lørdag 28. mars 2015

Vil du være med å redde verden bittelitt?

Spenstig overskrift, men det er mulig å gjøre noe for å "redde verden".


Sola skinner på de snille. Blogger foran Sigiriya. 


Det er så mange skjevheter her i verden.

Mens vi her på berget klager over skatt og høye bensinpriser, at vi ikke har tid til å dra ofte nok på spa-opphold eller  at  hverdagen blir så hektisk med alle fritidsaktivitetene, strever mennesker andre steder i verden med å skaffe seg et næringsgrunnlag for å fø familien, bruker krefter på å dyrke karrig jord som kan gi et ekstratilskudd og går milevis for å hente vann.

Mens norske kvinner bruker tusenvis av kroner på kirurgiske inngrep for å få symmetriske kjønnslepper, kjemper andre kvinner for retten til å bli betrakta som selvstendige individer med ytringsfrihet på linje med mennene.

Mens 11-åringen klager over at hun ikke får lov til å opprette en Instagram-konto og mener at det er "sykt urettferdig" at hun ikke får ha på seg mascara på skolen, finnes det jevngamle i andre land som er superfornøyde med å endelig ha en skolebygning å samles i.

Temmelig skjev verden, ja.

Om vi ikke skal legge om vår egen livsstil, så kan vi jo hjelpe bittelitt resten som ikke har det like godt, synes du ikke?

Nylig var jeg på studietur til Sri Lanka med bistandsorganisasjonen FORUT. Det var en utrolig spennende, lærerik og givende opplevelse det er vanskelig å beskrive med ord.

 Jeg vil ha deg med på laget. Jeg vil at du skal bli FORUT-fadder du også.

FORUT har jobbet for utvikling og solidaritet i over 30 år og du kan lese mer om deres prosjekter  i seks land på hjemmesidene, men pilarene er:

  • Barnerettigheter
  • Kvinner og likestilling
  • Rus som utviklingshinder


Og jeg har sett at dette arbeidet gjør en forskjell. Jeg har sett den lille familien som mistet hjemmet og de fleste familiemedlemmene da tsunamien slo til i 2004, eller i borgerkrigens kamper, stolt vise fram huset sitt. Et hus Forut sørget for å bygge i en tid da det var mangel på materialer og det var vanskelige forhold for hjelpeorganisasjonene i området.

Forut-finansiert hus i tsunamirammet område


Jeg har sett kvinner som stolt viser fram sin egen enmannsbedrift som de har fått oppstartsmidler til, som har lært å føre regnskap og som nå har sin egen inntekt å forvalte.


Kruttsterk krydder handlet hos stolt kvinne med egen bedrift

Koster laget av kvinner med egen inntekt

Jeg har sett glade barn opptre med sang og dans i "klubbhuset" sitt hvor de lærer at de er verdifulle, at de har rettigheter.







Jeg har sett ungdommen som har fått et opplæringstilbud som vil gi dem arbeid ved en nærliggende fabrikk.

Studenter som snart vil være rustet for jobb



Jeg har sett hva mitt beskjedne månedlige bidrag på 200 kroner kan være med å utrette, hva det kan bety for noen andre.

Nå ønsker jeg at Forut skal få flere støttespillere. Ja, jeg jobber aktivt ned å verve nye faddere. Om jeg klarer å verve hele 15, får jeg en studietur tilsvarende den jeg var på. Den har jeg tenkt å gi bort til en av de nye fadderne.

Høres dette fristende ut? Tenker du at dette er en mer fornuftig forvaltning av egne midler enn å være støttemedlem på det lokale treningssenteret eller at du kan ta med matpakke enkelte dager framfor å handle i jobbkantina? Flott! Send en e-post til elisabethsin(a)live.no så skal jeg guide deg videre til god samvittighet og solskinn. Kanskje er det du som blir den heldige vinneren av en tur neste år? 


Elisabeth, støttespiller på frierferd

PS. Jeg har vurdert lenge om jeg skulle publisere bilder av disse barna, jeg har jo ikke spurt dem direkte (selv om jeg spurte pent om jeg fikk ta bilde), men jeg kom til at jeg ønsket å vise deres glade ansikter. Jeg har i samme slengen posta et bilde av meg selv, det er det sjelden jeg gjør, så det veier vel litt opp for bildene av de andre, gjør det ikke?














3 kommentarer:

  1. Jeg er både Plan-fadder og fadder for en gutt i en liten organisasjon som heter PLAY. Skulle gjerne ha hjulpet flere... har tenkt og tenkt, og tenker nå at ja jeg kan bli FORUT-fadder også! Så det kommer en mail :) Tommel opp for deg Elisabeth!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott!! Det er mange gode saker å støtte, supert at du bidrar. Tusen takk.

      Slett
  2. Forut er bra! Jeg er selvfølgelig Forut-fadder!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...