søndag 13. februar 2011

Et ørlite skritt nærmere drømmeboligen

Ref. forrige innlegg. Sånn kunne vi jo ikke ha det. Spesielt ikke på en søndag, en morsdag og greier.

Mann og barn dro avgårde til svømmehallen før jeg fikk snurra meg løs fra dyna i morres. Sove lenge og et par timer aleine for seg selv var visst morsdagssgaven i år. Flottings det.

Etter å ha nytt denne friheten en stund, fikk husmora nok og rydda bordet og ikke minst under bordet. Vi har nemlig en sånn hendig hylle under bordet og der dytter vi alt vi tror vi får bruk for. Vel, Ellos-katalogen for høsten 2009 har jeg ikke bruk for lenger, den og en haug med blader jeg sikkert har tenkt jeg skulle lese litt grundigere, ble nådeløst pælma ut i papirdunken.

Når jeg først var på beina, kunne jeg like godt slå til og bake muffins. Takk forresten for støtte og gode forslag i matpakkeinnlegget mitt sist uke. Nå beslutta jeg altså impulsivt å teste ut dette med såkalte matmuffins. Drodling rundt hvorfor muffins med salami har enerett på begrepet matmuffins framfor muffinsen med sitron, blåbær eller rosiner, det lar jeg ligge.

Dette bakeriet var uplanlagt, som det ofte er med meg og bakeri, så da tager man som vanlig det man haver og til slutt fant jeg en oppskrift uten kesam eller yoghurt, som vi ikke hadde i kjøleskapet. Ja, vi hadde blåbæryogurt, men nå var det altså matmuffins det skulle bli. Ikke hadde vi purre heller, men soltørka tomater og pepperoni fikk duge.

Så tenkte jeg å endelig bruke noen snerte muffinsformer i papir med blomster på, sånne som alle husmødre har liggende. Men obs, "tåler 220 grader" sto det på pakka mens ovnen var innstilt på 250. Æsj, vi prøver. Konklusjon: Om det står "tåler 220 grader", så tåler de dårlig 250. Blomstene på formene ser visne ut og papiret smuldrer opp når du tar på det. Så da veit en det.



Mannen kom sågar hjem med fine tulipaner...men dattera hadde han mista til en venninne på veien...Ja, ja, barnet dukker vel opp så hun kan hylle sin mor på denne store, viktige dag. Og ikke minst smake moras bakevarer.



Men se her da, dette var vel en mye finere utsikt. At rotet har forflytta seg til kjøkkenbenken i stedet, tar jeg ikke så tungt. Det ser jeg ikke her fra sofakroken mens jeg nyter matmuffinsen, som var overraskende matfulle. Nei, nå skal jeg jammen meg plusse på noen husmorpoeng i høyremargen.

God søndag!

Elisabeth

.

21 kommentarer:

  1. fornøyelig innelgg, Elisabeth:) Skal ikke mere til en fred og ro noen timer:) Toppa seg skikkelig med de tulipanene da:)
    Muffinsene ser gode ut altså:) Heldige familien din:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. prøver igjen jeg..feil blogg...)


    akk jeg kjenner det med alle blader og kataloger som skulle vært lest en gang til, eller det er vel det de ikke skulle.:-) har flere bord med hyller til å dytte ting inn i .:-)

    matmufins har jeg laget, og husker det ble kjempegode..med salami og ost.:-) nammi...

    Nyt resten av morsdagen...:)

    SvarSlett
  4. Så deilig de muffinsene så ut :-)

    Flotters morsdag da, med egotimer på morgenen! Herlig! Håper du blir behørig feiret, også etter datteras hjemkomst!

    SvarSlett
  5. Egentlig så har vi det innmari bra :-)

    SvarSlett
  6. Kjenner dessverre til det der med å flytte på rot, og kanskje jeg skal gjøre kort prosess å kaste alt det som skal leses grundigere. Det blir aldri gjort likevel.

    Du har ihvertfall lært dette med steketemperatur.

    Hvor mange poeng har du gitt deg selv for baksten og andre av dagens gjøremål?

    Klem

    SvarSlett
  7. Når det er ryddig ett sted, er det rot et annet - sånn er det bare! Jeg håper og håper at det går an å ha det ryddig overalt SAMTIDIG, og gjerne i mer enn 1 time, men det er visst ikke mulig...
    Ser ut som kjempegode muffinser :o)

    SvarSlett
  8. Hmmm de så gode ut :) Ha en kjempe fin morsdag videre :)

    SvarSlett
  9. Flott morsdag. Koselig.Og så fine tulipaner!

    SvarSlett
  10. De der så skikkelig gode ut!
    Og hvis de er like gode som de så ut, kunne det vel passe med en oppskrift?!
    :O
    Fortsatt god morsdag.

    SvarSlett
  11. Fine blomster. Og matmuffins så jo veldig godt ut. Selv med visne blomster på muffinsformen!

    SvarSlett
  12. Hihi, gratulerer med morsdagen :-) Klem fra Kine!

    SvarSlett
  13. Æsj. Muffinsformene skal jo bare rives av allikevel. Sikker på at det smakte fortreffelig!

    SvarSlett
  14. Kommenterer litt tilfeldig i dette innlegget her.. Takk for at Norske Hemmeligheter er tildelt plass som en favorittblogg! Det synes vi er fantastisk flott! GOD SØNDAG!

    SvarSlett
  15. Vel fortjente husmorpoeng der!
    Ha en fortsatt fin morsdag (det lille som er igjen)!

    SvarSlett
  16. Du og du Elisabeth... tenke seg til å bare hive seg rundt å lage matmuffins. Jeg liker deg!

    SvarSlett
  17. Muffinsene hørtes gode ut og blomstene var nydelige!

    Tusen takk for koseig kommentar fra deg!

    Jeg er kjempefornøyd med resultatet av tapetseringen.

    Ønsker deg en flott uke med hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  18. Noen timer lengre i sengen, og atpåtil få huset alene etterpå DET må jo ha vært herlig:) Middagsmuffins har vi ofte, men jeg har aldri sett en oppskrift UTEN yoghurt eller kesam?! Hva brukte du? (en smuuuule nysgjerrig ja...:) Kjekt med blomster, tror ikke mannnen her i huset tørr, han vil nok spare de stakkars blomstene fra den sikre død antar jeg! Velfortjente husmorpoeng. Ha en fantastisk ny uke:)

    SvarSlett
  19. matmuffins var faktisk nytt for meg..........men hørtes ut som en fin morsdag da! Og tulipaner er alltid nydelige!

    SvarSlett
  20. Ladies; Det ligger link til matmuffinsoppskrift under teksten "oppskrift uten kesam eller yoghurt" i innlegget. Må gjøre noe med innstillinga for linkene synes så dårlig. Det får bli en anna dag..

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...