torsdag 3. juni 2010

Kjære telefonselger...

...still forberedt når du ringer meg.

-Hei, det er XXX fra "et eller annet" media. Hvordan har du det i dag, Elisabeth?

Dårlig åpning, fremmede mennesker som bruker navnet mitt og spør hvordan jeg har det...!? Hva om katta var død, min favoritthortensia hadde tørka inn eller sykkeldekket punga på vei hjem, ergo jeg var i rævva humør? Hadde telefonselgeren vært forberedt på et negativt svar fra meg? Neppe.

-Sånn passe, svarte jeg. Og hørte at dette satte henne ut litt.

-Jeg ringer fordi du tidligere har vært abo....abonneme....abonnemant av KK tidligere.

Kjære vene, ABONNENT, fikk jeg lyst til å rope.

Jenta fortsatte: -Husker du hva du var fornøyd med, hva du likte å lese i KK?

Ærlig talt, det er flere år sida jeg var ABONNENT og har bare lest bladet sporadisk etter det. For å være litt grei forklarte jeg hva jeg mente med sporadisk; -Altså bare av og til.. I ettertid ble jeg nysgjerrig på hva hennes oppfølgingsspørsmål eventuelt hadde vært.  Antagelig noe sånt som "ja, da kan jeg fortelle at nå satser vi på akkurat dette temaet..."

-Fordi du har vært abo....abonneme...abonnemant (feil denne gangen også, altså, om du ikke kan et ord, ikke bruk det, gjør om setningen til noe du mester!) av KK, vil vi tilby deg 7 utgaver av HENNE for 348 kroner. I tillegg får du en mascara fra Helene Rubenstein verdt 300. (kjære deg, du mener vel Helena Rubinstein?).

-Hvilken sammenheng er det mellom mitt ABONNEMENT av KK og tilbud på HENNE?

-HENNE og KK samarbeider

-På hvilken måte?

-Ja, nei, de samarbeider mer nå.

-Hvor mye sa du det kosta, 348?

-Ja, 348 kroner OG en mascara fra Helene Rubenstein (nok en gang) som er verdt 300. Jeg tok meg selv i å spørre om dem mascaraen var vannfast. Siden den tydeligvis var en så viktig del av tilbudet, burde jeg kanskje spurt?

-Hvor mye blir det per nummer av bladet da? (he he he)

-Eh, ja, det er 348,- for 7 nummer OG en mascara fra......

-Ja, men hvor mye blir det per nummer, 348 delt på 7 hvor mye er det?

-Eh, ja du betaler bare de 348, ikke 300 for mascaraen (jeg vil anta det, ja)

-Ja, men hvor mye blir det per nummer?

-Ett nummer koster vanligvis 62,50 tror jeg. Og jeg tror det er billigere å være abonnemant.

Så det tror du ja.......-Nei, takk. Jeg takker nei til tilbudet (selv med denne mascaren til verdi av 300). Ha det bra!

Kjære telefonselger. Still forberedt. Kunden er vanligvis interessert i å vite hvor godt dette tilbudet er, hvor mye man sparer på å abonnere framfor løssalg. Og et annet tips; Øv på ord som kan bli aktuelt å uttale høyt når man selger abonnement til abonnenter. ..Takk, det var bare det.

Elisabeth ☺


10 kommentarer:

  1. He-he, den biffen fiksa du greit! Klatre òg å målbinda ein telefonselgjar ein gong. Selgjaren ville ha meg til å bli medlem i Huseiernes Landsforbund, "da kan du spare mye penger!" Svaret mitt: Spara pengar? DET er heilt unødvendig, for eg har overflod av pengar!
    Det blei taust i andre enden....

    SvarSlett
  2. Hehehe. Du skulle kommet med flere kritiske spørsmål. Feks om det evt var mulig å få mascaraen i brunt? Irriterende med sånne telefonselgere ja..

    SvarSlett
  3. Haha, JA til mer mobbing av telefonselgere! Jeg hadde en foreleser en gang som fortalte hvordan han hadde løst hele greia. I det de spurte etter ham, forklarte han med sorgtung stemme at han desverre hadde gått bort dagen i forveien og at familien var i dyp sorg. Om de vennligst kunne fjerne ham fra listene?

    Når det gjelder navn, så er jeg egentlig ganske fornøyd med navnet mitt. Har på én måte ikke noe forhold til det, samtidig som jeg elsker det! Har i hele oppveksten (og fortsatt) gått under kallenavn som en slags evig straff fordi jeg aldri klarte uttale det riktig når jeg begynte å snakke, men... Ellers er jeg veldig fornøyd med etternavnet mitt også, selv om man blir litt lei når alle spør om "er du i slekt med...?" "JA! Jeg er i slekt med! Og JA, alle som bor her og heter det er i slekt med hverandre. Kaniner? Neeeeida!" Og nei, jeg har ikke et -sennavn, hehe. Ellers var mors sorg og min lykke at jeg aldri ble gutt, da hadde jeg hett noe så fantastisk sjarmerende som Ole Oscar. Himmel! Oscar kunne jeg nok likt å kalle en evt sønn engang, men ikke i kombinasjon med Ole.

    Når det gjelder tittel og bildet - jeg så det litt i etterkant at det kanskje ikke var en... kskal vi si heldig kombinasjon? Hehe. Satser imidlertid på at all PR er god PR. Og Selma har det veldig, veldig bra :-)

    Busteklem

    SvarSlett
  4. Hihihi.. Jeg ler av deg altså:)Mange herlige innlegg:) Den trusa var bra altså:) Smiler masse!:)Klemmer

    SvarSlett
  5. Først luretelefonen til Pia. Så denne her... Du er en tøffing på tråden, Elisabeth;-) jeg har hatt en fyr i hælene i lengre tid, han vil selge meg en EpiServer-modul som jeg overhodet ikke vil ha. Tok meg forever å bli så avvisende at han faktisk forstod at han var avvist...

    SvarSlett
  6. Fantatisk!

    Hadde i studiedagene en iherdig telefonselger på tråden som ikke tok hintet om at å ringe en student i slutten av mai for å selge noe, var lite lurt. (den gang fikk man studielån utdelt 2 ganger i året, i januar og august) Det han skulle selge, var jo sååå rimelig.
    -Vil du jeg skal kutte ut spaghettien eller risen, spurte jeg.
    -Eh, nei, kanskje det ikke passer nå, kremtet han, pinlig berørt.

    Hater det forresten når de bruker navnet mitt som om vi er gamle kjenninger...

    Har også tatt en Seinfeld og bedt om selgerens privatnummer, slik at jeg kan ringe tilbake når han har fri..

    SvarSlett
  7. Hi, hi, utrolig bra, Elisabeth! Skal prøve den taktikken neste gang de ringer:-) Ikke lett å sette deg fast, skjønner jeg. Du er bare herlig!

    SvarSlett
  8. Hehehe... Godt taklet. Jeg er vanligvis et meget hoflig menneske, men jeg klarer ikke det ovenfor telefonselgere... Jeg VET de bare gjor jobben sin, sa innimellom foler jeg "litt" skyld nar jeg bare legger pa mitt i en setning. De ringer faktisk ikke opp igjen... ;-)

    SvarSlett
  9. Hahahaha...
    Takk for at du ga meg en god latter!

    SvarSlett
  10. Hehe. Herlig. Har vært ute for lignende ja. Rart det der, at de ikke har mer stolthet for jobben sin, gitt.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...