søndag 15. mai 2011

Plantedag, mark og kvist i stua

Jeg er nok ikke den eneste som har hatt planting av sommerblomster på programmet denne helgen. Jeg var ihvertfall ikke aleine på det nærliggende hagesenteret i dag.

Noen hvite og blå blomster ble funnet og betalt for ,og så var det klart for en hyggelig mor-datter-aktivitet i hagen..... Da begynte det å hagle!

Joda, vi fikk gravd i jorda og stappa nedi noen blomster vi ikke husker navnet på. Og litt læring sniker vi inn, i tillegg til hvordan-ta-blomster-skånsomt-ut-av-potta-og-plante-dem-leksjonen. For selvfølgelig dukka det opp en mark (en ekte, ikke den grønne på bildet) og da er ikke sjuåringen sein om å stille sin mor, orakelet, spørsmål om markens liv og leven.


Rosa hårsløyfe er et must for en vellykka plantedag

Oppsummert kan vi si at denne mora ikke kunne svare å alle de fantasifulle spørsmålene fra barnet, men at det er lurt å ha meitemark i jorda, det var vi enige om. Heldigvis har vi Wikipedia og dermed tilgang til mer pålitelig informasjon. Visste du for eksempel at det kanskje ikke er på grunn av oversvømte boliger meitemarken noen ganger befinner seg over bakken? Nei, den har (i likhet med franske politikere), sterk seksualdrift.

Vi har en flott Sibirertebusk ved terrassen, men den hadde nå begynt å bli ganske tung og omfangsrik. Som allergiker er det innført forbud mot bjørkekvister innendørs. Det er forsåvidt forbud mot steiner og pinner også, men de sniker seg over dørstokken likevel. Nå er heldigvis Knerten-hysteriet over for denne gang. Pinner i senga er ikke ok, selv om du har navngitt dem.

Men nå har jeg viket en smule på kvist-prinsippet for Sibirertebusken har fått midlertidig oppholdstillatelse i stua. Ja, en del av den altså.



De gule blomstene er i ferd med å bryte ut og det ble da ganske så fint. Den artige vasen vant jeg hos Åpent Hus før påske, og passet ypperlig til denne voksne kvisten. Den kommer fra KopCup og er den dyreste vasen vi eier. Over tusen danske kroner er den verdt, snakk om en sjenerøs lotterigave! Heldige, heldige meg. Ta gjerne en titt på de andre lekne produktene designet av Karen Slotte-Lund. (link).

Nå er barnet shippa til mormor og mor og far har okkupert hver sin pc. Og utenfor inngangsdøra pynter hvite og blå blomster opp, bakgrunnen for det obligatoriske 17. mai-bildet av Trollet er i boks. Søndagsidyll.

Ha en fortsatt fin søndag, med blomster eller ei.

Elisabeth

11 kommentarer:

  1. Da er du fit for fight:O)
    Jeg var heller ikke alene på Plantasjen idag, så dette er nok helga for de store planteplaner;)
    Kos deg, klemmings;)

    SvarSlett
  2. visste ikke meitemarken har seksualdrift. Alt jeg lærer her inne hos deg! :)

    snasen vase, du. :)
    kjekt den er til glede og i bruk

    fin søndagskveld til deg
    klem fra Åpent hus

    SvarSlett
  3. Huff...jeg har ikke plantet noe...

    SvarSlett
  4. Osloskånskan; HVA!? Har du ikke planta, det er obligatorisk til 17. mai. Nei og nei, stakkars naboene. ☺

    SvarSlett
  5. Dårlig med planting her i gården, men jeg har ihvertfall klart å henge opp en en sånn hengeampel med blomster:-)

    SvarSlett
  6. Hihi, det visste jeg ikke om meitemarken, altså :)
    Stilig vase! Heldige du :)
    Ønsker dere en fin kveld og en god feiring på tirsdag.
    Klem

    SvarSlett
  7. Dårlig med planting og hagearbeid her...
    Kul vase!

    SvarSlett
  8. Flinke! Det blir nok eit vakkert 17.mai-bilde!
    Eg har sådd solsikkefrø i dag! Skulle egentlig engasjert ungene, men fant til slutt ut at det var mykje enklere å bare dytte nedi dei få frøa eg hadde sjøl.
    Ikkje spesielt pedagogisk riktig, og heller ikkje så moderlig kanskje. Men sånn vart det i år.

    SvarSlett
  9. Ikke noe planting her heller, men fantasifulle spørsmål, derimot..

    SvarSlett
  10. Veldig fin vase! Her er verandaen sånn passe i orden. Har tatt knekken på mine første blomster, men satser friskt på nye!

    SvarSlett
  11. ja, selvfølgelig har jeg vært i hagen. Plantet og lukt litt. Og det ble fint. Tror jeg.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...