torsdag 27. september 2012

Fritt for vindusplassen!

Det tar tid å få alle passasjerene i et fly på plass. Spesielt om de reisende har mye håndbagasje. Og det har mange. Det er det utroligste hva folk sleper med seg nedover midtgangen. Det er nesten så jeg er enig i et viss billigselskap sin rigide ettkolli-politikk*. Bare nesten. (Du kan forresten lese hva jeg egentlig mener om det selskapet HER).

Mange passasjerer med mye bagasje som skal opp i hylla tar tid å få på plass før flyet kan lette. Nå tror noen glupinger at de har funnet på en lur løsning: Skyvbare midtseter. (link til vg-artikkel).

Løsningen er altså at setene nærmest midtgangen (C og D) kan skyves inn under eller over midtsetene (B og E). En bredere midtgang vil gjøre det enklere for passasjerer som skal videre bakover i flyet å passere de som skal ha koffert, veske, fire taxfree-poser, pc-veske, hatt, stokk, frakk, fiskestang og et knusbar souvenir opp i hattehylla.

Passasjerene med vindusplass må nødvendigvis sette seg før de andre på samme rad, men dette skal gå så bra så. Fortvil ikke. Jeg har utarbeidet et logistisk system for effektiv bording. Hvis alle kan følge dette kartet, så skal dette gå så smertefritt så.




Det gjelder bare å gjøre visse forberedelser allerede ved gaten. Alle reisende er jo allerede vandt med å høre etter når det opplyses om at "vi ber passasjerer fra seterad 15 og bakover om å gå på først". Dette blir bare en utvidelse av det allerede eksisterende, velfungerende systemet......

Den gode illustrerende plakaten over her bør henge godt synlig ved gaten, ja man bør kanskje ha ambisjoner om at alle reisende har satt seg inn i systemet allerede før ankomst flyplassen. En idé for flytoget og flybussen mot Gardermoen?

Først må alle som har vindusplass (sete A og F) på de bakerste radene stille seg først i køen ved gaten. Deretter de med sete B og E og til slutt de med plass ved midtgangen (C og D). Det blir en form for glidelåssystem, som det vi kjenner fra motorveien nesten. 

Passasjer 25A, 25F, 24A, 24F, 23A, 23F og hele veien fram til første rad, 1A og 1F. Deretter 25B, 25E, 24B, 24E osv. og til slutt skyver man ut setene nærmest midtgangen så 25C, 25D, 24C, 24D osv. kan gjøre sin entre.  Siste mann ombord blir passasjer 1D. Til gjengeld får 1D lov til å gå av flyet først for da gjøres hele øvelsen i motsatt rekkefølge selvfølgelig. 

Skjønner? At en voksen som reiser med to barn kanskje må splittes og stille seg på forskjellige steder i køen foran gaten, det må man bare finne seg i. 3-åringen kan jo bare få en kjekspakke underveis. Hovedsaken er å oppnå en effektiv bording. 

At noen må drifte litt fram og tilbake i midtgangen for å finne ledig plass i hylla over setene og må putte bagasjen sin et annet sted en akkurat rett over der hvor man selv sitter (illustrert med grønn sikk-sakk),  kan vi ikke unngå. Med mindre alle flyselskap innfører den samme strenge ettkolli-politikk som tidligere nevnte lavprisselskap. Denne sikk-sakk driftingen eksisterer i dag også, så ingen endring på dette punktet. 

Og at de involverte skyve-setene (B, C, D, E) blir litt hardere og litt vondere å sitte i, det får vi også bare akseptere. Man må ofre noe for å vinne noe annet. 

Vi nordmenn er jo viden kjent for vår køkultur. Er det noe vi kan så er det å stå pent og rolig og vente på tur og ingen prøver å albue seg framover og snike. Det kommer jo tydelig fram ved bagasjebåndet også, hvor alle venter to meter fra slik at medpassasjerene får en sjanse til å få øye på kofferten sin, tre fram, løfte den fra båndet og gå tilbake til bagasjetralla, som står praktisk parkert bak alt folket, ikke helt inntil bagasjebåndet slik at det hindrer folk. Neida. Jada. 

Skyvbare seter. Det skal gå så fint så.

Fritt for vindusplassen!


*Ett kolli betyr ett kolli. Enten håndveska, pc-veska eller taxfreeposen. Ikke alle tre, ikke to av dem, men kun ett kolli. 

16 kommentarer:

  1. Ha ha, dette har du grubla lenge på?

    SvarSlett
  2. Mine unger er i hvert fall dressert til å kunne takle å bli plassert i ulike køer i ventemodus. Særlig 2-åringen. Jadda.

    Etter at jeg fikk unger, har jeg reist hele to ganger med fly uten barn. Det var utrolig deilig å ha bare seg selv å tenke på. Da holdt det med ett kolli håndbaggasje ;) Og jeg kan takle ethvert system alene :)

    SvarSlett
  3. Du verden... du må være logistiker? Ble helt imponert jeg over resonnementet. Og klart - unger på 3 år får greie seg sjøl. De er jo store. Og de under 3 år greier seg sjøl de også. De skjønner jo ikke så mye av det. ;)

    SvarSlett
  4. heheh, like de superfine illustrasjonene dine:)

    SvarSlett
  5. Her er du helt klart inne på noe altså. Antar at illustrasjonen med forklaring allerede er sendt til noen viktigperer i en eller annen toppetasje? Imponerende godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, jeg har selvfølgelig allerede booket tre møter med interesserte flyselskap.

      Slett
  6. He, he, dette med logistikk kan du, Elisabeth:-)

    SvarSlett
  7. Hehe. Flystoff er alltid top-notch. Spesielt når det kommer fra kvinnemunn.

    Tror du er inne på noe innovativt fremtidsrettet her. Men et par spørsmål rundt skyvesetene:

    - Du har vel allerede forklart hva som skjer om man skyver C og D setene under B og E setene? Da må disse være litt lavere og kanskje litt hardere? Med mindre de da spretter opp til vanlig høyde etter man drar dem fram? Så får heller de på setene B og E klare seg uten redningsvest under setet.

    - Men dersom C og D skyves oppå B og E. Da vil jo i praksis passasjerene med B og E billetter sette seg på setene til C og D? Flyttes disse med motor eller manuelt ut mot midtgangen? Blir passasjerene sittende fast på setet eller røskes setet så fort bort at de blir sittende på setene under: B og E? Akkurat som en tryllekunstner som røsker en duk av bordet så raskt at ingenting knuser? Hvis ikke vil jo passasjerene som ankommer sist likevel måtte klyve over B og E passasjerene som att på til har tatt deres seter?

    - Ville det ikke bare vært enklere om flyet hadde en takluke for hvert sete slik at passasjerene kunne komme og gå akkurat når de ville? Kanskje med utedo på taket bak med halefinnen? Og kanskje noen knagger utenpå flykroppen slik at passasjerene kunne henge fra seg frakker, poser og bager der? Jeg vet ikke.

    Men mener uansett du bør lufte denne idéen din for et litt mindre selskap først, kanskje Ariana Afghan eller Blue Wing Surinam?

    Blomsterstjernen - som har bloggfri med abstinenser i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette med selve det tekniske, hvordan setene skal skyves over eller under setet ved siden av, det savnet jeg en grundigere forklaring på i denne artikkelen. Kan hydralikk brukes for å unngå høydeforskjeller på sete?

      Ideen om takluke er interessant, men jeg tror vi må være LITT realistiske i dette og innse at det ville fordyre bordingprosessen. Prisøkning på ca. 78,4% har jeg regnet meg fram til.

      Du er velkommen når som helst med lange kommentarer når du har bloggabsitens og har bestemt deg for å ikke publisere et eget fredagsinnlegg.

      God helg.

      Slett
  8. Hehehe, trur nesten du e genial :-D

    SvarSlett
  9. Innovasjonspris fra meg, Elisabeth!

    SvarSlett
  10. Hva med ny jobb hos Kjuus? Når man skal betaler for all bagasje unntatt håndbagasje,så drar folk med seg det de kan inn i flyet.Reiste med et lavprisselskap i helgen,og det var kaos på alle 4 avgangene.
    For folk vil spare penger,og flyselskap sparer for å slippe å stue selv,men for et kaos......

    SvarSlett
  11. Hehe. Jeg tenkte også på noen andre løsninger da jeg tok fly sist. Det må da være mulig! Fantastisk tegning du har gjort.
    Jeg tar aldri mer med meg enn jeg får plass til under flysetet foran. Gidder ikke stresse meg opp i hattehyllene hvis jeg ikke MÅ. Og jeg kan sitte å slappe av mens de roter oppi hylla før de skal ut. Men ja, jeg er tildels med på din, men kanskje toåringen også bare kunne sittet hos noen andre(?)

    SvarSlett
  12. Jeg ble litt svimmel i hodet nå.

    SvarSlett
  13. Humor!!!
    Husker faktisk jeg så et program på TV som omhandlet akkurat dette temaet. "This VS That" testet ut Jason Steffens teori om den kjappeste måten å fylle et fly på. Les om det her: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10081956

    Klæm fra Maratonjenta som har reist t/r Hellas - Trøndelag i 13 år og har spekulert på samme tema:-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...