mandag 14. februar 2011

Den kjærleiken, den kjærleiken

Intet sukkersøtt hjerteinnlegg i anledning Valentines-dagen herfra. Er ikke så opptatt av det der. Høres jeg bitter ut om jeg sier jeg ikke trenger deilige sjokoladebiter forma som hjerter, innpakka i rødt papir? Nei, trenger ikke det på en mandag. Det jeg trenger er en som elsker meg alle årets dager, en som jeg kan elske tilbake. Og så gjelder det å vise det hver dag, ikke kun 14. februar.

Men et kjærlighetsdikt skal jeg by på, av Arild Nyquist. (Liker godt rytmen i dette)

FATTERN ELSKA RØDVIN...

Fattern elska Mozart
og muttern Rolling Stones
fattern elska plukkfisk
og muttern vannmelon

Fattern elska rødvin
og muttern akevitt
fattern elska system
og muttern rot og dritt

Ofte var det leven
og ofte var det bråk
og muttern sa til fattern
finn deg en annen kåk.

Ja, ofte var det leven
og ofte gikk det vilt
og fattern sa til muttern
i morra blir vi skilt.

Så dro de fra hverandre
en vakker dag i mai
de skiltes utpå trappa
og sa bay bay bay bay,

Men fattern elska muttern
og muttern fattern min
så de snudde neri porten
med hvert snåle grin.

Nå bor de hos hverandre
i samme jævla kåk
og fattern elsker rødgrøt
og det blir ofte bråk.

Ja, nå bor de hos hverandre
i samme jævla kåk
og muttern elsker Beatles
og ofte blir det bråk.

Men fattern elsker muttern
og muttern fattern min
så de rusler gjennom livet
med akevitt og vin.


Håper du har noen å elske og som elsker deg tilbake - alle årets dager.
Jeg er så heldig.

Illustrasjon fra iStockphoto

25 kommentarer:

  1. Ha ha, et romantisk dikt! Ha en herlig valentinsdag, kjære deg!

    SvarSlett
  2. Jepp-akkurat så heldig er jeg også!
    Hurra for det- for sjokolade innpakket i rødt papir får jeg kun hvis jeg kjøper dem selv.
    :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Herlig dikt.:-) og enig med deg, jeg heller trenger ikke det på en mandag.:-) Tror vi er for gamle jeg til å "feire" valentinesday...virker som de unge er mer opptatt av det...ikke minst til venner.:) kjærstepar har jo uansett "sin" dag. Og man kan vel føle at dette blir prakka på oss, og dermed "protesterer" litt.:-) Men får jeg noe..takker jeg...selv om jeg ikke trenger noe på en mandag.:-) i fjor må jeg si min kjære overrasket meg, han lurte meg inn på soverommet i mørket...ba meg se ut av vinduet..og i hagen, hadde han tent telys i et hjerte.:) og det på en helt vanlig søndag...eller ja 14 februar det...han MÅ ha ha blitt påvikret av noe, for det var "mot normalt"

    en fin mandag til deg..-)

    SvarSlett
  4. Fint dikt ;)
    Enig ikke på en mandag trenger en slike dager ;);)
    Så over til tippe leken av valper....kunne ikke annet en og flire av oss alle med god tro på mange...men du tok kaka ;)
    Måtte jo skrive det ;)
    Ha en flott dag ;)

    SvarSlett
  5. ittjnå markering av Valentines day her heller:)Såå enig med deg:) Det diktet, det likte jeg:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  6. :-)) Herlig dikt! Hvor fant du det???
    Enig med deg, jeg vil bli elsket hver dag, hele året!! Og det blir jeg, så vi er heldige begge 2 :-))

    Ha en flott mandag, uten hjerteformet sjokolade, men helt sikkert et kyss fra din kjære :-))

    SvarSlett
  7. Likte diktet kjempegodt:)
    Feirer ikke denne dagen noe særlig vi heller... Det er en oppblpåst dag, og handelsstanden tjener rått!
    Har heldigvis mannen i livet, og vi gjør små ting hele året, ikke bare en dag i februar;)) Så som vanlig skal han få middag når han kommer hjem fra jobb, men i dag skal han få det litt ekstra.
    Ha en fin dag!!

    SvarSlett
  8. Bra sagt! Arild Nyquist har laga mykje fint. Var heldig å få oppleva han live i Bergen ein gong- han sto på scenen i joggesko og med diktbøkene sine i ein plastpose, og delte kloke ord. :)

    SvarSlett
  9. Nei, ikke mye hjerter og sånt i denna heimen heller. Sjokolade spiser vi nok av alle dager, hele tiden, uansett. Og det er godt bli elska og har noen å elske. Fin dag og hærlig dikt!

    SvarSlett
  10. Ha ha, herlig dikt.
    Ellen :)

    SvarSlett
  11. Haha, herlig dikt!
    Men, jeg håper nå på hjerteformede sjokolader og kanskje til og med blomster, selv om jeg vet at jeg er elsket 365 dager i året av Mannen i Mitt Liv ;o)

    SvarSlett
  12. Skikkelig bra dikt! :-D
    Enig med du, det er ikke bare 14. februar man skal sette pris på sin elskede. (Men det er jo litt koselig hvis man blir gjort litt ekstra stas på den dagen da... ;-))

    SvarSlett
  13. Fantastisk!!! Nei, kjærlighetsdagen er ikke noe som vi klarer å bli engasjert i. Kjærlighetsdag og alt det dikten handler om har vi derimot hver dag :-)

    SvarSlett
  14. Her i huset glemmer vi gjerne alle jubileer og merkedager, utenom morsdagen da, den er det ungene som gjerne passer på at blir husket!
    Blomster og gaver kan vi gi og få som små oppmerksomheter i hverdagen. Det viktigste er å vite at noen elsker en betingelsesløst hver dag hele året;-D

    Muffinsene så skikkelig digg ut, namm;-)

    Ha en fin dag!

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  15. Ha en fin dag!!
    Kjærlighet er herlig!!!

    SvarSlett
  16. For et herlig dikt! Nå vil jeg lese Arild Nyquist! Jeg har faktisk en hjerteformet sjokolade-eske. Fra tax-freen og mannen som får reise mens mor holder fortet. Så ikveld blir det tax-free-hjerte, tv'n og meg. Helt greit!

    SvarSlett
  17. He, he, herlig dikt:-)
    Jeg har faktisk fått bamse med I love you på og nydelig smykke:-)

    SvarSlett
  18. Heier på deg!
    Kjærligheten er til stede alle dager i Igihuset, dog me dvarierende styrke;-)
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  19. Strålende dikt! Vi har ikke markert valentine, det får være måte på å bli diktert hva man skal føle på bestemte dager (særlig mandager)

    SvarSlett
  20. Jeg er og heldig.
    Varm hjärtekram till dig!

    SvarSlett
  21. Fantastisk festlig og fint dikt det der. Ellers enig i at det er hverdagsromantikken som teller mest, men det skader ikke om han er litt ekstra oppmerksom i dag.. ;)

    SvarSlett
  22. For et herlig dikt :-) Jeg er også tilhenger av å feire kjærligheten med (u)jevne mellomrom hele året igjennom :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  23. Morsomt og herlig dikt. Her i huset har vi vært gift i 35 år til sommeren, og det har vi klart helt uten hjelp av Valentines Day. Kjærligheten og livet består av opp-og nedturer, det gjelder bare å klamre seg fast i svingene så man kommer velberget ut på andre siden. Og det har vi klart.

    Klem til deg.

    SvarSlett
  24. Godt sagt!
    Likar diktet :)

    SvarSlett
  25. Denne var bra! Beskriver egenltig dagliglivet ganske så godt. Alt er ikke rosenrødt hele tiden, men åkke som så elsker man hverandre- hver dag, og ikke bare på valentinesdagen. Heldigvis. :)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...