lørdag 5. februar 2011

Markedsfører vs forbruker

Jeg jobber med markedsføring og da er det også viktig å sette seg inn i forbrukerens tanker. Man kan lett bli fagidiot og blind på sine egne produkter.

Forleden diskuterte vi pakningsdesign sånn generelt og jeg forsøkte å tenke som en forbuker foran en hylle med varer. Hva ville skille seg ut, ville navnet være avgjørende for valget og så videre.

Noen ganger husker jeg helt klart navnet på et produkt, Zalo er et eksempel på det. Jeg vet hva det heter, jeg vet hvordan flaska ser ut.

Men hva med oppvaskmiddel? Oppvaskmiddel i tablettform har blå pakning, det husker jeg. Men hva heter det jeg pleier kjøpe? Det husker jeg faktisk ikke. Navnet er altså ikke avgjørende, det er en blå eske som pleier bli med hjem og få opphold i benkeskapet.



Da jeg fortalte dette til kollegaer ble det ville protester. -Jo, navnet er viktig, jeg husker alltid hva et produkt heter, du er nok ikke representativ for en vanlig forbuker, Elisabeth.

Så det er vanskelig å være markedsfører-Elisabeth om forbruker-Elisabeth er helt skrudd i kjøpsøyeblikket og ikke på noen som helst måte er representativ.

Jeg kan leve med at jeg er en slik forbruker-avviker, men jeg er ikke helt overbevist om at jeg er en så stor avviker likevel. Og om jeg er avviker, kan jeg jo muligens få svar på her...?

Husker du alltid hva produktet du skal kjøpe heter, eller husker du kun pakningsdesignet enkelte ganger?

Og bare så det er sagt, jeg jobber ikke med vaskemidler eller noe som selges i dagligvarebutikker. Dette er en svært uhøytidelig undersøkelse og kommentarer til dette innlegget er kun ment for å stille min nysgjerrighet. Pakningsdesign avgjøres ofte gjennom markedsundersøkelser, som fokusgrupper.

Elisabeth, mulig avviker

Foto lånt av produsentene.

.

26 kommentarer:

  1. Tror ikke du er en avviker. Akkurat nå klarer jeg Ikke huske hvilket oppvaskpulver jeg bruker. Annet en at det er noe blått.

    Silje, muligens også en avviker

    SvarSlett
  2. God morgen :-)
    Du er absolutt IKKE en avviker..da tror jeg vi er det alle som en!
    Jeg husker aldri hvilket vaskemiddel jeg bruker..antakeligvis kjøper jeg forskjellig hver gang, hehe..
    Men jo, jeg har Zalo og..himmel..nå husker jeg ikke hva slags oppvaskmiddel jeg bruker i maskinen...Sun var det visst, hehe...

    Ha en flott lørdag og lykke til videre med undersøkelsen :-))

    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Er det noe jeg kjøper relativt ofte, husker jeg navnet. Er det noe jeg kjøper sjeldent, men er veldig fornøyd med, husker jeg navnet. Er det noe jeg kjøper veldig sjeldent eller interesserer meg ytterst lite for, husker jeg ikke navnet, men kun pakningen.

    God helg! :)

    SvarSlett
  4. Jeg kan ikke huske at merkenavnet befinner seg plant de berømte fire p-ene. Det gjør derimot pakning, og jeg er enig med deg, Elisabeth. For eksempel ble jeg nå veldig overrasket over at det finnes to ulike oppvaskmaskinmiddel på markedet - jeg har trodd at det bare har vært én med forskjellige varianter av eget produkt. Pakningen er jo så lik! Og jeg driter i hvem av dem jeg kjøper, som regel blir det nok den som koster minst per kg. Ellers vet jeg jo at det er OMO jeg bruker i vaskemaskinen og at melka er fra TINE. Men hva dusjsåpa mi heter, det vet jeg ikke! Jeg bare vet hvordan den ser ut og at den passer til meg og huden min, og da driter ejg egentlig i hva den heter. Jeg er nok en halvinteressert/halvt uinteressert forbruker. Men markedsføringen - den er jeg opptatt av! Og mens jeg da har muligheten; jeg kan ikke fordra når et produkt mf seg ved å rakke ned på konkurrenten. Slik som f.eks reklamen for 1888 som surrer og går på TV for tida. De stiller seg selv i et godt lys ved å henge ut 1881. Det er ufint, og jeg benytter meg av 1881 i stedet bare på f!

    SvarSlett
  5. Hm, jeg trodde det var relatvt vitenskapelig bevist at man husker bedre det visuelle. Det er vel derfor det er så viktig med logoer og sånt. For meg er i alle fall utseendet viktig:-)

    SvarSlett
  6. Heisann!

    Har ikke tenkt så mye igjennom dette,men tror nok jeg går etter fargen og hvordan pk ser ut:)

    Lykke til med prosjekt og god helg!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  7. Tror jeg er som deg jeg, Elisabeth :-) Jeg kjøper med meg deg som ser ut som det jeg pleier å kjøpe. Og om jeg får noen til å handle for meg,så går det ofte på forklaringen, og hvor det står plassert i butikken. Nå kommer jeg til å gå og tenke over dette - får se hva jeg gjør når jeg skal ut å handle etterpå :-)

    Ha en fin lørdag - klem Siv

    SvarSlett
  8. her er det nok en blanding; jeg kjøper noe på grunn av navn og noe etter pakning. Og så styrer jeg unna de som prøver å jukse seg innpå større merker ved å knipe på eget deisgnbudsjett og kopierer andres innpakning.

    SvarSlett
  9. Jeg husker slett ikke alltid navnet på produktet, bare vet hvordan pakningen ser ut. Jeg hadde måtte tenkt meg om en god stund før jeg hadde klart å svare på om jeg bruker Sun eller Finish. Jeg måtte faktisk gå i skapet for å sjekke, hi, hi:-)

    SvarSlett
  10. Hei! Enig med deg! Er dine kolleger unge, nyutdannede kanskje? Zalo kjenner jeg navnet på fordi den har vi "vokst opp med". Maskinoppvasktabletter: viktigere å finne de jeg slipper å ta av plasten på, enn hva de heter :)
    Koser meg med bloggen din, du skriver så artig og viser at det er mulig å blogge om alt og ingenting!

    SvarSlett
  11. Hmm, jeg tenkte instinkrivt at jeg er enig med deg - det visuelle sitter best. Men jeg måtte tenke meg litt om også, for sikkerhets skyld. Jeg husker nok som oftest navnet også, iallefall hvis det er ting jeg kjøper jevnlig. Men er sikker på at jeg husker form og farge enda bedre. Det finnes det helt sikkert undersøkelser på også.
    Ha ei finfin helg!:o)

    SvarSlett
  12. Trudde eg var flink til å lesa skrift, men har tabba fleire gonger ved feks å ha cottage cheese med heim istadenfor kesam, for ikkje å snakka om moccabønner istadenfor kremtoppar..... ergerlig! :)

    SvarSlett
  13. Siden mannen min jobber med noenlunde det samme som deg, Elisabeth, er jeg støtt og stadig utsatt for slike undersøkelser i heimen. Jeg husker navn på de etablerte varemerkene, men resten går på design og fargebruk tenker jeg. Den blå pakka er representativt, tenker jeg!

    SvarSlett
  14. Tror absolutt ikke du er noen avviker.
    Mange ting kjøper jeg fast fordi jeg er fornøyd med nettopp dette merket, det andre blir mer etter farge. Ooog jeg lar meg lokke av fin innpakning!
    Og av nye ting!
    :)
    Lettlurt hilsen meg.

    SvarSlett
  15. Hmmm... tror jeg pleier å kjøpe Sun, men de pakkene er jo ganske like, så egentlig aner jeg ikke hva jeg egentlig plukker med meg...

    SvarSlett
  16. Gamle og innarbeidde merker som Zalo er greit å hugse. Men med nyare merker, f.eks oppvaskmiddel til maskin, (eg velger å kalle det nyare ting),går det fort i surr når pakningane er så like. Og då vert det hipp som happ kva eg kjøper.

    SvarSlett
  17. Delvis enig.. eks. oppvaskemiddel husker eg navnet. Trur det er fordi det sendes gjenntatte reklame innslag på tv ol. der navnet på produktet blir gjenntatt til det kjedsomlige.
    Men når eg sitter å tenker over det så husker eg ikke navnet på ulike typer deodoranter som selges i butikken, kjeks , vaskemiddel og lignende..

    Jaja. Håper du finner ut av det!
    God helg!

    SvarSlett
  18. Jeg også husker ofte bare pakningen på det jeg skal kjøpe så du er ikke alene om det

    SvarSlett
  19. For noen år siden fantes det kun et maskinoppvaskmiddel i butikkene her hvor jeg bor, og det var Sun. Men nå er det mange forskellige. Jeg kjøper de som har en sånn blå kjerne inni seg og er i - heter det tabletter????tablettform??
    haha, hvertfall så husker jeg ikke navnet, men vet hvordan de ser ut.
    Dessuten har jeg engang lest at vaskemiddel bør være i blå, til nød grønn pakning for at en forbruker skal oppfatte det som noe som gjør rent.

    Og forresten, det er vel ikke uten grunn at det ofte kommer kopier av kjente merkevarer som ligner i form og farge, det er jo for at forbrukeren går for det visuelle. Så enig med deg , Elisabeth!

    SvarSlett
  20. Enig med deg. Husker oftes hvordan et produkt heter, navnet blir fort glemt.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  21. Jeg tror det er enda flere oppvaskmaskinmiddel i blå emballasje.

    Her har vi veldig kalkholdig vann og har funnet ut at det er lurt å variere mellom flere typer hele tiden.

    SvarSlett
  22. Da er jeg også avviker ja! God lørdagskveld!!:)

    SvarSlett
  23. jeg er nok en skikkelig avviker fordi jeg handler etter forskjellige taktikker: pris, erfaring og prinsipp. Oppvaskmiddel kjøper jeg etter pris og prinsipp. Her er det prinsippet om emballasje som gjelder. Jeg får snart dånedippen av all emballasjen. Merke? Nei det bryr jeg meg ingenting om og dermed har jeg heller ikke noe behov for å huske det heller.. Men nå på spørsmål så husker jeg ikke navnet på: oppvasktablettene, tøymykner, flekkfjerner, håndsåpe og mel. Kan være hva som helst. Men jeg ser alt for meg i detalj. :)

    SvarSlett
  24. Vi må være mange avvikere, for jeg vet at jeg ikke er alene om ikke å huske hva ting heter. Da kommer man veldig langt med å huske form og farge på f.eks. pakningen.

    Klem

    SvarSlett
  25. Jeg husker navn, men kan jo se ut som om det er jeg som er avvikeren...

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...