søndag 10. november 2013

Krakow, kommunisme, kultur og kronasjer

Jada, svaret på reiserebusen var KRAKOW.

Det hadde vel de fleste kommet fram til, selv om ingen våga å faktisk svare det. "Det er flere konsonanter enn vokaler" og "det begynner på K og slutter på W" ble det kommentert.


Det lille som er igjen av muren som en gang stengte jødene inne i ghettoen.


Krakow er en flott by. Jeg har vært der før, da besøkte jeg også Auschwitz. Denne gangen ble det først og fremst shopping og et enormt inntak av billig og god føde i fast og flytende form.


Gulasj i brød og solbær-vodka.

På jakt etter en by egna for jentetur og billige drinker, kjærestetur med romantisk rusling, kultur eller et shoppingeldorado? Krakow er plassen!


Godt skotøy er nyttig før man labber avgårde på seks timers shopping


Da samme jentegjeng var i Berlin for to år sida, kjørte vi selv Trabant. Denne gangen fant vi fram til "Crazy Guides" og bestilte deres "Communism Tour". Vi ble kjørt rundt i det kommunist-konstruerte distriktet Nowa Huta i skranglete Trabanter. Vi var litt skeptiske til farkosten i begynnelsen, men etter en tre-fire kommunistiske vodka-shots, var stemninga mer avslappa.



Godt bevart leilighet, bad med hjemmebrentapparat

Ett av stoppene på kommunist-turen var i en godt bevart leilighet. Den hadde stått urørt siden 60-tallet og til tross for den minimalistiske møbleringa, ble det gjensyn med en rekke saker som vi førtiåringer husker fra egen barndom eller fra besteforeldres hus. Ja, for eksempel telefon med dreieskive, ikke hjemmebrentapparat på badet.


Noen kan glede seg til gavene skal åpnes på julaften.

Har du et sterkt shopping-gen, kan du dyrke den aktiviteten i denne byen også. Etter fem timer på kjøpesenteret Galeria Krakowska ga jeg opp å rekke rundt hele. Og bildet over er ikke representativt for hva som finnes i butikkhyllene, det finnes blant annet mange rimelige klesbutikkjeder vi ikke har i Norge. God mulighet for å gjøre seg av med noen kronasjer, eller zloty, da.

Nå har jeg altså vært i denne byen to ganger, men jeg drar gjerne en tredje gang. Det er absolutt fortsatt ting å oppdage og oppleve.

Mens jeg skrev på dette innlegget, chatta jeg samtidig med en kompis. Jeg foreslo Krakow-tur som julegave til kona. Det syntes han var en lur idé. Kanskje det var et tips for andre også?

God tur i så fall.

Elisabeth 



7 kommentarer:

  1. Ser ut som en knallfin tur :)
    Krakow-tur som julegave var en genial idé...

    SvarSlett
  2. Så du hadde vært i Auschwitz før, du;) Da forsto du nok hva jeg mente…
    Jeg kan også godt dra tilbake til Krakow:)

    SvarSlett
  3. Takk for reisebrev :-) Absolutt en plass jeg kunne tenkt å dra til, men det har liksom ikke vært stedet jeg har sett for meg romantisk tur med sin kjære....men ser jo at du anbefaler det også :-))

    Skulle lest din ebay for dummies jeg.... :-P

    H

    SvarSlett
  4. Håper virkelig det var HI du chatta med.

    SvarSlett
  5. Artig - og relevant - reisebrev! Bergljot

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...