torsdag 17. februar 2011

Partyklar særing

Kjøkkenbenken vår blir ofte oppholdssted for de merkeligste, dagligdagse ting. Telefoner, hårspenner, ladere, matbokser, kataloger, vinduskonvolutter, verktøy, gamle batterier, reklame et cetera, et cetera.



Men nå har det vanlige rotet fått konkurranse. Benken er fylt med et ukjent antall flasker alkoholholdig drikke. Det er da vitterlig ikke så lenge sida vi rydda i barskapet og kvitta oss med egglikøren fra 2002 og den blå flaska med ukjent innhold?

Snekkerne skal komme og legge ny parkett, endelig. Bakgrunnen for parkettskiftet er vannlekkasje for noen uker sida. Og dermed har vi rydda ut og vekk krystallen, bøkene, filmene og alt annet rot fra skap og hyller i stua. Og altså også barskapet, eller altså det hjørneskapet, arvegodset, hvor vi oppbevarer den slags.

Vi er definitivt rusta for en durabelig fest, den saken er klar.

Mens Madamen har vært bortreist har snekker'n lempa inn den nye parketten, klar til legging.  Den bør visst avklimatiseres noen dager i romtemperatur først.

Og da Madamen kom hjem spretta Madamen en parkettpakke og sjekka varene. Og varene er ikke den samme som i dag ligger fint på gulvet i heimen, sånn som vi ble lovet. Ja, det er ikke så mye igjen av den gamle. Det meste av parketten ble skrella av for at platene under kunne tørke. Men det ligger igjen noen kvadratmeter av den gamle, så den kunne sammenlignes med den nye. Og jeg synes ikke den nye er like fin. Den er mye mattere og gråere og etter min mening passer den langt dårligere til hyllene i bøk i stua og kjøkkeninnredningen i bjørk.



Mannen trekker på skuldrene og mener det ikke spiller så stor rolle, eik er eik liksom. Hah, mannfolk! Er jeg sær som vil kreve å få den blankere, mer gyldne utgaven, lik som den opprinnelige? Vi risikerer kanskje at parkettlegginga blir utsatt til riktig parkett kan tilbys og Madamen er fornøyd. Med utvida åpningstid for baren på kjøkkenbenken som konsekvens.Men jeg kjenner sterkt at jeg kan komme til å irritere meg over den der matte, grå parketten, om det er den som legges...Det er tross alt stue og kjøkken vi snakker om, plasser vi oppholder oss en del.

Er jeg sær og kravstor? Det er dagens spørsmål.

Elisabeth, parkettløs

.

29 kommentarer:

  1. Jøye meg, det var et imponerende antall flasker alkoholholdig drikke! Jeg trodde vi var trege med å tømme barskapet. Men jeg ser at vi har litt å gå på. Her pleier vi å få broren min til å komme på besøk om sommere, for å drikke opp juleølet. Og så tar han sommerølet til jul. Grei ordning ;-)

    Jeg skjønner at du er skeptisk. Hvis du hadde sett for deg den samme som originalen er det klart at du ikke er tilfreds med en gråere utgave! Som du sier, det er tross alt snakk om oppholdsromene! Jeg hadde kjørt bytte. Tenk så bittert hvis du angrer etter at parketten er lagt! Stå på krava, Elisabeth!

    SvarSlett
  2. Nei, du er ikke sær og kravstor. Fargeforskjellen hadde irritert de fleste damer... ;)

    SvarSlett
  3. Vi fikk levert 140m2 feil parkett. Den skulle legges på alle gulv i bryggerhuset. Jeg skulle ikke bo der selv, men det var stor forskjell på den jeg ville ha og den vi fikk. Feilen besto i et siffer feil i varenummeret. Vi ventet på ny!

    Det får bli takeaway mens benken tjener som barskap.

    SvarSlett
  4. Nope, ikke kravstor nei. Hadde plaget meg og. Hadde der vært noen andre rom enn nettopp stue og kjøkken så kanskje ikke så farlig, men som du sier; det er jo der man oppholder seg.
    Du får korte ned ventetida med å korte ned på barskapet ;o)

    SvarSlett
  5. Du må jo ha riktig gulv!
    Og litt av en samling med alkohold - skulle neste tro du planlegger stor fest!

    SvarSlett
  6. Innen du har drekki opp alt på benken og kommet deg av bakrusen, er den nye parketten ganske lik den gamle. Sånn parkett gulner med åra, virker det som. Vi har original farge under dobbelsenga og de fastmonterte skapene og den gylne varianten alle andre steder. Når begynner festen?

    SvarSlett
  7. Stå på ditt, Elisabeth! Klart du må ha et gulv du blir fornøyd med!

    SvarSlett
  8. Jösses! Jag trodde du hade gått bananas på taxfree:en! (og tenkte: hvor i huleste smugglet hun in det!?)

    SvarSlett
  9. Jeg ser at Glamourløse Hilde allerede har skrevet det som skrives skal...men bytt parketten! Det er bedre å vente en ekstra uke enn å irritere seg over fargeforskjell i årevis.

    SvarSlett
  10. oppegående bloggedamer nøyer seg ikke med NESTEN! Bytt gulv og få et smilegulv 3 uker for sent som er mye bedre enn et nestengulv som ikke kan komme fort nok av igjen.

    SvarSlett
  11. :) :) slenger på et par smilefjes som du kan plassere der du vil i min forrige kommentar for den var ment litt sånn med skjevt smil, ikke surt og hovmodig som den ser ut herfra som jeg sitter :)

    SvarSlett
  12. gå for det du vil ha du:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett
  13. Ja, du er sær og kravstor!

    ..neida...får vel sei meg enig med alle andre her :)
    Finere med gyllen parkett!

    SvarSlett
  14. Ikke kravstor i det hele tatt. -Og forresten er kravstor mye bedre enn gnålete:
    -Jeg sa jo at vi skulle ha gyllen parkett, denne er grå. (gjentatt flere ganger hver dag..)

    Ellers så så kjøkkenbenken riktig så trivelig ut, om ikke annet.

    SvarSlett
  15. Hei høpp!!

    Her hadde jeg bare åpnet meg et par av de flaskene og plutselig hadde du ikke sett noen farge forskjell he he:)

    Fra spøk til alvor rett skal være rett!!Hadde irritert meg over dette jeg også:)

    ha en fin helg!!

    klem Linda:)

    SvarSlett
  16. Kravstor!? NEI!! Blir man ikke fornøyd så må man si ifra med en gang, det er vel ingen vits i å måtte inngå kompromisser hvis man absolutt ikke må!

    Snart runde tall både i flasker og år krever sin plass;-D

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  17. Stå på krava-dette gulvet skal du vel leve med i uoverskuelig fremtid?!?
    Da må man være fornøyd..

    SvarSlett
  18. Nei, helt enig med deg. Det er grunnen til at jeg ikke er så begeistra for eik. Den er ofte så tung og matt i fargen. Det gulvet du har fra før, er jo kjempefint. Jeg synes det var en ganske stor forskjell på de to typene.
    Hadde jeg bodd nærmere, skulle jeg tatt meg en tur og hjulpet deg med rødvinen. Ser ut til at dere trenger litt drikkehjelp.
    Ellen :)

    SvarSlett
  19. Du må ikkje finne på legge eit golv du ikkje er fornøgd med!
    Litt av ein kjøkkenbenk ;)

    SvarSlett
  20. Dere får drekka meir! :-D

    Når det gjelder gulvet synst jeg du skal spørre om det finnes noe som er mer likt. Men du må huske at tre gulner med tida. Helt likt vil du nok aldri få ny parkett til å være parkett som har lagt i lys en tid. Det jevner seg ut med tiden.

    Lykke til! :-)

    SvarSlett
  21. Jeg hadde aldri i livet lagt ned ett gulv jeg ikke liker, tenk å gå rundt å irritere seg grønn over gulvet, og samtidig vite at hadde du bare stått pittelittegrann på krava, hadde du hatt et gulv du hadde vært fornøyd med....U see ?? :)

    -Party On !!!

    Mvh Marina :)

    SvarSlett
  22. Du er rustet for fest og ikke sær!

    SvarSlett
  23. Oi oi oi! Hva med å lyse ut en konkurranse? Alle som kommenterer får være med på en heidundranes fest innerst i veien!

    SvarSlett
  24. Sikker på at det ikke er riktig type? Jeg ser jo av fargen at den ikke er lik, men ting skifter farge etter tid og bruk...

    Om lakken ikke er lik er det en ting, men fargen kan være riktig likevel, bare at den ene er ny og den andre brukt.

    Kjøper du ny dør til kjøkkeninnredningen din vil fargen være en helt annen. ;P

    Men atte: Klar for en fest jeg. ;P

    Gooood helg! :D

    SvarSlett
  25. Du er ikke saer - ihvertfall om jeg skal ta meg selv som malestokk. Vi har akkurat avsluttet det som skulle bli et 2 ukers projekt pa 6 uker - nettopp fordi jeg bla. ikke likte gulvet som forst var foreslatt. Det ma vaere riktig ellers gar du og ergrer deg...

    Kommer gjerne pa fest, jeg! ;-))

    ha en fin fredag.
    klem fra Mette (for helgen i Edinburgh) som blogger mens jeg venter pa kinesisk take-away

    SvarSlett
  26. Venter på invitasjon til bloggfest...

    Gå for riktig gulv, du!

    SvarSlett
  27. Hvis du med jevnlig mellomrom tar deg en sup av en av de der flaskene der, så ser du ikke forskjell. Du vil iallefall ikke bry deg. Og så blir det lettere å danse på parketten med høyhæla sko så mye du vil. Go for it!

    SvarSlett
  28. Hei,hei...

    Jeg hadde også vannlekkasje for noen år siden,
    mens jeg bodde i Trondheim.
    Jeg hadde lønneparkett fra Boen.
    Kranglet med Parkettleggerne og forsikringselskap som påsto at jeg hadde ask.
    Hjalp ikke at jeg hadde kvitteringer og emballasje fra produsent,og heviste til snekker som faktisk var den tidligere eier av leilh.
    Måtte gi meg for å få fortgang i arbeidet.
    Og hadde det ligget litt ekstra parkett(trengte bare 2 kvm),så har jeg sluppet å skifte gulvet.
    Så det ble ask fra Tarkett,ikke helt det samme..
    (Men det ble selvfølgelig mye biligere for forsikringselskap.)
    Det var surt-så lykke til hvis du protesterer:-)

    Ha en flott helg,med eller uten drikkevarer;-))

    Mvh Wenche

    SvarSlett
  29. Parkett skifter farge ganske mye med årene! Vårt gulv er helt grått der det har ligget tepper, og ganske skarpt orange-gyllent der det ikke har vært tepper. Jeg ville sørget for å i allefall få samme parkett i hele rommet - ellers tror jeg det blir lappeteppe. Og om du finner en som er lik nå, så kan den utvikle seg annerledes enn den som alt ligger der... Bare for å gjøre det hele litt mer komplisert...

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...