torsdag 20. januar 2011

Søvn

Man har visst ikke greid å finne ut hvorfor kroppen trenger å sove, leste jeg et sted. Men at kroppen trenger søvn for å fungere optimalt, det er de forskerne enige om.

Jeg må glatt innrømme at jeg er treig med å komme meg i seng, klokka runder som oftest midnatt før mitt tørre bustehue slenges mot Jysk-sengetøyet  mine kastanjebrune lokker treffer den svale silkeputa.

Nei, søvnmønsteret er ikke alltid så ryddig. Og noen ganger går det skikkelig galt. Som forleden kveld da jeg var utmatta etter lekselesing med Trollet og middag som Mannen lagde, og slepte min matte forkjølelseskropp de fire meterne bort til sofaen og slokna....Og våkna to timer senere tettere enn tettest i nesegrevet.

DA er det kjørt, da får man IKKE sove til natta igjen.



00:30 Gjør et forsøk på å legge seg
00:35 Mann snorker irriterende høyt
00:45 Vrir og vender, pusser nese for n' gang
01:05 Begynner å bli skikkelig irritert
01:15 Blir så irritert at jeg tenker "dette skal jeg f....blogge om" - da får man selvfølgelig ikke sove
01:27 "Kun fem timer til jeg skal opp, nå MÅ jeg sovne"
01:37 Står opp og går på do, pusser nese for ørtiene gang
01:45 Dytter i snorkende mann, som blir irritert, grynter og fortsetter å snorke
01:57 "Kun fire og en halv time....."
02:02 Gir opp, står opp, drar med seg dyne og pute ned i stua hvor overraska katt håper det er frokosttid, hurra!
02:05 Overraska katt sparker sand i tissekassa
02:07 Tenker at det er merkelig at en sofa som er så god å sove på om ettermiddagen, ikke er det minste god å sove på om natta.
02:10 "Hvorfor har vi ikke et gjesterom med en god og deilig seng?"
02:13 Kattekreket kvesser klørne på skinnsofa og må kjeftes på.
02:20 Vri og vend, pussing av nese
02:22 Satans irritert
02:25 Kattekrek finner etterlatt papirpose å leke med, papirpose ryddes unna
02:30 #%()=?/¤##¤¤%!"&
02:35 H....kun fire timer til klokka ringer. "Nå kommer jeg til å være trøtt som en sur sokk i morra"

06:45 Fikk rett, i tillegg tett nese, stiv nakke og tungt hode.  God morgen, lissom, thank you very much!

17:30 Trøtt som en strømpe, tett som et gammelt sluk....."Må ikke sovne på sofaen, må ikke sovne på sofaen...må....ik...."


.

15 kommentarer:

  1. Er man syk så krever kroppen den hvilen den vil ha, når den vil ha den, det spiller visst ingen rolle når på døgnet det er:< Håper du snart blir bedre for det er slitsoooomt!!

    Klem fra Grete(atsjooo)

    SvarSlett
  2. Dakal deg! Dette er nesten absolutt det verste som kan skje. Jeg får helt panikk på sånne netter..... jeg trenger virkelig å sove ganske mye. Ihvertfall hvis jeg skal gå rundt og være noenlunde blid. Men du fikk fint innlegg av det :)

    SvarSlett
  3. Jeg har heller ikke fått sove de siste nettene, men jeg er ikke forkjøla. Sinnsykt plagsomt. Men jeg kan bare ikke se på klokka, da er alt ødelagt. Jeg ligger bare å tenker og gjetter hva klokka kan være. Det kan ha gått 20 min eller to timer. Det føles uansett uendelig.

    SvarSlett
  4. Ikke særlig festlig med slike nattlige opplevelser. Du får se om det ikke kan være mulig å lage en liten sovealkove et sted i huset. Det kan liksom være et helt privat sykehus.

    Klem

    SvarSlett
  5. SØVN??? Hva er det?

    Huff, nei spøk til side, man blir jo helt ødelagt om man ikke får skjønnhetssøvnen sin (selv om jeg har funnet et par kremer som hjelper veldig), for er det ikke ungen som kommer inn og skal se på film på ipaden, kose eller bare spinne rundt, så er det bikkja som må ut på do, eller pappamannen som snorker. Og vips, så var det morran igjen! (nå har jeg kronisk lakenskrekk i tillegg da, så det hjelper jo ikke på akkurat....)

    Ønsker deg ei go natts søvn til natta jeg. Skal sende over litt sånn derre tryllestøv jeg.

    SvarSlett
  6. Huff, eg vert drtitsur av mangel på søvn! Typisk katt, når ein viser seg oppe om natta. God betring!

    SvarSlett
  7. Jepp, kjenner igjen det der - tom med katta... Min losning er a legge meg a lese... etter et par tre sider sa er jeg 'pa plass'...

    SvarSlett
  8. Huff huff, her er lille tupp 2 år og har forsatt ikke sovet en hel natt, føler meg trøtt konstant ;o

    Hmmm vår sofa også er behagelig på dagen, men tror den forvandler seg om natten.

    Ha en trøtt kveld!!

    SvarSlett
  9. Usj, det er slitsomt!
    Men skal sies at kroppen min er hoppende glad for hvert minutt med søvn den får- samme når på døgnet det er. Men kjenner det igjen...,fra før barna var så mange.. :)

    SvarSlett
  10. Hei høpp!!Håper du ikke har sovnet på soffaen,jeg har ivertfall stemt på deg:)

    Håper du får sove til natta da!!God bedring!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  11. Ikke noe særlig å være syk nei og ingenting som er verre enn å ligge og se på klokken om natten og telle ned til man skal stå opp. Må sove - må sove trikse fungerer ikke har jeg funnet ut, snarere tvert imot...

    Nydelig bilde av pusen din, det er utrolig hvor flink disse kattedyrene er til å sove. Vi har nok noe å lære der ja..

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  12. Bin there. Done that.
    Ellen :)

    SvarSlett
  13. Søvn er utrolig viktig! Kjenner eg...trøtt som ei strømpe etter sein kveld i går, tidlig opp i dag, og nå skal eg treffe venninner..og det blir nok seint...og tidlig opp i morgon.
    Men så er det helg!! Juhu!!

    SvarSlett
  14. Haha, akkurat slik er det! Har desverre slike netter innimellom eg også. Men her må vi plusse på to unger som har uforklarlege lyster på nattestid:)

    SvarSlett
  15. kjenner meg i igjen der gitt. men får jeg ikke sove så er det fram med mobilen og spille litt angry birds eller andre en-fingers spill . funker som bare det.....

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...