Klesmerket Jack&Jones' siste reklamestunt får oppmerksomhet. Du kan snurre film ved å klikke HER, om du ikke har sett reklamen.
Bilde fra J&J's reklamefilm |
Kort fortalt er det en lettkledd dame som driver fysisk aktivitet på stranda og andre, like lettkledde, som driver gjenoppliving på en halvnaken mann - sånn skal de selge herreklær.
Rød Ungdom reagerer på kvinnesynet i reklamen og aksjonerer.
Formannen i FPU mener folk bør se humoren i reklamen og at Rød Ungdom bedriver "fotformsko-feminisme som ikke hører hjemme i dagens samfunn".
Norge er kjent for å være et land hvor humor-reklamer slår an. Diskusjonen om slik markedsføring er effektiv, altså salgsutløsende, pågår sikker på BI fortsatt. Jeg vet i alle fall at i denne reklamen fra J&J ser jeg ikke et eneste produkt som får meg til å ile til butikken.
Jeg mener sjøl jeg har en god porsjon humor og heller ikke er særlig prippen, men er humoren i reklamen helt åpenbar? Må det virkelig halvnakne damer til for å selge herreklær? Er lettkledde damer helt greit eller totalt unødvendig?
Hva synes du? Kjør debatt!
.
Jeg er sliten. Jeg er sliten og trett av mykporno overalt - enten det dreier seg om klær, blomster eller sjokolade. "Komogtameg"-blikk er liksom samfunnets gnagsår, det er for mye.
SvarSlettJeg er gammel og trett - ungdommer er ikke det og de tror at det må være sånn? Må det være sånn? Hvor sakl grensen ende?
Jeg ser ingen humor i denne reklamen, jeg ser heller ikke "oppfordring til gruppesex" - men jeg ser hva de vil jeg skal tenke.
Men det gidder jeg ikke. For jeg er drittlei hele konseptet om porno som nå ikke ligger under disk lenger, men vifter oss i trynet hele tiden.
Jeg er ikke prippen - særlig ikke siden det er freddan... men... *gjesp*
Jeg hadde ikke sett denne reklamen før. Jeg lo ikke. Og jeg må bare si meg veldig enig med kommentaren over- jeg er så utrolig lei av den massive porno-estetikken som har overtatt på alle fronter. Kan ikke noen snart begynne å tenke kreativt og gjøre noe annet, i hvertfall for en stund? Trenger en pause!!
SvarSlettJeg hisset meg ikke opp over denne reklamen nå (for tidlig på dagen?)- men noen ganger gjør jeg virkelig det. Da blir jeg oppriktig bekymret over hvordan kjønn og kropp fremstilles i media. Jeg lurer da på om den bekymringen er et tegn på at jeg er blitt "voksen" og forelder, eller om det virkelig er blitt så ille som jeg frykter. Om det siste er tilfelle så burde man ta affære, men hva er effektivt tiltak mot den ensidige fremstillingen reklamen står for? Det er ikke et lett svar å finne...
Ja, damer, jeg føler meg også litt....matt, sukk.
SvarSlettNei, jeg setter ikke pris på dette og er veldig glad for at jeg er 45 og noenlunde trygg på meg selv.
SvarSlettDet må være temmelig tøft å være ung i dag.
Bra innlegg. Viktig innlegg.
Ellen
Huff og huff. Er det mulig. Nei, dette er mer til å gråte av dersom man tenker seg nøye om. Men det er det visst ikke så mange som orker lenger. Kropp, underholdning, sex, klær og nakenhet kan virke som det eneste viktige om dagen.
SvarSlettIkke helt greit
SvarSlettTotalt unødvendig
Men ellers - ha en go' hælj - og vær gjerne våryr!
Jeg har ikke sett på reklamen før, men har lagt merke til at den har vært kommentert og debattert på nettavisene (har dog ikke lest artiklene...).
SvarSlettSiden du postet innlegget så måtte jeg jo se den :)
Jeg må innrømme at jeg lo etter at jeg hadde sett gjennom den. Ikke pga jeg så noe som helst humor i reklamen, men fordi den var helt latterlig dum!
For meg er denne reklamen totalt uinteressant. Det er nesten så jeg tenker at jeg ikke burde gidde å kommentere for da får den mer oppmerksomhet enn den fortjener. For den er virkelig dårlig!
Reklamebransjen trenger virkelig å fornye seg, er dette alt de har å komme opp med liksom?? Boring.
Har ikke fått med meg denne reklamen, men synes det er direkte spekulativt med disse damene! Sannelig har vi tatt noen skritt tilbake på denne fronten fra jeg var kvinnebevisst på 70-tallet:O) Takk og lov for at jeg ikk er 20 idag og ville hatt dette å leve opp til!
SvarSlettNyt helga, klem fra meg;)
Jeg irriterer meg over at lettkledde damer skal inn overalt. Har ikke noe å gjøre med at jeg er prippen eller ikke har humor. God helg!
SvarSlettSer ikke akkurat helt humoren i denne her.
SvarSlettJeg blir heller litt frustrert og oppgitt av denne typen reklame.
Æsj, denne reklamen og nettsiden med lettkledd dame som viser fram produktene, klær til menn, gjør meg bare sur og oppgitt.
SvarSlettHvorfor dukker dette opp igjen og igjen?
Hvem vil ha det?
Hvorfor selger det?
Jeg blir så irritert på kroppsfokuset som gjennomsyrer alt i dag!
Jeg har tre jenter som skal vokse opp, og alt er rosa eller lyseblått!
Hvem må ha rosa ski?
Hvem må ha blå sykkel?
Det er ikke mulig å arve heller når det er så "kjønns"basert!
Hvorfor ikke rødt og lilla som går til alle, sort, grått osv....
Jeg blir så lei!
Jeg vil ha tøffe jenter, de må gjerne være prinsesser, men de skal ikke bare bry seg om utseendet. De må fjase seg opp og sminke seg og nyte det, men det er ikke det viktigste.
Jeg er så heldig at jeg hadde en tøff mor, håper mine unger er like heldige.
Jaja, nok fra meg. Egentlig en fin dag i dag :)
God helg! I nøytrale farger!
Jeg er heller ikke prippen, og tåler godt humor - men jeg trakk ikke engang på smilebåndet mens jeg så reklamen. Jeg tenker litt som så at produktet (være seg klær eller musikk) ikke er bra nok i seg selv om de ikke kan selge det uten bruk av halvnakne damer....
SvarSlettGod helg - klem Siv
irritert og matt. sliten og slapp.
SvarSlettlei alle disse halvnakne kvinnfolka.
totalt unødvendig.
Lettkledde damer skaper garantert debatt i alle fall. Sjelden at de egentlig har noe med saken å gjøre ;)
SvarSlettBare trist og kjedelig reklame. Ikke provoserende, morsom eller god. Helt mainstream. Tror ikke salget fyker til himmels bare det er noen halvnakne damer i reklamen, for lettkledde damer er overalt. Hadde ikke hyra det reklamebyrået, for å si det sånn.
SvarSlettHa en super helg!
Jeg tror jeg har en god porsjon humoristisk sans, men denne reklamen er rett og slett til å spy av (for å si det rett ut).
SvarSlettSiden jeg tilhører en generasjon som sto på barrikadene i likestillingssaken, så er jeg nok ikke i den berømmelige målgruppen. Dette er rett og slett for platt og dumt.
Klem
Har ikke sett den før, så måtte jo ta en titt. Var det noe humor der? Jaja, den fant ikke jeg... Ikke forsto jeg hva som skulle selges heller! Å, var det herreklær? Synes bare det er trist og leit at vi skal ha et slikt kroppsfokus når vi skriver 2011. Noen ganger lurer jeg på om utviklingen har gått tilbake. "Alle" vet jo hvor feil dette er, ikke minst for de yngre som skal leve opp til alle "idealer" i denne verden! Men ha en god helg -det skal bli SOL:)
SvarSlettHar ikke sett reklamen før nå, og alt jeg kan si om den er: TEIT! Ingenting ved den får meg til å ville kjøpe deres produkter...
SvarSlettHar du sett den nye reklamen for Tine Melk? Der spilles det jo på en mannskropp, men den får en helt annen virkning. Ikke fordi det er en mann, men fordi her er det basert på humor. Skikkelig overdrivelse gjør den mer morsom enn tacky.