tirsdag 8. februar 2011

Sannelig sa jeg sanntid

Ruter opererer med sanntid. På holdeplasser av en viss størrelse står store tavler som viser enten sanntid eller rutetabelltid for kollektivtransporten.

Om det står ca. 4 minutter på tavla, betyr det ikke nødvendigvis at bussen du venter på kommer om omtrent fire minutter. Nei, cirka betyr at det i følge rutetabellen er fire minutter til bussen skal være der.

Om det står at bussen kommer om 4 minutter, så er bussen beregnet fire minutter unna. Jeg antar bussen har en form for device som fanges opp av en annen device langs ruta, som sender informasjonen til den fine tavla der du står på holdeplassen og venter på akkurat den bussen. Kanskje er det kaldt og surt og du har heller ikke den dagen tatt på deg lue for det gjør sveisen ufiks. Og kanskje finner du stor trøst i at bussen kun er fire minutter unna, fire minutter kan du holde ut, selv uten lue.

Du følger med på sanntiden, teller ned ettersom devicene slår inn og og sender info til tavla. Og så - endelig står det på tavla. Hurra, bussen er her! Jeg overlevde - selv uten lue!



Og så snur du deg mot fortauskanten, har kortet klart som den drevne kollektivtransportreisende du er og....



What!? Where is the bus? Hvorfor man begynner å tenke på engelsk når man er overraska/frossen/lei av å vente/forundra/irritert - vites ikke.

Men det du veit, er at Ruter eller hvem det er som har betalt for de, jeg antar dyre, devicene og fancy tavlene bør få igjen penga sine. For særlig mye verdt er opplegget ikke!

Elisabeth, kollektivreisende

.

15 kommentarer:

  1. Hehe...så dere har samme problemet hos dere ja.. Her også...brukte millioner på å få det til, men det var ikke mange gangene bussene kom når det stod at den var der..
    Hva med de stakkars blinde som hører at bussen er her NÅ? De går jo rett ut i veien...
    Bor heldigvis så nærme sentrum at jeg kan bruke beina..tar meg 15 minutter. Fin tur...de gangene jeg gidder...

    Ha en flott dag og klem fra meg

    SvarSlett
  2. Jeg ler, er det greit? Og jeg er så glad jeg kan gå på jobb. Slipper å bekymre meg om busser, tilfrossede og nedsnedde biler og glatte veier. Jaja, glatte veier er jo også et problem for gående. Litt i overkant av 10 min. bruker jeg når jeg går på jobb. Hjemover går det tregere for det hender at jeg subber hele veien, dette fordi en halvgammel kropp er sliten etter en dag i helsevesenets ånd.

    SvarSlett
  3. Vet du, i Edinburgh sa virker faktisk det systemet helt utmerket. Gemalen er ikke av de som liker kulde oppvokst som han er pa varmere breddegrader, men hans app pa IPhone'en virker utmerket. Han vet noyaktig hvor lang tid han trenger opp bakken og folger derfor med pa nar bussen er ventet dit og gar ikke ett sekund for han ma... Funker helt fint! Kanskje Oslo kommune ma se seg om etter et nytt system...?

    ha en fin dag og tenk at det snart blir varmere a vente pa bussen!

    SvarSlett
  4. Det var nesten synd at de begynte å ha skilt i vinduet "ikke i trafikk" - hvor sjukt det enn er, der de kjører ja, nemlig i trafikken.
    Før sto det "ikke i rute" og på den tiden brukte jeg buss og tenkte hver gang at "vel, det VET jeg"....

    SvarSlett
  5. Hmmm... nå ble jeg bare sånn passe nyskjerrig på hvor mange ganger jeg har sett deg... for dette er jo min bussholdeplass og min buss kommer jo "nå".... ;-)

    Men "heia det kollektive"... jeg prøver å ikke regne på hvor mange timer jeg står og venter på den holdeplassen hvert år, timer som kunne vært brukt hjemme sammen ungene... Eller den tiden man venter på buss om morgenen, i bitende kulde eller øsende-pøsende regn...

    SvarSlett
  6. Heisann!!!

    Verdens værste ting å gjøre er å vente på ting som ikke kommer,særlig det kollektive.

    Du får trøste deg med at vi går mot varmere tider:)

    ha en fin dag!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  7. Hahaha, herlig lesing! Håper bussen ikke drøyde for lenge før den kom:).

    SvarSlett
  8. Det er naturlig å ty til engelsk når man er irritert.

    SvarSlett
  9. Jeg har hatt stor glede av de lystavlene når jeg har trikket rundt i Oslo, jeg! Men jeg skjønner frustrasjonen altså. Og er veldig glad jeg kan spasere på jobb og de fleste andre plasser jeg skal!:o)

    SvarSlett
  10. Hahaha. Jeg tenker også engelsk, når jeg har en alvorsprat med meg selv, er irritert eller lignende ;-))

    Carina

    SvarSlett
  11. Herlig. Blir aldri lei av harselering med kollektivtrafikken. Som togpendler er jeg egentlig emr opptatt av sannhets-informasjon enn sanntids-informasjon. Men det var en digresjon. Når jeg trikker, liker jeg begrebet ca. nå. Cirka nå, når sånn circa er det?

    SvarSlett
  12. Jeg skjønner godt din frustrasjon, sjøl om jeg må trekke litt på smilebåndet når deu fremstiller det på en humoristisk måte... :O)
    Men jeg vet at det er til stor frustrasjon for mange!

    ha en fin kveld!

    SvarSlett
  13. Hihi, morsomt innlegg, men akk, så irriterende det er når bussen ikke kommer. Godt du kunne knipse noen bilder, sånn mens du ventet, da..

    SvarSlett
  14. Engelsk er det eneste språket som er naturlig å bruke i en presset situasjon. WTF, f.eks. ;-)

    SvarSlett
  15. Er glad jeg stort sett slipper kollektivtrafikken. Er det i det hele tatt noe som funker?

    Klem

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...