mandag 24. januar 2011

Diagnose: Utålmodighet - Årsak: Ny teknologi

Jeg synes jeg blir mer og mer utålmodig med åra og jeg får det liksom ikke til å stemme. Jeg trodde man ble mer tålmodig, ikke omvendt ettersom man ble eldre.

Trollet (7) roper "mamma, kom, se på den her, kom nå, mamma!" En utålmodig sjel.

Foreldregenerasjonen er så tålmodige som bare besteforeldre kan være under kakebakst, bortlæring av strikkingens kunst, sjakkspill og innføring i prepping av ski.

Men jeg, midt i mellom....jeg blir bare mer og mer utålmodig av meg. Jeg nærmer meg faretruende 40 og frykter jeg har starta forvandlingen til sur, gammal kjerring. Huff og huff.

Men så kom jeg på noe. Det er ikke meg det er noe galt med, jeg er bare et resultat av utviklingen innenfor samfunnsnyttig teknologi! Ja!

Husker du de gamle telefonapparatene? De med ledning i veggen og fastmontert rør og en nummerskive? Husker du hvordan man slo et nummer? Finger inn i hull og dra - det var det første sifferet. Så var det å gjenta prosessen fem ganger. Senere ble det åttesifra nummer, men da var vel denne typen telefonapparater på vei ut. Den finger-/dra-/venteaktiviteten ville vært en tålmodighetsprøve i dag. Den gangen var det helt naturlig, man visste ikke bedre.


Gammeldags telefon, lånt fra nrkbeta


Og tenk tilbake til internettets barndom. Husker du hvor lang tid det tok å laste inn en side? Man kunne gå og hente seg kaffe, slå av en prat med kolleger og returnere akkurat i det siten var klar for beskuelse.

I dag forventer vi mer. Om en webside bruker mer enn tre sekunder på å bli klar, blir vi irriterte og utålmodige. "Å, nettet går så treigt i dag.."

Og vi måtte spole kassetter og videofilmer, det var ikke bare å velge den sangen eller den filmscenen man ønsket med et kjapt trykk.

Husker du brevgiro? Man signerte og putta regningene sine i en konvolutt og sende avgårde med Posten Norge til banken for betaling. Hallo, hvor forhistorisk er ikke det? Men det var sånn jeg betalte mine første husleier og strømregninger for snart tjue år sida.

I dag er alt kun et par tastetrykk unna. Hvor mye har jeg på kontoen? Er det zumba på Sats i dag? Hva er telefonnummeret til pizzaleverandøren, hva kan den samme pizzaleverandøren tilby av lekkerbisker? Tast, tast, pip pip, svaret er:....

Det er klart at all denne nye teknologien påvirker oss, gjør oss mer utålmodige. Ja, nei, jeg er ikke en sur, gammal kjerring, jeg er en dame av min tid, jeg forventer effektivitet, for søren!

Og herremin, tenk deg neste generasjon....De har, i motsetning til meg, vokst opp med alle disse quick-fix-tilbudene, tenk hvor utålmodige DE kommer til å bli! Å huttetu, og de skal stelle meg på gamlehjemmet....Plutselig var ikke framtida så bright likevel.....Vel, innen den tid har verden gått videre, hvem vet hvor raske og effektive vi kommer til å bli.

Elisabeth

PS. Et stort PS: Det har kommet til noen nye følgere her de siste dagene, kjempestas. VELKOMMEN, håper dere vil trives her Innerst i veien.


.

21 kommentarer:

  1. Ja, jeg husker ALT dette. Det er i grunnen litt gode minner, spør du meg. Bare se hva alt det nye gjør med oss........ Men Guuuuuu, så deilig lettvint alt er.

    SvarSlett
  2. Selv jeg er så gammel at jeg husker alt det der. Vesla har blitt hekta på en Teletubby-film som vi har på vhs - ho skjønner jo ikke at ho må vente til jeg får spolt fram eller tilbake.

    SvarSlett
  3. Interessant innlegg. Det er nok noe i det du skriver :) Jeg er sånn midtimellomderigjen-generasjonen, men er nok fryktelig utålmodig. Og følgelig bråsint, hehe.
    Mange artige innlegg under her som jeg ikke har rukket å lese før i dag :)
    Ha en bra mandag, håper du har blitt frisk?

    SvarSlett
  4. Kjempebra innlegg, du skriver morsomt, og innlegget setter igang en tankeprosess. Ja tenk deg så utålmodige neste generasjon blir. De vet jo ikke hva det vil si å vente. Selv har jeg vært litt overivrig med mine barn mht overstimulering i leken. Jeg synes nesten synd på de når de leker selv og engasjerer meg altfor ofte. Nå klarer de nesten ikke leke uten meg. Kan slå meg selv i hodet med noe hardt noen ganger......

    Gry:-)

    SvarSlett
  5. Ha, ha, melder meg sporenstreks inn i klubben for gretne- og- utålmodige - damer - som - fyller - 40 - i år:-) Her forventer vi effektivitet - ihvertfall på nettet! Hater sider med treg opplasting!

    SvarSlett
  6. Å, jeg husker også spoling av kassetter fra min spede ungdom.."hvor var nå den sangen med Phil Collins hen? (spole,spole)..nei, ikke der (spole,spole)...nesten nå.."
    Og videokassetter...!
    JA, godt at sånt går fortere.
    Men så begynner vi jo faktisk å trakte mer etter det som tar tid nå, som SlowFood-at tid betyr kvalitet.
    ;)

    SvarSlett
  7. Snakk om å få slengt i trynet hvor gammel jeg har blitt da, hehe..
    Husker jo alt det der og mer til...Må ha hjelp av ungene til den minste ting med dataen..og de rister på hodet hver eneste gang..Tror ikke de tør å si til vennnene sine hvor "dum" mora deres er, hehe.
    Veldig moro å lese bloggen din! Koser meg glugg!!

    Klem fra meg

    SvarSlett
  8. Det er en fantastisk beskrivelse du har laget, og jeg kunne jo dradd det enda lenger bakover i tiden, f.eks. da vi fikk lønnen i brun "pengepose".

    Jeg lar det være, for da kan det hende du blir irritert (ha-ha).

    Klem

    SvarSlett
  9. Brevgiro eksisterer faktisk fremdeles ;) Jeg har en type jobb hvor jeg snakker med ganske mange eldre mennesker, og de fleste av de bruker brevgiro ennå. Nå skal det sies at mange av de eldre har hengt seg på nettbankbølgen, så jeg skal ikke skjære alle over en kam ;)

    SvarSlett
  10. Er det derfor jeg er utålmodig ja?! Jeg har jo i grunnen sett på meg selv som verdens mest tålmodige sjel, men har lagt meg til en form for knurring når ikke ting går akkurat så fort som jeg vil når jeg vil det ;-)

    Ha en trivelig dag - klem Siv

    SvarSlett
  11. Aha, det forklarer jo en hel del ;o)
    Og det var ikke bare det at sidene lastet tregt, man måtte jo jammen vente på at de dømrade modemet skulle gjøre jobben sin før man kom så langt...

    SvarSlett
  12. Arti. Som alltid! Kanskje vi skulle begynne å bruke brevgiro og sjekkhefte igjen, sånn bare for å sjekke om vi blir mer tålmodige med ungene og gubben. Forresten tror jeg ikke egentlig at jeg blir så stressa av å BRUKE allslags nymotens pipedingser, selv om jeg er over 40. Det er å innstallere, fikse, boote, lade, synkronisere, sette opp konto, feilsøke, koble, kable og laste ned til alle pipedingsene som knekker meg...

    SvarSlett
  13. Husker alt det der. Eg starta med elektrisk skrivemaskin i jobben min. WoW! Skal ikkje skryte på meg noko veldig god kunnskap om data og alt det nye. MEN, eg bestemte meg for ca 20 år sidan at eg skulle følge med på utviklinga. Var den fyrste som kjøpte data til jobbbruk i min bransje, her i kommunen. Den kosta 15.000, og var faktisk ein Mac.

    SvarSlett
  14. Nostalgi..Den gangen man gikk ut av huset og var utilgjengelig for inngående samtaler. Ah, det var tider, det!

    (men på den annen side; VHS-kassetter som skulle spoles tilbake? Den savner jeg ikke!)

    SvarSlett
  15. Jeg er like utålmodig som deg. Jeg har faktisk hatt maskin skrivning på skolen, tenk deg det. Når jeg sier det føler jeg meg som jeg er 100 år minst!

    SvarSlett
  16. Hehe! Når man snakker om ting som tok tid. Husker du hvor lang tid det tok å i det hele tatt komme seg på internett? Man måtte slå på modemet, trykke på ørten taster på datamaskina og modemet måtte føre ut av seg 1000 rare plink og plonk før den berømte jordkloden begynte å snurre! Hehe, det var tider det!

    Og ja, jeg er utålmodig jeg også!

    SvarSlett
  17. Morsomt å lese dette innlegget, fikk meg til å tenke litt.
    Ting har forandret seg..begrepet tid oppfattes på en annen måte nå enn for noen år siden, ikke tvil om det. Men om det er bra eller ikke...bra for meg, bra for resten av verden?
    Jeg husker med glede tilbake til min egen oppvekst hvor man hadde tid til å vente såpass at man kjedet seg og ble kreativ. Tenker ofte på hvor godt det var å kunne leke uten at andre hadde funnet opp hva man skulle leke med og hvordan...vi ble oppfinnsomme. Tror det var mye bra med akkurat det.

    SvarSlett
  18. Hmm - nå ble jeg veldig nostalgisk og fikk veldig lyst på en sånn gammel grå telefon som vi hadde og å sveive igang noen numre... Hadde vært artig å plassere ungene tilbake i 1978 i en måned og se hva de hadde funnet på...:o)

    SvarSlett
  19. Da jeg var ung hadde ikke alle telefon engang, men vi var så heldig å ha det p.g.a. pappas jobb. Når man ringte så kom man til Telefonsentralen, og måtte fortelle hvilken nummer man skulle ha. Og telefondamen lyttet sikkert på samtalen.

    Jeg er ca 100 år.

    SvarSlett
  20. Jaaa! Her fikk du virkelig sagt det. -Selv om jeg fornekter å huske noe som helst av det du nevner, nettopp fordi jeg liksom ikke nærmer meg de 40 selv. Skummelt! Moden. Bare moden, og veeeldig tålmodig. Ehemm... ;)

    Epla er også skummelt ja. Har sittet med fingrene på "kjøp" mer enn en gang, men klarer som regel å hale meg ut i siste liten. Puh..

    SvarSlett
  21. Hei høpp!!

    Melder meg på her,og kjenner meg godt igjen:)

    Har ei bonusdatter på snart 14 som syns vi vokste opp i steinalder tiden,og skjønner ikke hvordan det gikk han å leve uten mobiltlf.
    Hun syns også at jeg som er i min beste alder (34) er en fossil.men men livet går videre;)

    Ha en fin tirsdag,og håper det står noe interessant i avisen i morgen:)
    Klem Linda:)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...