese bolig pluss i fred ;)

    SvarSlett
  5. fysj.

    og du, jeg har gjettet riktig inne hos meg. Ganske sjølsikker, vær som jer er.

    SvarSlett
  6. jaja... sånn kan det gå...

    Ang. planer for 2011 - så kan jeg opplyse at akkurat nå finner du en flott oppskrift på knekkebrød inne hos meg ;)

    SvarSlett
  7. Mange barn blir sikkert oversett. Men om det skyldes ny teknologi eller skrudde foreldre, det vites ei! Jeg heller mot sistnevnte.

    Jeg kjenner jeg blir litt provosert egentlig. Utvikling er liksom så farlig. Endring. Nye dingser. Tilgjengelighet. Problemet ligger ikke i den nye teknologien, men i bruken av den. Og den står vi for selv! Enig med du, Elisabeth. Det må da være fint at vi som voksenpersoner kan sjekke værmeldinga når det passer oss for eksempel. Ikke dermed sagt at ungene skal sitte utsultet og gråte mens mor surfer på Facebook på telefonen!

    SvarSlett
  8. All den elektronikken vi omgir oss med er helt klart en tidstyv for alle, og noen setter dette foran ungene sine...samtidig er det mange som rett og slett er typene til å overse ungene sine, elektronikk eller ikke. Men det er absolutt noe å tenke på.

    Ha en fin dag - klem Siv

    SvarSlett
  9. Jeg tror ikke dette gjelder så mange, men avisene skal jo også ha noe å skrive om.

    SvarSlett
  10. Jaja...
    Satser på at det kun er agurknyheter,
    uten så mye substans.

    SvarSlett
  11. tenker det er det at ungene blir oversett som er problemet ja- ikke noe med elektronikk å gjøre! Jeg kan glemme å lese en bok, strikke et innviklet mønster, snakke i telefonen- eller sitte på nett dersom jeg vil ha snille unger. Sånt må jeg gjøre når jeg har klart å få dem opptatt med noe utenfor synsfeltet mitt...

    SvarSlett
  12. Eskil kan bli frustrert iblant om han prater til meg når jeg skriver ei melding, for da er jeg litt i min egen verden. Men håper nå virkelig ikke han får noen psykiske plager av det:) Det er vel ikke lenge før det er omvendt... Da er det vel jeg som får psykiske problemer om jeg skal betale regninga/kontantkortet :)

    SvarSlett
  13. Herrejemini, følger du ikke med ell?
    Ipad og iphone er lissom minimumskravet for å få barn nå!

    Ah, jeg liker at du fortsatt er her altså! Har vært en like dårlig bloggleser som bloggskriver de siste mnd, så det er deilig å se at noe fortsatt er likt og at du fortsatt er en av mine favisser!

    SvarSlett
  14. Tusen takk, Marianne......og jeg har både iPhone og iPad, sistnevnte brukes av hele familien. Vi har frisert mange dyr i ferien, jepp et spill som heter Pet Saloon, eller noe.

    SvarSlett
  15. Været er fy-fy! Vel...

    Jeg blir mer provosert av foreldre som kommer og henter sin lille i barnehagen MENS de snakker i mobilen, og verken hilser på barnet sitt eller andre, bare begynner å pakke sekken mens den i andre enden av samtalen er viktigst. Og så bærer det ut med ungen i hånda og et lite nikk til de voksne.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...