mandag 28. februar 2011

Fra blogg til luksusfelle

Når min godt voksne kollega lurer på om jeg var på blog-awarden for et par uker sida, så er det i grunnen bare søtt.

Når andre spør hvor mye jeg tjener på bloggen, er det ikke like lett å smile av. 

De spørsmålene jeg får viser noe av hvordan Ola og Kari Nordmann oppfatter dette med blogging. Blogging har fått økt mediaoppmeksomhet de siste månedene.

Først var det en sportsfrue som trådde litt feil i forhold til gaver, skatteplikt og forskjellen på nøytral omtale og betalt annonsering. Så har det vært fokus på de såkalte rosabloggene og mobbing på nettet. Deretter fikk mammablogger og nettvett oppmerksomhet. Norges første blog award ble holdt, uten at strikke-Kari og sy-Laila var invitert. Heller ikke bok-Siri og katte-Berit. Bare unntaksvis ble det nevnt at denne bloggfeiringa kun gjaldt fæsjn&beauty og at de såkalte "alle bloggerne i Norge" var innenfor et begrenset tema.



De pene, moteglade, nystrigla unge menneskene blir fremstilt som de ypperste representantene for Blogg-Norge. Ikke rart om min søte kollega lurte på om jeg var på festen. Hun vet jo at jeg blogger og siden "alle bloggerne i Norge" var der...

La gå, du og jeg vet at det finnes mange blogger i like mange genre på nettet, men hva tror den vanlige mannen i gata? Den vanlige mannen i gata har den oppfatningen av bloggbegrepet som media har skapt. Og det er fire, kanskje fem kategorier, om man absolutt skal sette det i bås. Rosablogger, fashionblogger, kjendisblogger, mammablogger og i tillegg interiørblogger som det mer seriøse alibiet. Selv om "interiørblogg" feilaktig ofte blir benyttet for å beskrive en hvit shabby chic stil.

Derfor var det fint, tenkte jeg, at det seriøse nrk-programmet FBI for et par uker sida viet en hel time til nettvett, blogger og andre sosiale medier. FBI fra 16. februar kan sees via denne linken.

Og programmet inneholdt en hel del seerverdig, men en ting hang jeg meg opp. En av de mest populære motebloggerne var invitert i studio. Det er jo greit, hun er jo populær og hun gjorde forsåvidt en god figur, hadde meninger om etiske regler osv. Men, ja,  for du ante vel et stor men her...Jeg synes det mangler nyanse, jeg synes det er for stort fokus på akkurat denne typen blogger som gjør mote til en stor og dyr hobby. Jeg synes det er ytterst uheldig at det flere ganger i løpet av nevnte FBI-program opplyses om at man kan tjene opptil 100.000 kroner hver måned på en moteblogg, motta mange flotte gaver og bli invitert til stilige arrangementer.

Ikke en eneste gang ble det sagt at dette gjelder et veldig lite fåtall av de rundt 350.000 bloggene som angivelig finnes i dette landet. Ikke en eneste gang ble det sagt at dette var unntaket, ikke regelen.

Hvordan oppfattes dette av den gjevne tv-seer?

De voksne vil kanskje riste på hodet og tenke at dette er noe ungdommen driver med, noe som er helt meningsløst.
De unge vil kanskje hive seg over tastaturet, opprette en blogg og vente på at penga skal strømme inn.
Tror jeg.



Ja, satt på spissen kanskje, men det er jo ikke plass til alle på topp 10-lista. Det er ikke bare å hoppe av skolen, begynne å blogge og vips er det levebrødet ditt, noe du kan livnære deg på.  De som lever av bloggen i dag har ett stort forttrinn, de var først ute. Blogging som levebrød og et interessant verktøy for kommersielle aktører er fortsatt i startgropa. Men hvor er det på vei?

Men enda viktigere: Hva med alle de unge som følger disse populære motebloggene? Blogger hvor det vises fram klær, sko, sminke, kremer, solbriller, vesker, smykker med mer. Jeg tror ikke motepresset blir noe mindre. Jeg tror ikke vi akkurat blir mindre materielle og mindre selvopptatte av å nilese moteblogger.

Jeg tror heller det skapes et falsk bilde av samfunnet og jeg frykter at om noen år møter vi dagens fjortiser på "Luksusfellen" helt uforstående til hvordan de havna i et slikt økonomisk uføre. De fulgte jo bare trenden, handla Gucci på kreditt og levde som sine forbilder.

Hva tror du?  Skaper media et skjevt bilde av bloggfenomenet? Prøver dagens tenåringer i for stor grad å følge alle råd og vink fra sine bloggforbilder? Vil vi se dem på Luksusfellen etterhvert?

 Illustrasjoner fra iStockphoto.

30 kommentarer:

  1. Fantastisk bra skrevet! Er helt enig med deg. Blir nesten flau når noen spør meg om bloggen fordi jeg tenker at folk har så mange fordommer til blogger pga media. De skriver veldig mye som kun gjelder veldig få blogger, men det synes utenfra som det gjelder de fleste..... Igjen- veldig bra Elisabeth! Ønsker deg en god uke!

    SvarSlett
  2. Heisann :-)
    Tror nok det er den yngre garde som lar seg lokke av "lett-tjente" penger innen bloggen. Vi som har noen år mer på baken er nok mer realistiske...
    Ihvertfall er jeg det..men så har ikke jeg den mest spennende bloggen heller da, ingen reklame, ingenting på sidene, bortsett fra hvem jeg følger og slike ting..
    Jeg bryr meg rett og slett ikke om å gjøre den så mye penere å se på. Regner med folk leser den hvis de liker det jeg skriver, og ikke pga hvordan den ser ut! Mindre viktig, i mine øyne. Jeg ser heller ikke på hvordan andres blogger ser ut, jeg leser den pga hva de skriver om, og hvordan de skriver det.
    Legger merke til såkalte header, den skulle jeg gjerne gjort noe med, men jeg er ikke flink med data, hehe

    ha en finfin dag og klem fra meg

    SvarSlett
  3. Jeg tror du er inne på noe, Elisabeth...!

    SvarSlett
  4. Utrolig godt skrevet og jeg tror dessverre du har rett!
    Ha en fin dag i de mer anonymesfærer!

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  5. Først må jeg jo le.:-)) av spørsmålene du har fått.:)

    Men så til alvoret..tror nok du har rett i dine tanker for en del.. Mens det er veldig mange beviste ungdommer der ute også. Som jo leser blogger, men som syntes "kjøpepresset" blir vel stort og dumt. Som har et natrulig forhold til "mote" . Jeg har jo en datter på snart 18 år, som er blogger, og som leser mange blogger. Og jeg får et ekstra innblikk i den "rosa" verden av den grunn. Hører hennes oppgitte kommentarer etc. Jeg tror heller ikke det bare er "rosa" bloggerne som kan havne i luksus fellen. Ikke umulig at en og annen "voksen" interiørblogger også kan være på vei til å få et bein eller to i den fella...Det er jo underlig å se de som har havnet der som stiller opp på tv og viser sitt forbruk. Det burde jo ringt bjeller for så lenge siden. Men hos enklete gjør det ikke det. Og det tror jeg nesten er uavhening av alder. Kanskje det er en sikkelig lærepenge som må til. Og da er det heldigvis letter om man er alene og ikke har rukket å etablere seg med barn og familie.

    Og man er jo i forskjellige livsfaser, noen er i en periode med god råd, og har økonomi til å handle. Mens andre burde holdt seg unna.

    En fin dag til deg.:-) syntes du skal kline til å fortelle at du tjener rått på bloggen din.:-) tjhiii..bare for å se ansiktsutrykkene .:-))
    og at du så klart er på det ene etter det andre av blogg treff med godisbager..-))

    En fin dag..Klem

    SvarSlett
  6. Takk for gode tilbakemeldinger.
    Thelma Lousie; Så gpdt å høre at ikke alle ungdommer er helt ubevisste. Her har jeg kanskje selv gått i fella og blitt påvirka av media som har skapt et feilaktig bilde av dagens unge blogglesere. Så bra!

    SvarSlett
  7. Veldig bra skrevet, Elisabeth.
    Jeg tenker litt på det samme som Thelma Louise. Interiørbloggerne skaper et vel så stort kjøpepress, men på en annen aldersgruppe. Her også handler det om overflatiske verdier, trender og merkevarer.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Synes det er usedvanlig skuffende å ikke bare tjene masse penge rog bli invitert på kulegreier eller tilsendt bra stæsj... erhemmm

    Men seriøst; at noen bare tror det er så enkelt... men dette er generasjonen som skal ha alt uten å gjøre noe for det.

    SvarSlett
  9. Utrolig godt innlegg og spekulering av medias synspunkter om hva bloggverden er...
    Når jeg sier jeg blogger, tenker de da på kunsten min,og legger det inn under interiørblogger. De fleste spørr etter adr. som er frudyreparkdirektr.blogspot.com - Hæ sier de,det var et rart navn... Er ikke kunstner navnet ditt Renates SKRIK ????

    He hehe ....ja de blir nok paffe når de ramler inn på siden...he he ;)


    Husker du valpene i fjor sommer,den lille søte hvite ???
    Vel Kristina Andersen en av nåtidens beste blogger kjøpte denne av meg.
    Hun tjener gress,og får dekket alt nesten... sydenturer,sminke,bleking av tenner,fått sitt eget klesmerke oppkalt etter seg...ja hun handler uten kreditt fra øverste klasse.
    I huset har vi en 17 som bare digger henne,innom daglig og leser hva som er siste nytt. I starten var det jo utrolig spennende og høre om alt. Men når folk blir hekta ...nei da snur det seg...ikke fult så smigrende lenger. For ikke og snakke om tante barna i samme alder som kommer innom og diskuterer ,hun som kjøpte valp hos oss ;) Ja jeg er jo blitt en B-kjendis i 16-19 års kretsen her... Fordi jeg en gang hadde en valp. Så ja jeg tror at dette påvirker de unge mere enn det burde,selv om noe av det er komisk...kan det i lengden bli veldig feil.
    Må jo si at Kristina Andersen virker veldig flott privat, det er ikke enkelt personene som burde bruke hodet, men FOLKENE som betaler for omtalen som blogges.
    Markedet er roten til mye vondt,og penger er makt desverre.
    Klems

    SvarSlett
  10. Glimrende skrevet! Jeg sprer den videre jeg, for det er nok svært lite sansynlig at jeg klarer å si det noe bedre.

    Dessuten har jo de som kommenterer også sagt noe lurt og gjennomtenkt. (Det er så deilig å lese slike kommentarer fremfor de hjernedøde som ofte finnes under artikler i nettaviser.)

    Takk! :)

    SvarSlett
  11. Flott og velskrevet innlegg, Elisabeth! Tror absolutt at du er inne på noe. Blogging har blitt trendy, og jeg tipper at mange, spesielt ungdommer, tror det er en relativt enkel og lettvint mulighet til både å tjene penger og oppnå berømmelse på.

    Vi vet jo forresten selv hvor lett det er å la seg påvirke. Plutselig har man skapet fullt av prikkete Greengate skåler, og Mailegkaniner på rekke og rad:-) Og vi er voksne! Tenk hvor lett en ungdom lar seg påvirke av mote og trender...

    Media bidrar nok til å skape et noe skjevt bilde av blogging. For de fleste av oss er det ikke spesielt lukrativt:-)

    SvarSlett
  12. Flott innlegg du har skrevet. Jeg så det programmet du nevner og satt igjen som et stort spørsmålstegn.

    Siden du er inne på kategorier bloggere, så lurer jeg sannelig på hvor jeg skal plassere meg selv. Det er ingenting som passer. MEN - jeg koser meg med bloggen og kommentarene. Det holder i massevis.

    Klem

    SvarSlett
  13. Godt og interessant skrevet!

    Kjenner allikevel ikke problemstillingen her i England - lurer pa om jeg bor i en 'boble' her borte. Kjenner faktisk ingen her borte som blogger (hverken unge eller eldre) - bortsett fra en venninne som har startet ETTER at jeg begynte. Blogging virker ikke vaere sa veldig vanlig her borte.

    Kanskje dette fokuset pa blogging er mere et norsk fenomen selv om jeg ogsa har funnet mange interessante utenlandske blogger??? Familien hjemme i Norge reagerte veldig negativt da de horte jeg hadde startet blogg og lurte pa om jeg hadde mistet helt grepet og hvorfor jeg skulle blande meg med disse fjortis-bloggerne... De hadde tydeligvis ikke annen oppfatning enn at det er det ALLE bloggere skriver om...

    Vel, etter hvert regner jeg med at de har innsett at min blogg er mer eller mindre om alt annet enn mote-sminke-klaer... :-) For deres del haper jeg de utforsker bloggverden litt mere for det er jo sa mye kreativ og interessant inspirasjon a fa her!

    Takk for initiativ til en god debatt!
    klem mette

    SvarSlett
  14. Mette; Din families reaksjon og oppfatning av blogging er akkurat det jeg mener og jeg tror at dette er pga. det skjeve bildet media har skapt.

    Blogging er visst også et mye større fenomen her i Norge og i Sverige, men resten av Europa vil nok komme etter.

    SvarSlett
  15. Har også fått en del "negative" kommentarer der folk trekker frem dette med å utlevere seg selv.

    Syns vel egentlig at vanlige mennesker utleverer seg mye mer på Facebook enn det jeg gjør med min "alt-mulig-blogg" (passer ikke i noen mal jeg heller).

    Det er også mye jantelov igjen i dette tror jeg. Siden en velger å publisere sine tanker og betraktninger så har en tydeligvis tråkket over en eller annen grense.

    SvarSlett
  16. bra sagt! Jeg syns ideen til programmet på FBI var fin, men gjennomførselen kunne vært litt annen. Kunne de ikke i det minste tatt med en som tjener null kroner, eller som går i minus, som 99,9% sikkert gjør. Hundre tusen i måneden lissom, det er jo helt bananas. Snakk om å sette griller i hodet på ungdomen, men de visste vel om dette her fra før.

    SvarSlett
  17. Veldig bra skrevet Elisabeth! Når man nærmer seg 40 blir man tydligvis veldig reflektert :-)
    Klem

    SvarSlett
  18. Mange tanker som raser gjennom hodet mitt når jeg leser dette Elisabeth! Bra du tar opp dette viktige temaet!

    For det første veldig interessant hva andre oppfatter om hva er en blogg og hvem som blogger.

    Ja, jeg tror unge blir fanget av disse motebloggene på en negativ måte. Litt sånn som å tenke at når man ser modeller i ukeblader så skal alle være slik. Verden er jo ikke sååå perfekt som de bloggene skal ha det til. OG har man ikke livserfaring, er det fort gjort å føle seg mindreverdig hvis man sammenlikner seg med disse. Ikke så nyansert disse bloggene synes jeg...

    Fin dag te dæ! Klæm

    SvarSlett
  19. Ja og ja og ja. Spot on skrevet. Det er vel derfor mange av oss er litt halv-flaue over blogginga. Fordi det har et helt annet omdømme enn det vi faktisk driver med!

    Flott at du detter fingeren, og ordet på det!

    SvarSlett
  20. Veldig bra innlegg, Elisabeth :-) Jeg kjenner meg heller ikke igjen i det som blogging fremstilles som.

    Ha ei fin uke - klem Siv

    SvarSlett
  21. Visst har du rätt i ditt tänkande.

    Min blogg passer fint i "gæernsvenske-kategorien". Tror aldrig jag får nåt pris för det, och inte tjänar jag ett rött korvaöre iheller.

    SvarSlett
  22. Du er virkelig inne på noe her Elisabeth.
    Jeg tar meg selv i å plutselig være missfornøyd med ting som tidligere gjorde meg glad. Mye pga interiørbloggene, jeg kjenner jeg får veldig lyst på slikt ett vakkert hvitt, romantisk og minimalistisk hjem. Virkeligheten er en helt annen...
    Og jeg er godt over 30 år, tørr ikke en gang tenke på hvordan ungdommer lar seg påvirke.

    Velskrevet nok en gang :D
    Ha en fin kveld.
    klem

    SvarSlett
  23. Gode betraktninger. Leste innlegget på jobb, men der leser man jo ikke blogger, eller er på facebook, eller jobber, så det ble dårlig med kommentar da.. Og heller ikke noe ordentlig nå, for nå er jeg på vei til dusjen. Skulle bare si at det var kloke ord. I motsetning til mine akkurat nå..

    SvarSlett
  24. Godt skrevet, Elisabeth. Blogging er et såpass stort og mangfoldig fenomen at det er vanskelig for folk å fatte det, Selv vi som er inne i bloggverdenen, har jo på langt nær en full oversikt.
    Jeg har også opplevd det at folk tror vi tjener på dette - det gjør vi jo ikke. Det er vel et fåtall av bloggere som kan tjene noe på det. (Og hvordan i all verden skulle vi ha tjent noe? De som har bloggen full av google-annonser - hva tjener de??)
    Klart de som har blogga lenge har en fordel - jo lenger fartstid, jo flere leser og følgere har du fått deg. Dessuten blir det jo flere og flere bloggere, og konkurransen om oppmerksomhet blir hardere. Jeg oppdager stadig nye, flotte blogger. Mange skriver utrolig godt. Men de har tre følgere og sånn. Fordi de forsvinner i mengden.

    Sånn, nå fikk du en lang kommentar. Takk for i går. Jeg løp som bare f for å rekke bussen.

    SvarSlett
  25. Ja, jeg tror også du har rett. Men blogging er et såpass ferskt begrep, så det går seg vel til etterhvert? I min omgangskrets (les 30-40åringer) har de ikke engang HØRT OM blogging, så dette er nok mest et ungdomsfenomen. Og ungdommen er vel kanskje lettere å lure enn oss andre. Men etterhvert er det vel de som blogger fordi de elsker det som holder ut- altså de som ikke har det som levebrød da.
    Jeg kommer hvertfall til å skrive så lenge det er gøy, ser ikke for meg at det er noen gullgruve.........

    SvarSlett
  26. Jeg er ikke så opptatt av dette kjenner jeg.. hehe
    Og jeg unngår vel for det meste slike blogger der bloggeren selger seg selv.
    Det blir altfor mye og for slitsomt....

    SvarSlett
  27. Interesannt å lese, både det velskrivne innlegget, og alle kommentarane.
    Fokuset på bloggfenomenet har gjort at til og med mannen her heime, er begynnt å lure på kva dette eigentleg ER!

    SvarSlett
  28. Takk for fine ord på bloggen i går. Bra innlegg dette! Har tenkt på å svare på innlegget ditt ett døgn nå, men dessverre ikke rukket før nå:) Jeg har dog mange tnaker om dette, og her er noen:

    Jeg synes media definitivt skaper et skjevt bilde av bloggsfæren. Og jeg synes det er flaut, ofte, å fortelle at jeg blogger. De fleste tror da jeg bedriver noe lignende rosablogging, og jeg merker at det ofte er vanskelig å forklare og få folk til å forstå hva blogging faktisk kan være. Jeg mener dog at den seriøse delen av bloggsfæren selv også har et ansvar for å formidle hva blogging kan være. Jeg synes interiørbloggerne og bokbloggene er inne på noe der. De har den siste tiden fått positiv omtale i media. Dessverre er ikke bloggere generelt så flinke til å samle seg ... kanskje er det fordi vi er en stor gjeng individualister ... Jeg synes også bloggsfæren kan være ganske introvert, og vi bloggere er kanskje flinkere til å skrive for hverandre enn ikke-bloggende lesere?

    Når det gjelder bloggere som idoler for unge tenker jeg at: Ja, en blogg er en "nær" og sterk stemme, men det er ikke der det egentlige problemet ligger, men heller hva vårt samfunn idoliserer.

    Karianne:-)

    SvarSlett
  29. Veldig, veldig godt innlegg, Elisabeth! Og du har jo helt rett. Blogging er et sammensatt fenomen. Det finnes blogger i ulike genre. Og bloggere har ulike mål med bloggingen. Jeg var på kurs i sosiale medier senest på mandag. Og kursholderen var en dott. Blant annet snakket han som om alle bloggere var rosablogger! Eller nei, han trakk frem at det fantes noen fagblogger også. Jeg holdt på å klikke i vinkel! Heldigvis klarte jeg å holde meg ;-)

    Jeg er helt enig med deg i at FBI burde ha fått frem at bare et lite mindretall tjener godt med penger på bloggen. De fleste tjener null og niks. Men det er helt greit. Vi blogger jo ikke for pengene. Men for engasjementet. Det sosiale. Skrivegleden!

    Jeg ser frem til utviklingen. Skal bli spennende å se om media får øynene opp for andre blogger enn de stereotypiske!

    SvarSlett
  30. Så bra skrevet!
    Jeg er så enig i det du nevner her, jeg så FIB programmet på tv og kjente ikke igjen den bloggverden jeg befinner meg i. Jeg finner så mange flotte, kreative mennesker her som bryr seg mer om hobbier og den daglige nærhet til både mennesker og natur. Mange flotte bilder og inspirasjon.
    Men det er klart at en oppsøker de bloggene som interesserer en.
    Vi blir jo alle påvirket av det vi leser, så jeg håper at unge motebloggere kan se sitt ansvar etterhvert??
    Spennende tema, jeg følger nok med videre.....
    Og blogger i min verden.
    Kjempebra innlegg, ha en fin helg:)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...