torsdag 4. september 2014

Uventa ryddehjelp

Vi hadde en liten gang. En liten, rotete gang. Den gangen bød stadig på en utfordrende hinderløype av bagger, sekker, poser og sko. Det er utrolig hvor mange sko en familie på tre kan ha i omløp. Ja, egentlig er det overraskende hvor mange sko to familiemedlemmer kan ha i omløp. Det siste familiemedlemmet (ja, undertegnede) klarte stort sett å sette skoa sine inn i skapet, en øvelse som tydeligvis var nærmest umulig å gjennomføre for de to øvrige.

Så bygget vi ut den lille, rotete gangen og i min naive begeistring trodde jeg at en litt større gang ville bety en litt mindre rotete gang. Den gang ei. En litt større gang betydde utvidelse av hinderløypa.

Madame fortsatte å klage over ufrivillig akrobatisk øvelse for å komme seg inn hver jæ.. bidige dag, men gneldra for døve ører.

Hjelpen skulle vise seg å komme fra uventa hold. Rasekatten var tydeligvis enig med matmora, og kunne også tenke seg ryddigere gulvflate der ute i gangen. For en gangs skyld kom et glimt av genene, som må være nedarva fra de fjonge navnene på stamtavla, til syne. Rasekatten bestemte seg for å ta saken i egne hender poter og hadde et våpen Madame ikke hadde, eller mer riktig ikke kunne anvende seg av uten å bli sendt avgårde til nærmeste asyl. Rasekatten begynte å tisse på alle skoene i gangen!



Se så ryddig!


Det er mulig at dette først og fremst var en protest mot portforbudet etter mørkets frembrudd, men who cares, som vi sier i provinsen. Det fungerte! Tissesko var særdeles upopulært.

Etter kun noen dager klarte kattedyret det Madame ikke hadde klart på uker, måneder, år. Gangen var fri for sko!

Så tipset for andre husfruer som sliter med å oppdra familien må være; skaff katt. Eventuelt sett deg på huk selv.


Elisabeth, med ryddig ganggulv



13 kommentarer:

  1. Ha ha ha - fantastisk! Jeg har lagd store planer for å få det mer ryddig i gangen - nå er det bare å omsette planene.....
    verst er nå de jæ...ehh...irriterende små kulene som følger med fotballsko/joggesko/sokker, og som sef ikke bare blir liggende i gangen, men som smyger seg rundt i hele huset før de blir spist av hybelkaninene....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den faenskapen har jeg hørt om. Vi har styrt barnet unna fotball, men skiklister i tapetet er heller ingen interiørfavoritt.

      Slett
  2. Hehe. Jeg har ved tre anledninger i irritasjon gått så langt som å kaste mannens grønne birckenstock, som konsekvent parkeres på dørmatta midt i snublesonen, i søpla. En gang gikk de i en container. I stedet for å ta hintet, har skoene blitt hentet inn igjen, for å plasseres samme sted. Har ikke katt, men nå fikk jeg en ide til alternativ pottetrening med toåringen....

    SvarSlett
  3. Det er utrolig hvor mange sko en person kan ha i omløp også, skal jeg si deg. Riktig nok er det ikke alle parene som blir brukt like ofte, men de står og tar opp plass i den lille gangen min. Noen har foreslått at jeg kan få meg skoskap, men det tar også opp plass og ville muligens bli en snublefelle for meg.

    Cecilie

    SvarSlett
  4. Allergi i huset.... da vet du hva jeg må gjøre? LOL

    SvarSlett
  5. haha - jeg har ikke katt - men naboen har..... Utrolig mange sko i gangen her også....

    SvarSlett
  6. HA ha ha! Men jeg begynner å bli bekymra for den rampete katten...gjør hun ikke annet enn ugagn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ugagn eller reker ute om natta. Ikke hva jeg forventa av en rasekatt med stamtavle.

      Slett
  7. Her bidrar mor med sko av ulik art utover ganggulvet, poden med gymbag og jakker (som slippes rett ned) og far med sekker. I tillegg har vi to dører i dagens som åpnes utover og som faktiks brukes... så her skyves alt rundt omkring. Vi har en garderobe, med hyller og skap og slikt... godt det snart er loppis...

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...