onsdag 10. februar 2010

Logo


Har du lagt merke til at det er nytt design på Pepsi Max flaskene?

Nei, det hadde jeg fått med meg heller, enda det burde jeg vel sett jeg som er storforbruker? Hvorfor har de det? På tide å fornye seg? Vi måtte sysselsette en gjeng designere? Tipper argumentet er noe sånt som ;Vi ønsker at vår logo skal speile våre forbrukeres verdier og så vil vi selge mer brus.

På tide å pante flaskene i dunken...

Hvorfor har selskaper logoer, hva ønsker vi å oppnå, hva slags logoer blir lagt merke til, hva gjør at du kjenner til og husker en logo og hvilke assosiasjoner gir de deg?

Som markedsfører er jeg opptatt av disse mekanismene, selv om jeg ikke jobber med privatkonsument, altså varer som vi som privatpersoner handler i dagligvaren for eksempel.

Selv jobber jeg i et firma med nydelig rastrering i logoen. Flott det, men har de som utviklet vår logo tenkt at dette ikke alltid er så trykkevennlig når det kommer til andre ting enn papir?

Husker SAS hadde en logo på 90-tallet som også var av dette slaget. Flere blåfarger og gull i logoen betyr unødvendig høye kostander ved trykking av alt som logoen skal trykkes på. Man betaler jo per farge, noe mer enn to farger i logoen synes jeg personlig er unødvendig.

Uttrykket jo enklere, jo bedre kan brukes om så mangt, også logoer.

Hva med logoen til Volvo? Mener å huske at denne var enkel, hvite store bokstaver på blå bunn. Nå er den det samme, men med en ekstra snasen sirkel rundt. Hvorfor det? Det heter visst å følge med i tiden. Det finnes moter og trender innen logodesign også. Lenge skulle skriften være enkel og bombastisk, så skulle alle lage mer sarte, slanke, svevende linjer. Nå omgir vi oss med tusenvis av logoer hver dag, i alle mulige former og farger.

Hva er den mest brukte logofargen? Jeg vet ikke, men jeg tipper blå.

Logoen til Coca Cola blir trukket fram som den mest kjente logoen på verdensbasis.

Husker du Televerkets gamle logo? Det gjør jeg ennå, selv om det er mange, mange år siden de byttet navn til Telenor og fikk ny logo. Hvordan ser Telenors logo ut? Ja, den er i alle fall blå og så er det noen former som er runde og litt vann- eller blomsteraktig, er det ikke? :-) Måtte du titte på Telenors sider?

Statoil fikk mye oppmerksomhet da de lanserte sin nye logo. Er den betegnende for deres virksomhet? Jeg tenker Husflid og Selbuvotter, neppe det Statoil ønsker jeg skal tenke når jeg ser deres logo.







Fortsatt har Statoil logoen i blått og oransje på sine bensinstasjoner. Forvirret? Noen ganger føler jeg at visjonene bak en logo blir for kompliserte. Burde ikke grunntanken være en klar kommunikasjon?

Når du handler oppvaskmiddel, hvilket merke kjøper du? Selv husker jeg ikke hva det heter, men jeg vet hvordan pakningen ser ut. Gjenkennelse! Derfor blir jeg også forvirra når designet endres, da må jeg plutselig huske produktnavnet i hodet. Inni der er det nok av informasjon fra før av, gjør det enkelt for meg, a! Ikke gjør det så slitsomt å være forbruker.

Freia har endret sin logo flere ganger oppigjennom årene og Kraft Foods har blitt ledd litt av som bruker millioner på å endre bare ørlite grann i skrift eller farge. Men har du noen gang tatt feil sjokolade når du skulle ha en gul Freia melkesjokolade? Jeg tror ikke det.

Vi har logoer i Bloglandia også og stort sett sier headeren noe om hva akkurat denne bloggen inneholder. Merkelig med header med papegøyer om hele bloggen handler om rosebed, ikke sant?

Her innerst i veien er det bevisst valgt et bilde av husets inngangsparti. Velkommen på besøk hit innerst i veien, håper du vil føle deg hjemme, skal det fortelle deg. Håper jeg har lykkes i å skape den følelsen for deg.

/Elisabeth

5 kommentarer:

  1. Det er egentlig ikke så ofte jeg henger meg opp i logoer, men den nye til Statoil var vel litt uheldig.... Jeg tenker husflid og Fanagenser med en gang jeg ser den. Og det er jo en smule kjedelig for et oljeselskap som ønsker å framstå som kraftfullt og mektig - og mandig.

    Nå er ikke logoene til Tine og Synøve Finden så veldig like, men innpakningen til brunosten er ihvertfal håpløst lik. Eller er det bare meg som har bommet noen ganger der?

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  2. Volvo logoen er fin synes jeg, men så levere jeg med den hver dag da:-))Ellers imponert over alt du tenker på og får frem på boggen din:-) Klem IL

    SvarSlett
  3. Hei hei!Så artig innlegg...Litt av en logo til Statoil ja..Veldig feminin.
    Jeg liker interiørbutikk logoer jeg.haha:)
    Og JA jeg føler meg velkommen her:)

    Har du hatt sånn Cinnabon girl party?Fortell!
    Høres jo kjempe gøy ut da...

    Ønsker deg en fin torsdag)
    Klem klem

    SvarSlett
  4. Du er rasende dyktig i å beskrive dine refleksjoner.

    Jeg legger overhode ikke merke til logoer, men den jeg husker spesielt er nettopp Statoil sin. Den minner mistenkelig om åttebladroser. Skal prøve å huse å se litt på logoer når jeg er ute på vandring.

    Astrid

    SvarSlett
  5. Først knabbet Statoil rosa til Husfliden - og så inngikk de samarbeidsavtale med dem. Sånn for å komme litt bedre ut av det. Det næringslivet, det næringslivet. Fint innlegg:-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...