onsdag 2. februar 2011

Bibelhistorien med nye ører

-Mamma, skal jeg fortelle om Babels tårn? Trollet venter ikke på svar, men fortsetter: De bygde et tårn alle sammen, men så ville ikke Gud at de skulle bli for mektige så da gjorde han sånn at når de snakket sammen så snakket de plutselig forskjellig språk så de skjønte jo ikke hva de andre sa.

Sjuåringen forteller på utpust og innpust fra dagens RLE-undervisning.

-Sånn for eksempel så sa han ene "kan du sende meg litt mur", men de andre hørte bare "blablabla" så de kunne ikke bygge og så reiste de hjem igjen.

-Mmm, men hvorfor heter det Babels tårn? Hva er Babel, er det et sted?

-Fordi de ikke skjønte hva de andre sa, vel! Babbel, vel!


Babels tårn malt av Pieter Bruegel, lånt fra skoletorget.no

19 kommentarer:

  1. Herlig! Ungene har til tider forklaringer på det meste, og hennes forklaring hørtes jo egentlig ganske fornuftig ut :o)

    SvarSlett
  2. Så herlig! De ungene kan virkelig få sagt det, hehe..
    Og ja, Babbels tårn passer jo utmerket...og jeg ble minnet på litt bibelhistorie som jeg helt hadde glemt ;-)

    Jeg har Give away hos meg idag, lyst å bli med, så ta deg en tur innom da vel :-))

    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Såklart!Det er jo faktisk innlysende!Vi måtte bare ha en sjuåring til å tolke det først:)

    SvarSlett
  4. hehehe - herlig!! deilig babbel...

    SvarSlett
  5. Herlige barn så enkelt kan det være he he!!

    Takk for gode ord fra deg!!

    Her i huset er jeg mer venn med symaskinen enn strikkepinnene,strikking ligger rett og slett ikke for meg har jeg funnet ut:)

    Skal se om jeg er venn med symaskinen i dag,den skulle vært på rens,undertråden bare tuller for tiden..Hormonell som jeg er så har jeg ikke så veldig til overs for slike problem.Så den kan hende daten med maskinen blir fort avlyst:)

    Ha en fin onsdag!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  6. Bla bla babbel, herlig!!!

    SvarSlett
  7. Det er no innlysande ;)Beste forklaring eg har høyrt!

    SvarSlett
  8. Babbel. Herlig! Haha. Lo godt. Og synes at skolejenta di hadde i grunnen forstått mye :)

    Klem Tonje

    SvarSlett
  9. Haha, herlig..............

    SvarSlett
  10. Herlig babbelkommentar!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  11. Ja, og det har hun helt rett. Babbel kommer fra det ordet - Babel - Uforståelig tale. Slik som Babel Fish også stammer fra bibelens Babel. O' Herlige sammenheng.

    SvarSlett
  12. Fabolous! Liker at forklaringen kommer så selvfølgelig; "Hallooooo? Hva trodde du lissom??"

    SvarSlett
  13. Så skjønn! Rart hvordan de aldri blir svar skyldig :)

    SvarSlett
  14. Forklaringen stemmer, den! Det er helt rett! Ti poeng og masse skryt til den som forstår hvor mye bibelhistoriene har farget ord og uttrykk i språket :)

    SvarSlett
  15. He he, Trollet ser jo det åpenbare. Babbel kommer jo fra ordet Babel.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...