onsdag 8. oktober 2014

Lytte til et helt album

På facebook går det nå en utfordring hvor man skal liste ti musikkalbum som har betydd noe for en. Så skal man selvfølgelig sende utfordringen videre til ti venner.

Jeg er ikke så veldig glad i sånne "kjedebrev", men selve albumliste-oppgaven tok i det minste oppmerksomheten bort fra alle mosquito-stikkene jeg klør på etter Malta-turen sist uke.

Lista mi ble lang. Ikke fordi jeg ikke klarte å begrense meg til kun ti album, men fordi jeg selvfølgelig ikke klarte å la være å forklare de ti valgene.

Tidendes lengste facebook-status, med andre ord. Bedre egna som blogginnlegg, kanskje? Da kan jeg til og med legge til enda mer tekst. Tjoho.



1. Terence Trent d'Arby: Introducing the hardline according to...
En av mine første LP'er, bursdagspresang på 17-årsdagen fra en fyr jeg ikke husker navnet på. En fest hvor forøvrig en annen mente jeg ligna på Kate Bush og jeg en havna bak en gardin med en annen. Enten var dette litt av en fest eller så har jeg smelta sammen alle festene våren 1988.

2. Bronski Beat: Truthdare Doubledare
Kun fordi det var min aller første cd,18-årsgave fra broder'n  og jeg var litt snurt på ham siden jeg ikke hadde cd-spiller og det burde han vite. Men da jeg kom hjem så hadde jeg visst cd-spiller likevel. Snille broren min.

3. Peter Gabriel: So
Spilt ihjel av tidligere nevnte bror sommeren 1986. Mye trøst for en usikker 15-åring i duetten med Kate Bush "Don't give up". Fortsatt kan jeg begynne å grine av den låta. De aller fleste husker best "Sledgehammer", ikke minst på grunn av den sprø videoen, fra dette albumet. For meg er det altså den sarte duetten og trua på at alt som er vanskelig og leit vil løse seg.




4. Simon & Garfunkel: Bridge Over Troubled Water
En ansatt i barnehagen på 70-tallet digga denne. Jeg visste selvfølgelig ikke da hvem dette var, men senere kjente jeg igjen sangene som ble spilt mens vi pusla med lego, biler og dukker. Elton John og Supertramp finnes i samme kategori.

5. U2: Joshua Tree
Sterke minner fra Knuts rom hvor hele gjengen gjorde lekser eller sydde lapper i buksebaken på Levi's 501.

6. Whitesnake: Whitesnake
Permanent og headbanging. En herlig epoke. 

7. Trond Viggo Torgersen: Bare barn er barn, men alle er vi barnebarn
Min barndomsvenninne Celine hadde denne. Gjenfunnet også senere i livet.

8. The Waterboys: Room to Roam
Et klissete øyeblikk da jeg sang "How long will I love you" til Mannen i bryllupet vårt.

9. Joan Jett: I love rock'n roll
Et minneverdig øyeblikk fra ungdomsklubben 1982, da jeg gikk i femte klasse,  da jeg oppdaga at jeg likte trommer og el-gitar. Omtrent på den tida da jeg var hemmelig forelska i bassisten med trange jeans i det bandet som pleide spille på klubben. Så hemmelig at jeg ikke har fortalt det til noen før nå. Jeg husker ikke ansiktet hans, kun de trange jeansa. Selv hadde jeg marineblå cordfløyelsbukser. 

10. Various artists: Cohen på norsk
Fortsatt verdt å høre på.


Ja, fra lista å dømme så stranda jeg i forrige årtusen. Denne lista er på ingen måte representativ for all musikk jeg har digga oppigjennom åra, og absolutt ikke representativ for hva jeg hører på nå.

Problemet var at det skulle listes hele album. Man hører jo knapt et helt album nå for tida. Mønsteret endra seg da cd-en kom. Før det kunne man snurre en hel lp-skive. Med cd ble det enklere å skifte låt og nå for tida hvor man har det beste og meste av musikk på mobiltelefonen, hører man knapt en hel låt før noen andre festdeltakere kobler seg på for å avbryte din favorittlåt og spille sin egen.

Klart, om man har musikk på øret under trening, togreise eller lignende så er du din egen dj som sjøl bestemmer når du skal skifte låt, men de færreste hører vel et helt album? Nei, vi hopper fra den ene artisten til den andre på Spotify hvor vi har laget egne album kalt "For jogging", "Favoritter" eller "Dyster feelgood" eller noe sånt. Helt i takt med utviklinga i retning individualisme og hurtighet og mindre tid til å bare lytte. Vi burde gjøre det mer, lytte.


Har du noen favorittalbum, noen som har betydd noe for deg? 



Elisabeth, som fører opp "ligge stille og høre et helt album" på gjøre-lista








5 kommentarer:

  1. Madonnas "immaculate" - ingen over, ingen ved siden.
    Jo forresten, Big Head Todd & The Monsters med "Sister Sweetly".
    Og The Cure med "Boys don´t cry".
    Og Carola´s "Främling". Og så innmari mange andre - som alle har betydd noe i forskjellige faser og opplevelser i livet. Musikk assa - det har den effekten..

    SvarSlett
  2. Terence og Peter må inn på min liste også! Må nesten inn på Spotify og søke etter Terence.

    SvarSlett
  3. David Bowie - Let's dance : Første musikken jeg noen gang kjøpte. Den gang på kassett.

    SvarSlett
  4. Åååå!! For en fantastisk liste! Takk for at du gjennoppfriska disse :) Jeg husker kun min første kassett - rosa label eller etikett som vi sa i gamle dager og Tina Charles på teipen :) myohmy! I :)

    SvarSlett
  5. Hadde kasetten so med Peter Gabriel, som jeg hørte mye på, hadde også marineblå cordfløyelsbukser tror jeg var den siste som fikk 501 jeans i klassen. Hadde bare cordfløyelsbukser en periode

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...