fredag 18. februar 2011

Språkforvirra

Jeg har denne uka vært en del av en gruppe mennesker fra ulike land. Felles språk blir da engelsk.

Står to svensker og snakker sammen mens en finne er i nærheten, snakkes det fortsatt på engelsk, for høflighets skyld. Man vil jo ikke at denne finnen skal tro at man snakker dritt om vedkommende, sant?

Er vi kun svensker og nordmenn, snakkes det svensk og norsk, men kommer det en danske er det greiest for svenskene og danskene å snakke engelsk for å unngå misforståelser. Jeg kan snakke norsk med både svenskene og danskene og forsto dem. Ikke rart man blir forvirra. Plutselig står to svensker, født og oppvokst i samme by og snakker engelsk med hverandre. Confused!

Og det er høyt under taket når det gjelder engelskkunnskapene. Ordforråd og uttale kan variere mellom gruppemedlemmene. Men vi behersker ikke språk som denne dama her:


Ha en riktig fin fredag!

Elisabeth ☺

.

7 kommentarer:

  1. Hi hi kjenner igjen det med språkforvirring...Jeg jobber som tegnspråktolk og når jeg er sliten, har det hendt at jeg har snakket tegn til den som hører og bare stemme uten tegn til den som ikke hører ;)

    God hælg te dæ!

    SvarSlett
  2. Ha, ha, man trenger ikke å reise langt for at det skal oppstå språforvirringer:-) Svigermor i nord synes det er vanskelig å forstå bergensk, og det er en smule irriterende når hun sier det, for jeg snakker ikke akkurat spesielt bredt...

    Du har forresten skikkelig falkeblikk, Elisabeth, som klarte å få med deg at det var min blogg som fløy over skjermen:-)

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  3. Ha ha, filmen har underholdt oss all her i kveld!

    SvarSlett
  4. Elsker Catherine Tate, har du sett henne når hun var med i Deal og no Deal? Ler meg ihjel!!!

    Svensker...hmm, joda, har absolutt ingenting i mot dem, men irriterer meg at de ikke skjønner hva vi sier..tror rett og slett de ikke VIL!!! Se bare når Skavlan har en svenske i studio, han bruker svenske ord! Ååå..ja, irriterende!! Og de gangene vi har truffet på de samme må vi si ting på engelsk til dem...

    Skal prøve å huske å legge ut den videoen jeg snakket om lengre oppe i et annet innlegg, hehe..

    Ha en fin lørdag og klem fra meg

    SvarSlett
  5. Vi opplever at danskene snakker engelsk til oss når vi passerer gjennom landet på tur til Tyskland. Jeg synes det er rart, men kanskje like greit siden danskene kan være vanskelig å forstå.

    SvarSlett
  6. Nei jeg har ingen riktig god fredag, men du har sørget for en lattermild og god mandag! Lo så det piplet noen tårer her, og var redd jeg skulle skremme alle tre bikkjene og katten til taks. De er visst vant til sånne utbrudd, så jeg konkluderer med at de aldeles ikke har språkproblemer. ;)

    Kjenner igjen den forvirringen du har vært innom ja. Hvorfor i alle dager forstår ikke svensker og dansker oss? Vi er jo de som snakker klarest av de alle, så den er meget uforståelig. Føles en smule rart å snakke engelsk med en skandinaver ja..

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...