torsdag 24. juli 2014

Nyttige sosiale medier

Jada, man kan si mye rart om sosiale medier som twitter, Facebook og Instagram, men det kan være nyttig også, gitt. 

For noen år siden ble man advart mot å publisere hvor man var til enhver tid, at man var bortreist på ferie osv. Det har jeg inntrykk av at de fleste driter en lang marsj i nå. Jeg også. Om noen tyver vil inn i vårt tomme hus (til tross for klistremerket som viser at vi har alarm), så klarer de det uavhengig om de har funnet på facebook at vi bader i Middelhavet for øyeblikket.

Og dette at folk legger ut tekst og bilder om hvor de befinner seg kan være veldig nyttig. Som når tiåringen har hjemmeferie og lurer på om det finnes noen andre hjemme hun kan leke med. Ja, da er det veldig tidsbesparende å være facebook-venn med hennes venners foreldre eller følge dem på Instagram.

Kanskje "Mari" er hjemme? Nei, mammen til "Mari" har posta et bilde på Instagram av en lekker sandstrand som nok ligger lenger sør.

Faren til "Birte" skryter av vind i seilene i Oslofjorden.

Mora til "Frida" koser seg med faren til "Frida", fire andre venner og en stor bøtte med avkjølt hvitvin. Dattera er neppe hjemme.

Pappaen til "Mari" har nettopp posta et bilde fra et skogstjern i nærheten. Ok, da er de ikke bortreist, men ikke hjemme akkurat nå. Der er det håp senere i dag. Flott.

Veldig praktisk!

Når det gjelder værvarsling, er det Instagram som gjelder. Folk liker å poste bilder av været. I skrivende stund finnes 4435  bilder hashtagga  #uvær, 1329 #lynogtorden og  hele 196739 bilder av #regn.

Så glem yr, storm og weather -ditt og -datt. Selv sjekker jeg Instagram for å å få vite hva slags vær som er på vei mot meg. Norske sommerskurer kan jo være svært lokale og kortvarige. Kanskje blåser det din vei, da kan det være greit å være forberedt. Om du sitter ute på terrassen og sløver, omgitt av klesvask, bok, stolputer og andre saker som bør ryddes inn ved et eventuelt regnskyll, ja hva er vel mer praktisk enn å være forberedt. Sjekk Instragram, enten ved å titte på folk du følger som du vet befinner seg i en radius på et par mil, eller ved å søke hashtagger som nevnt over. Bare sol og glitter? Ok, da kan du lene deg tilbake i stolen og dorme av. Mørke skyer og spennende tordenvær-bilder i nærheten? Ok, da tar vi inn klesvasken, den har tross alt hengt der tørr i noen timer allerede. Praktisk!


Jeg leste dette hos @casadidriksen mens jeg satt på terrassen i kveld. Sekunder etter hørtes de første regndråpene på markisen over meg. Jeg fikk berga inn stolputene og sveiva inn markisen før det bøtta ned. 



Sosiale medier, hurra! Til nytte og behag. Jeg skjønner meg ikke på de som velger å stå utenfor slike nyttige sosiale varslingssentraler, men den undringen får vi ta en annen gang.


Fortsatt god sommer!



Elisabeth 

PS. Du finner Innerst i veien på facebook og Elisabeth på Instagram som @elisabethhvem



12 kommentarer:

  1. Thihi, hyggelig å være til hjelp.. Her har solen returnert med noen stråler og det anes håp for morgendagen. Natten også foresten da det er mer levelig temperatur på soverommet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Regnskyllet var forfriskende. Nå lukter det så godt og vi har flytta ut på terrassen igjen.

      Slett
  2. Høres slitsomt ut å måtte være på insta for å få vite slike ting. Hva med å sende en sms for å finne ut hvor folk er? Eller la ungen dra for å se om vennen er hjemme? Må man vite alt på forhånd?

    Jeg bruker #SoMe mye selv, men vil ikke gjøre meg avhengig, slik at det blir umulig å være avlogget. SoMe skal fremdeles være et valg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd du ikke ser humoren i innlegget.

      Slett
    2. Uff, ja! Jeg mister humoren når jeg blir for varm/slapp/sliten. (sikkert derfor folk tror jeg er så seriøs hele tiden)

      Fortsatt god sommer til deg!

      Slett
  3. Jeg hadde stor nytte av da ei Innerst i veien tipset om smørkrisen lenge før den var nådd hit. Da fikk jeg sikret julekaker og juleselskap.

    SvarSlett
  4. Så flaks da - det skulle tatt seg ut om du hadde hatt telefonen liggende igjen inne da du begynte å høre mystiske lyder på markisen...

    SvarSlett
  5. Jeg kan stadig informere duden om hvem som er hjemme eller ikke. Hvem som er syke i sommervarmen, hvorfor den og den ikke svarer på sms osv. Joda, man kan alltid sende en sms voksne i mellom, dessuten får ikke barna lov å lage avtaler selv enda uansett.. men en del diskusjoner kan kuttes i fødselen.

    SvarSlett
  6. Slik kan man selvfølgelig også bruke de sosiale mediene :-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...