torsdag 10. februar 2011

Fit for forty

Om noen uker fyller jeg de fryktede førti. De mentale forberedelsene starta jeg med allerede sist sommer, nå er det klart for den fysiske delen.

For at det å runde førti skal bli en hyggelig opplevelse er det bra om både kropp og hode er på topp. Jeg vil gjerne føle meg førti og fresj, førti og fit, førti og festlig, førti og fjong, førti og f....ja alt sånt.

Startskuddet for den fysiske planen fram til fjerde mars er gått. De neste ukene står følgende på agendaen:

Frisørbesøk
Da jeg nærma meg tredve (utrendy å si tredve i steden for tretti, kanskje jeg burde begynne med å endre det...). Vel, da jeg nærma meg tretti, tenkte jeg at så gamle damer ikke kunne ha langt hår og at jeg burde ta et skikkelig jafs med saksa. Nå nærmer jeg med førti og har rista av meg sånne tåpelige tanker. Hårlengden har variert de siste ti åra, men har aldri vært helt kort. Nå rekker det ned til bh-stroppen bak (nei, jeg har ikke stroppen i nakken) og kunne definitivt hatt godt av en liten trim.

Styrketrening
Hmp, i fjor en gang var jeg skikkelig flink på dette området og det er så deilig å føle styrke i lemmene. Dessuten hjelper en sterk overkropp på nakkeplager og tilhørende hodepine. Stort pluss.

Søvn
Et svært forsømt område. Selv om man etter sigende trenger mindre søvn ettersom man blir eldre, er det bare å erkjenne at denne dama trenger mer enn seks timer hver natt for å være på topp (altså ikke gretten, irritabel og høyst usjarmerende). Mer søvn kan føre til mindre lesing og kommentering på andres blogger, beklager på forhånd.

Lørdagsgodt
Ja, Puls-Yngvar, jeg har gjeninnført lørdagsgodtet. Ja, lørdagsgodtet har vel i grunnen aldri vært borte, men det har hatt følge av fredagsgodtet og tirsdagssnopet, onsdagskjeksen og torsdagskaka. Og mandagslakrisen og søndagskonfekten noen ganger..

Vårtrim av øyenbryn
Ingen botox. Litt profesjonell napping og farging av bryn får holde, jeg er ikke en desperat snart-førtiåring.

Fotpleie
Kun for velvære. Mannen har annonsert hemmelig tur litt senere i måneden og man kan jo håpe på sandalklima. Uansett utrolig deilig å få stelt føttene.

Føde
Nok vann, grønnsaker, fisk og alt det derre der.

Men jeg skal verken stake eller sykle Birken, så førtiårskritisk er jeg ikke.


Greit å ha en plan. Nå står det svart på hvitt her og det forplikter. Enkelte av de som treffer meg daglig leser denne bloggen og vil kunne skule olmt på meg om de oppdager meg på huk bak busskuret med en kokosbolle i munnviken. Shame.

Da var det bare å sette opp en detaljert plan i excel, med farkegoder og sånt og booke inn alle happenings de neste ukene.

Til arbe´!

Eventuelle andre gode råd for rask vei til føle-seg-fjong mottas med takk.

Elisabeth


Torsdagsgodt eller "alt det derre der"?

23 kommentarer:

  1. Tror jaggu jeg slenger meg med på planen. I mai er det min tur. :-)

    SvarSlett
  2. Herre gud, du har jo glemt det enkleste. Nye klær! Det fresher jo opp på null komma niks. :)
    Forøvrig veldig god plan. Særlig den med lørdagsgodt. Der har jeg også sklidd totalt ut.
    Og nå har jeg lest at man får cellulitter av sukker. Iiiik!
    Ellen :)

    SvarSlett
  3. Du blir en flott førtiåring akkurat som du er! Det eneste jeg ville ha revurdert, er den tattisen.

    SvarSlett
  4. Oh du salige. Jeg er med! Har hatt en plan lenge... men det er ikke SÅ lett å sette ut i praksis, alt man enkelt får til i hodet. Jeg har noen uker ekstra på meg, jeg da. Trenger ikke være på topp før i slutten av mai :) Stå på fine dama!!!! (og jeg gleder meg til å høre hva for spenstig mannen din har planlagt)

    SvarSlett
  5. Førtiåra er de nye tredveåra!

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  6. Praktisk konesveis då? Kanskje ikkje? Eg trur nok du blir førti OG feiande flott!

    SvarSlett
  7. 1: det het er førr

    2: det er verre å bli femogførr (hører jeg de sier)

    3: selv gikk jeg fra treig noenogtredve til fresh snartførti småbarnsmor på et blunk.

    Og det er aldri feil å ta vare på seg selv - maks!

    SvarSlett
  8. Godt å høre at andre også driver med mer eller mindre desperate planer under opptakten av den store dagen. Jeg blir også 40 i mars og får stadig høre "skal du ikke klippe deg snart?", jeg har jo langt hår og har alltid hatt det. Nei - jeg NEKTER på klippe meg. Det skal tynes max til det ikke går lenger, men den tid er ikke kommet enda!!! Så får jeg heller klippe det kort og farge det grått og ta blomkålpermanent etterhvert når tiden er inne.

    SvarSlett
  9. Ja, det var jo en fin plan!:o) Likte best frisørbesøk og fotpleie;o) Og så nye klær som hun andre Ellen foreslår. Tror jeg skal satse på det nå når jeg nærmer meg førtién...
    Lykke til!:o) (det er helt fint å være førti forresten)

    SvarSlett
  10. Gled deg, sier jeg bare! 40 er herlig!
    På alle plan, mener nå jeg, som er 5 år mer enn det..enn så lenge, for til høsten kommer det et 6 tall bak 4tallet .-) Gjør meg absolutt ingenting! Ville ikke byttet med noen!
    Regner med du blir akkurat den samme herlige, så vi har også noe å glede oss til ;-))

    Ha en flott dag og klem fra meg

    SvarSlett
  11. Hadde ingen problemer med a bli 40. Det var verre a bli 25... et kvartarhundre... DET hortes gammelt ut, det!

    Vel, slikt har gatt over og hvert ar (og rynke) mottas med takk som bevis pa at jeg har enda ett ar med livserfaring. Ja, ja, det er na det jeg sier hoyt, da... :-)

    Det beste med a bli eldre er at man bryr seg mindre og mindre om hva andre sier og mener - litt til min Tenarings store beskjemmelse... Han nekter a ga i butikker med meg ifrykt for at jeg far en raptus av ett eller annet slag, hehehe.

    SvarSlett
  12. Du får tenke tilbake på den dagen du blei 30 år? Sikkert like lite farlig :) Men så er jo jeg bare ei ungjente så hva vet vel jeg :)

    Håper du får en strålende dag ♥
    Klem fra Sophie Mari

    SvarSlett
  13. Go girl! Planen høres glimrende ut!
    Og jeg regner med at du kommer med noen superbra tips til hvordan å holde seg til lørdagsgodtet (og ikke alle de andre nevnte dagene...)

    SvarSlett
  14. FANTASTISK! :-D
    Hehe, artig innlegg -
    gratulerer med førtiårskrisa?!
    Tjihii ;)

    SvarSlett
  15. Hiver meg på den planen der! Heldigvis har jeg litt bedre tid enn deg - siden min 40 - års dag ikke er før i juni:-) Innen den tid skal nok brynene være nappet, håret klippet OG farget, og tennene bleket:-)

    SvarSlett
  16. Høres deilig ut med frisør og fotpleie og sånn. Men sånn kostholdsstyr og trim og sånn som krever selvdisiplin virker litt slitsom, egentlig. Jeg brukte jeg førtiårsforberedelsene til å bestemme meg for å bli fresj til jeg ble femti. Er det ett rundt tall man skal ha lov til å runde ganske ufiks og preget av hverdagens kjas og mas, må det være førti, mener jeg.

    SvarSlett
  17. Mmm. Du klarte faktisk å friste meg med grøntfòret ditt. Riktig godt ser det ut, og jeg føler meg skammelig som sitter her med en kanelbolle fra frysa, som jeg bare måtte ha. Og jeg er bare 33 eller 34, eller er det 35?

    SvarSlett
  18. Det skal bli artig å følge forberedelsene dine, slik at jeg selv kan lage meg en plan til jeg fyller 40. 2 1/2 år igjen, så jeg har goood tid ;)

    SvarSlett
  19. The fourties are the new twenties!!!!! Det har jeg hørt, og jeg klamrer meg til det. I år blir jeg 39 og altså i mitt siste år med tretallet på rett side.... Urk. Forresten fine planer og gode forsetter du har der. Jeg jobber med de samme, jeg. Lykke til:-)

    SvarSlett
  20. Haha! Ingen spøk å bli førr, men med den planen så går det nok så det suser.
    Eg insisterer enno på å seie at eg er i 40 åra, og det er ikkje løgn, enno... ;)

    SvarSlett
  21. Dere er visst mange i samme aldersgruppe og jeg har et enkelt råd:

    Vær deg selv. Ha håret slik du trives med det, kle deg i det du trives i, kos deg gjerne med noe godt selv om det ikke er lørdag osv. osv.

    Det begynner å bli noen år siden min 40-års dag, temmelig nøyaktig 22 år. Jeg farger håret (er født rødhåret, men de grå vil overta), kler meg i det jeg trives med og føler meg ikke en dag eldre enn da jeg var førti. Måtte det vare lenge.

    Klem

    SvarSlett
  22. Hahaha! På huk bak busskuret med en kokosbolle i munnviken! Kan du skrive en bok med den tittelen?

    SvarSlett
  23. Velkommen etter! det går helt fint å fylle 40. du virker atskillig bedre forberedt enn jeg var, så dette burde gå smertefritt og fint.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...