torsdag 4. februar 2016

Språklig glede


- Jeg blei så glad av den snappen du sendte, Trollet. Du hadde skrevet slalåm riktig!

-  *tørt* Sånt blir du glad av?

- *entusiastisk* Ja, sånt blir jeg glad av. Det er mange voksne som skriver det ordet feil, det skrives med å på norsk, ikke o. Men du skrev riktig. Hurra!

- Det var sikkert autokorrekturen, mamma.


Hmfph,....samma det. Ikke ta fra meg gleden.





Dagen etter kom det informasjon fra skolen om aktivitetsdag. Gjett hvordan slalåm var skrevet? Sukk. Vi språknerder jobber i motvind.



Elisabeth, småspråkgleder-gleder

6 kommentarer:

  1. Rettskriving blir jeg også oppriktig glad av :) Irriterer meg grønn over skriveleifer, orddelingsfeil m.m.! Vi får stå sammen. Da kjemper vi sterkere i motvinden ;)
    Hilsen enda en språknerd.

    SvarSlett
  2. Yes! Slikt gleder meg også, for jeg gremmes så over alle som skriver "slalom", "værken", "værre" etc. Stå på for rettskriving! :D

    SvarSlett
  3. Og jeg får kløe i hele kroppen når jeg ser folk skriver at de har koset seg. Å kose - koser - har kost. Samme med: å nyte - nyter - har nytt. IKKE har nytet.

    Eller er jeg helt på bærtur???

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding! Da kan jeg litt avslappet på det, gå inni helga og vite at jeg ikke er på bærtur. For har i det siste sett så mye rart - og tildels gjennomført rart - at jeg har begynt å tvile på meg selv. :-) (Joda, er nok litt å plukke på grammatikken min også til tider).

      Slett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...