mandag 20. oktober 2014

10 skritt til et øyeblikks heltestatus

Ofte er jeg den masete mora som forlanger at rommet skal ryddes og søpla tømmes. Jeg er den pirkete mora som sjekker leksene og påpeker slurv og manglende to streker under matte-svaret. Jeg er den sure mora som stønner over hinderløypa av bag, sekk, sko og sykkelhjelm i gangen. Jeg er mora som sukkende påpeker at skittentøyet ikke finner dunken uten hjelp, og slettes ikke vasker seg selv. Jeg er den kjipe mora som ikke sier ja selv om "alle andre får lov".

Men av og til får jeg lov til å være supermamma, et øyeblikk får jeg være helt.

-Jeg trenger forkle til mat og helse på tirsdag, opplyser tiåringen.

-Men du har da et forkle, det rosa med prinsesser på, prøver jeg meg.

-Men mamma, det forkleet er så barnslig.

Ja, det er nok det.

I skapet fant jeg et kjøkkenhåndkle, et glimrende utgangspunkt for å mekke et forkle til en sjetteklassing som skal ha "mat og helse". En mulighet for å oppnå et øyeblikks heltestatus.


Ti-trinns program for helter

Du trenger;

  • 1 kjøkkenhåndkle
  • 220-230 cm lang snor eller kantbånd
  • Symaskin




1. Mål  13 cm fra toppen på langsidene på kjøkkenhåndkleet, marker med en nål.



2. Mål 8 cm fra midten på kortsiden og marker punktet med en nål.



3. Stryk inn hjørnene etter markeringene fra steg 1 og 2.



4. Klipp av hjørnene ca. 2-3 cm fra strykebretten.



5. stryk inn de avkutta kantene, først en gang, brett og stryk igjen.



6. Gjenta i det andre hjørnet



7. Sy en rett søm langt nok fra kanten til at du får plass til å træ inn det båndet eller snora du har planer om å bruke



8. Klipp til passe lengde snor eller kantbånd. Bruker du kantbånd, stryk den dobbelt og sy en søm så langt ut mot kanten som mulig (pass på at du syr gjennom alle lag). I følge elleveåringen er det viktig at båndet er langt nok til å kunne knytes foran på magen, det er nemlig slik proffene gjør det.



9. Træ i båndet i løpegangene på kjøkkenhåndkleet, unnskyld forkleet, først nedenfra på den ene siden og deretter ovenfra og ned på den andre siden.





10. Voila! Sol deg i glansen, kjenn på mestringsfølelsen, motta hyllest og cash inn både husmor- og foreldrepoeng.


Elisabeth, helt for et øyeblikk






4 kommentarer:

  1. Ah, lekkert! Og så lett du får det til å virke.
    Og mammaer ruler. Det er bare ikke alltid vi blir det fortalt.

    SvarSlett
  2. Ååå du er jo superhelt!!!! Jeg kjenner at jeg trenger deg og symaskinen din her innimellom assa...eller ikke symaskinen forresten, for maskin har jeg, men jeg KAN BARE IKKE SY.....!

    SvarSlett
  3. Det ble kjempefint! Takk for tipset :-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...