torsdag 19. februar 2015

Huskeliste til Mannen i Madamens fravær

Jeg skal på langtur. Lang både i geografisk forflytning og i tid. Det er en del ting kun jeg gjør i hjemmet som jeg mistenker ikke blir lagt merke til at jeg gjør, men som bør bli ivaretatt i mitt fravær.

Da tenker jeg ikke på sånt som å kjøpe friske blomster å pynte opp kjøkkenbordet med. Gjøremål som å sette i gang og ta ut av oppvaskmaskina regner jeg med at mann og barn skjønner at de må ha totalansvaret for i mitt fravær. Likeså at klær ikke vasker seg selv. Ja, de har sikkert nok rent i skapet så de kan la være å vaske, men å komme hjem til en overfylt vaskedunk håper jeg jeg slipper.

Men det er andre ting som må gjøres, ting jeg vanligvis tar ansvaret for. Her får du en huskeliste, kjære Mann.


  • Trollet har som fast jobb å tømme papirdunken, men dette skjer sjelden uoppfordret. Det blir nå din oppgave, kjære,  å minne henne på denne oppgaven.
  • Vaske do og vask. Dette er spesielt viktig om dere har tenkt å ha folk på besøk. Møkkete do og vask med skittrender får ikke gjester til å føle seg spesielt velkomne. Ikke tro at elleve år gamle jenter ikke legger merke til sånt. La oss unngå at Trollets venninner rapporterer hjem om uhygeniske tilstander innerst i veien. Det tar tid å bygge opp et image. (Vårt image er litt frynsete fra før av, vi har tross alt en katt som av og til driter på gulvet.)
  • Skifte av gjestehåndkle på do. Møkkete håndkle er ekkelt. Ikke prøv å lure deg selv ved å velge et håndkle med mørk farge. Usynlig møkk er like ulekkert som synlig. 
  • Skifte koppeklut. Sur klut setter lukt på de stedene den brukes. 
  • Den første hver måned skal strømmen leses av. Husk å sende sms til Hafslund 1. mars. Jeg antar du vet hvor sikringsskapet befinner seg.
  • Tømme matavfallet. Ja, det er den grønne posen i grå dunk med lokk. Nye poser finnes i skuffen med de andre posene. Mulig det ikke blir nødvendig å tømme dette avfallet, jeg mistenker at det stort sett er jeg som fyller den grønne posen, deres matrester er observert i det vanlige avfallet...
  • Trollet er blitt stor og selvstendig og klarer stort sett å passe på seg selv og sakene sine, men jeg er litt bekymra for inntaket av grønnsaker når jeg ikke er tilstede. Kan du ikke i det minste sørge for å tilby en gulrot nå og da?
Jeg tror det var det.....mulig det kommer en eller flere sms etter hvert som jeg kommer på flere ting.

You fix?

 Lykke til til deg, og god tur til meg.


Elisabeth, reiseklar







8 kommentarer:

  1. Haha, en sånn liste måtte nok jeg skrevet også :) Kos deg på tur <3

    SvarSlett
  2. God tur Elisabeth, hvor enn i verden ferden din går! :-)

    Cecilie

    SvarSlett
  3. Haha, kunne skrevet en enda mer utfyllende liste selv! God tur!

    SvarSlett
  4. God tur, hvor du nå enn skal! :)

    SvarSlett
  5. God tur - høres spennende ut :) Heier på mannen og trollet !

    SvarSlett
  6. Hva med plantene, om dere har noen?? Måtte du ikke minne ham på å vanne dem da?;-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...