mandag 3. januar 2011

Dagens bloggnyheter

Oj, oj, Voe trer ned fra bloggtronen. Hun er sliten. Det skjønner jeg godt. Heldigvis har hun andre slanke bein å stå på, i følge "ekspertene".

Voe har opplevd sjikanerende kommentarer. Hun har heldigvis hatt et støtteapparat.

Verre er det å lese om den 10 år gamle jenta, som i likhet med andre pikebloggere la ut dagens outfit, sminketips og egne tanker. Hun opplevde en kollektiv hets, en bølge av mobbere.

Må bloggere tåle sånt, spør Aftenposten. Jeg synes det er en skremmende fortelling, den om tiåringen,  og roper et rungende NEI!

Mobbing da jeg var ti år var mer direkte og synlig, dagens mobbere har langt flere kanaler å boltre seg i.

Jeg skal følge med når Bloggforsker Karoline Tømte svarer på nettspørsmål tirsdag kl. 12 og er så glad jeg lever trygt som husmor i periferien av Bloglandia.

Har du opplevd krasse kommentarer eller annen hets via web?

Elisabeth

Redigert illustrasjon fra Elkjop.no


10 kommentarer:

  1. Nope. Aldri opplevd. Vi lever nok i et annet blogghjørne enn disse unge med outfitsa. Her hos oss er det jo så koselig at, det nesten ikke er måte på. Det eneste er at det noen ganger kan være litt misforståelser. Man leser ikke hele innlegget eller forstod ikke meninga med det. Men uansett er det jo bare positive kommentarer.
    Jeg merker at det er godt å være voksen. Stakkars små.

    SvarSlett
  2. Periferien?? Er vi ikkje i sentrum av bloggverden???
    Lite trakkasering her ja. Koselig og trygg verden denne voksne bloggverden :) Så skriver dei fleste av oss om ganske ufarlige tema som vanskelig lar seg sjikanere eller hetses..

    Men eg er enig. Bloggere skal ikkje måtte tåle mobbing! Vi kan ikkje tolerere mobbing, uansett i kva for ein form eller kanal!

    SvarSlett
  3. Nei, me ska ikkje godta sånn mobbing!
    Elle nåke form for mobbing for den saks skyld.
    Det e så trist at sånn skjer. En kan jo barra hoppa videre i verdensveven om det e nåke en ikkje like.

    Eg har heldigvis ikkje opplevd sånn, og eg vett ærlig talt ikkje om eg hadde takla det så bra om det sku skje...

    SvarSlett
  4. Huff, dette er bare trist. Har full forståelse for valget Voe har tatt.

    Har aldri opplevd negative kommentarer selv. Usaklige kommentarer, ja. Men ikke negative. Men så har jeg ikke en gang i nærheten av så mange besøk som de virkelig store bloggerne.

    Har du forresten lest Mammadamen i dag? Hun skriver godt om nettopp dette emnet.

    SvarSlett
  5. Jeg har akkurat skrevet kommentar til dette temaet på Mammadamen. Jeg synes virkelig synd på disse jentene som både skal leve opp til forventingene om flotte innlegg og så blir de mobbet for det etterpå.

    SvarSlett
  6. Jeg har også lest om Voe og den stakkars tiåringen.Det som var det verste var at tiåringen ikke fikk hjelp til å slette den videoen der hun blir hetset på det groveste!Fordi hun var blitt en såkalt 'offentlig person'!Det er det verste jeg har hørt.Er det NOEN som bør beskyttes mot sånt så er det jo barn.Fytterakkern.

    SvarSlett
  7. Stakkars barn, sier jeg. Jeg har sett videoen på TouTube med tiåringen som blir mobbet. Hun er veldig veltalende, godt formulert og virker mye mer voksen enn mange andre på den alderen. Antagelig har det at hun snakker dialekt medvirket til denne hetsen.

    SvarSlett
  8. Nei, heldigvis ikke! Og jeg syns det er grusomt at barn skal utsettes for slikt. I en alder av 23 er jeg fortsatt ung, men heller ikke i min barndom hadde vi så mange kanaler. Og glad er jeg for det. Jeg tror kanskje at man har litt for stort fokus på hvor "farlig" Facebook er, og litt for lite på andre kanaler. Blogger f.eks. Det blir jo for mange offentlige dagbøker, og det er lett å glemme at mange faktisk leser det som blir skrevet. Jammen er det mye man skal passe på som forelder i dag.

    SvarSlett
  9. Uff, det verste er når det rammer barn! Helt forferdelig!

    Ufine kommentarer eller hets er ikke kjekt uansett alder eller hvem man er. Kjipe kommentarer vil dessverre ramme mange av oss som driver og blogger en eller annen gang. og da er det lett å glemme de tusen andre hyggelige kommentarene. Fikk en halvsur kommentar om Emmeline en gang fra en anonym som tydeligvis var litt misunnelig. Det fins nok dessverre mange sånne rundt forbi - og de er alltid anonyme når de kommenterer.

    Men enn så lenge så fryder vi oss over alle de koselige kommentarene:-)

    SvarSlett
  10. Aldri noe som kan defineres som mobbing, men fikk en lite hyggelig kommentar for en tid tilbake.

    Siden jeg har levd en stund, tåler jeg en brottsjø, men det må være helt forferdelig for barn og tenåringer. I vår digitale verden er det viktig å holde tunga bent i munnen.

    Klem

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...