onsdag 2. juni 2010

Barn forteller

Barn forteller, det vet vi jo.

Alle har vel hørt historien om skolejenta som fortalte fra sommerferien; "Pappa slår og slår og mamma gråter og gråter.."? Historien viste seg å være at lillebroren hadde satt noe i halsen og faren slo i ryggen på barnet i et forsøk på å få opp og ut fremmedlegemet. Mens mor gråt i engstelse.

Og noen ganger har jeg lurt på hvordan ting vi sier eller gjør hjemme kan høres ut når Trollet eventuelt forteller dette, sånn helt naturlig, på skolen. Det hender jo at vi tuller og fjaser litt og serverer halvsannheter.

Som regel forstår vi voksne å nyansere slike historier, vi skjønner at det ligger noe mer bak eller det er noe barnet ikke har forstått.

Enkelte ganger er det noe trist i en historie, et element barnet ikke har forstått. Men barn er ærlige.

Trollet fortalte meg følgende:
-Vet du hva? Pappaen til Mona, han gråt han! Han var ny på jobben og så var det ingen som ville hjelpe ham så da han kom hjem så gråt han! Han var så lei seg fordi ingen ville hjelpe ham at han gråt da han kom hjem fra jobben!

Jeg vet hvem denne faren er. Vet at han gledet seg til å begynne i ny jobb. Og jeg synes dette er trist. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å sende varme tanker. Å være ny på jobb er en utfordring.

Elisabeth

PS. Fiktivt navn i sitatet fra Trollet.

7 kommentarer:

  1. Uff da, stakkars pappaen til Mona. Får håpe han får noen venner snart, du får gi han et tips til å ta med kake på jobben - det er alltid populært

    SvarSlett
  2. Uff, fekk nesten litt vondt av denne mannen...
    Har hatt mine tankar ja, om kva som blir servert frå poden til barnehagepersonalet... Han er svært talefør, og for tida veldig opptatt av "tissefantar" og liknande. Ha ein fin dag, Elisabeth! :)

    SvarSlett
  3. Huff, stakkars pappa'n til Mona. Det hørtes ikke ut som et blidt møte med den nye jobben - håper ting letner for ham etterhvert :-)

    Ha en fin dag!

    Busteklem fra e' som håper at sola snart kommer!

    SvarSlett
  4. Stakkars, stakkars mann. Håper det ordner seg.

    SvarSlett
  5. Jeg vil tro læreren til trollet hygger seg daglig med historiene hun forteller. :D
    Trist med pappan til Mona. Han er vel ikke alene om å komme hjem gråtende over en arbeidssituasjon. Jeg har jobba mye som tillitsvalgt så det vet jeg en del om.

    Ang. 16 linker. Tempting....

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Eg jobbar i barnehage, og får høyre ulike historier, ja! Men når ein kjenner barna, så veit ein kva som har "rot i virkligheten", og kva som ikkje har det.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...