torsdag 26. mars 2015

Ja, dere får bare le av oss søringer

Dere nordlendinger (og andre bygdefolk) ler av oss østlendinger i dag. Dere morer dere over kaoset som det kraftige snøfallet har forårsaka. Dere flirer bredt over oss som ikke takler litt snø og at "alt" stopper opp. Det er like sjarmerende hver gang.






Det må dere gjerne gjøre, men dere "nord for Sinsenkrysset" har vel ikke flere hundretusen trafikanter som skal ta buss, t-bane og trikk i løpet av noen morgentimer? Oslo har landets største andel kollektivreisende,  hele 295 millioner påstigende passasjerer i 2012.

Dere er vel heller ikke knutepunkt for tog- og tungtransport som frakter varer til provinsen? Tenker dere flirer litt mindre når det blir tomt for blandevann og tacokrydder på S-laget deres, jeg.

Alt er større i Oslo. Også andel idioter. Idioter med sommerdekk. Så når disse idiotene ikke skjønner at de ikke skal ut og kjøre på en dag som denne, så skaper de desto større problemer enn de to-tre bygdetullingene dere har andre plasser. Men ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe. Vi var sikkert mange som trengte en styrketreningsøkt i morges. Å dytte buss er ikke for pyser.



Noen av disse idiotene er bare på besøk og jeg skal si meg enig i at besøkende bør ta skikken dit de kommer, det er vanlig høflighet. Likevel ser det ut som det er vanskelig å stoppe alle besøkende på grensa og vennligst be dem legge kjetting på trailer'n sin før de får besøke oss.

Har vi høyere arbeidsmoral her sørpå, kan jeg driste meg til å påstå det? Eller er det ren vane at vi til tross for snøkaos bare MÅ forsøke å komme oss på jobb når det eneste fornuftige er å bli hjemme, når vi burde la varebilen, som arbeidsgiver har lagt sommerdekk på, stå parkert? Noen ledere burde åpenbart tatt kollektivt ansvar i dag og gitt sine håndverkere og servicearbeidere beskjed om å legge ned arbeidet.  Vi burde ta lærdom av Tromsøs innbyggere som har ferie når snøkaoset rammer, i følge denne artikkelen fra 2012. 

Vi er også noen naive romantikere her østpå. Når veiene er tørre, krokusene blomstrer og blodet bruser, ja så tror vi det er vår. Da parkerer vi brøytebilene og tar fram feiebilene. Unnskyld. Vi skal straks gå inn i oss selv, finne det dystre og kalde og dyrke det framfor det lyse og vakre.




Så dere får bare le, dere nordlendinger. På samme måte som vi ler av dere når dere stenger butikken når gradestokken viser over 20, kaster klærne og hiver dere i sjøen i pur lykke over å kjenne et blaff av sol og sommer. Det er greit.



Elisabeth, som måtte gi opp å komme seg på jobb i dag




8 kommentarer:

  1. Amen! Fra hu som kjører stor bil med firehjulstrekk og piggdekk. Og som var en av de relativt få av kollegene som kom seg på jobb i dag... :)

    SvarSlett
  2. Ja, nå fikk du det ut da, Elisabeth:) Ja, jeg må innrømme jeg ler litt i skjegget (som jeg ikke har, men min manns ) jeg også :)
    Du kommer deg sikkert på jobb i morra ;)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg skal villig innrømme at jeg var en av dem som lo av dere i dag. I Bergen er det mildt og snøfritt.

    Cecilie

    SvarSlett
  4. Jeg lo med.......men sitter som annen kommentator her mildt og snøfritt på vestlandet :-)

    SvarSlett
  5. Hahhahahahah :DD
    Jeg ler av alle jeg. Så enkel er jeg. Og i dag er alt glemt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida neida Fru Perez, det er såvisst ikke glemt i dag - morgenflyet ut fra Bardufoss som skulle gått 0640, fikk ikke reist før 1030 fordi Oslo ikke var klare for å ta de i mot, ho ho ho, "telogmed dagen ætter klare dæm ikkje ta unna snyen!" :D
      PS: jeg er også en av de som ringer alle jeg kjenner i sør hver gang været er bra her i nord og dårlig i sør ;P
      PPS: det er ekstra gøy siden jeg faktisk er fra Bærum ;)

      Slett
  6. Ha ha ha , jeg ler så jeg griner, det er dette som er så fantastisk med å være søring bosatt i nord!
    Fordi jeg kan le av ekstremværet (ho ho ho) og de amerikanske tilstandene i sør i går (da er jeg nordlending), OG jeg kan le når nordlendingene synes sommeren har vært fantastisk med to (!) snøfrie måneder (skjedde i fjor), og badetemperaturen er like bra som i sør når den bikker 12 grader (da er jeg selvsagt søring)! lersåjeggrinersammenmedblunkesmilefjæssmiley (tror jammen du inspirerte meg til noe så sjeldent som et blogginnlegg med dette)

    SvarSlett
  7. Sist vinter satt jeg fast i snøen flere ganger. Jeg bor langt utpå landet og det er en nabo som brøyter de dårlige grusveiene. Så i vinter kjøpte jeg en 4x4. Snøen kunne bare komme.
    I går kjørte jeg gjennom den ene snøfonna etter den andre, til bilen satte seg pent og pyntelig fast akkurat der jeg alltid satte meg fast med den andre bilen. Etter 1 times måking i vannrett snøvær, måtte jeg gi opp. Bilen sto pen midt i veien til naboen synes det var brs nok vær til å brøyte. 7 timer senere. Om noen hadde kommet forbi, kunne de gjort ett veldig godt bilkjøp. Jammen godt jeg kan jobbe hjemmefra.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...