lørdag 17. desember 2011

Juletradisjoner

Det er enkelte juleting som gjentar seg år etter år. Og da må man vel begynne å kalle det tradisjoner etter hvert.

En tradisjon hos oss er at Madamen tror at i år, i år er året da hun skal rekke å gjøre alt hun tror hun må gjøre for at det skal bli ordentlig jul. Både bake, sy, rydde, vaske, stryke, brette julestjerner, pynte, samle mose, pusse sølv, ha Trollhasselkvist med selvlaga pynt og så videre og så videre. Og like overraskende hvert år er det at Madamen må stryke noen punkter på den gjøre-lista. I år blir det f.eks. "lage medisterkaker". Det løste seg galant ved å skippe ribbe til fordel for juleskinke til middag den 24. og da trenger man ikke medisterkaker som tilbehør, right!?

En annen tradisjon er spikking av juletre. Mannen står på trappa med blåfrosne fingre og spikker med en øks på foten til den lubne edelgrana. Juletreføtter i smijern og plast er nemlig dårlig tilpassa størrelsesmessig dagens velvokste trær. Jeg tør ikke tenke på hvordan den smale saken vi hadde i mitt barndomshjem ville klart seg i møte med dagens edelbusker. Nei, det er en grunn til at den puslete saken lever pensjonisttilværelsen på loftet.

Den aller største juletradisjonen innerst i veien, den som gjentar seg hvert eneste år, den man aldri lærer av, den handler om julekort. Ikke det å være sent ute med å skrive og sende, men antallet.

Hvorfor i hule klarer jeg hvert eneste år å bestille et par kort for lite?

Antall mottakere på julekortlista endrer seg lite fra år til år, likevel klarer jeg dette kunststykket gang på gang. Det er hukommelsessvikt. Jeg klarer ikke huske ett eneste ynkelig tall, men tenker "Hm, nå må jeg bestille mange nok kort i år da, det ble jo to for lite i fjor igjen. Hvor mange skal jeg bestille i år da? 40 stykker er vel greit. Det var vel 35 jeg bestilte i fjor? Ja, det var det. Da tar jeg 40 i år så har vi et par ekstra også, det er bedre med et par for mye enn et par for lite...."





Jepp, du har tippa det. Jeg bestilte selvfølgelig ikke 35 i fjor, heller ikke året før eller året før det igjen. Nei, jeg bestilte 40 i fjor. Og fikk to for lite.

Jeg har bestilt 40 i år også - og har to for lite...

Tradisjon.

Noen andre som har slike juletradisjoner eller lider av annen hukommelsessvikt?

Elisabeth

.

14 kommentarer:

  1. Hehe - jeg lider av noenlunde det samme. Spesielt det med at "til neste år skal jeg være skikkelig tidlig ute og bare koooose meg i hele desember uten å tresse"-punktet ditt...
    Men jeg har vært flink å senke skuldrene - om ikke annet, bittelitt. (Operasjonen i forrige uke setter en fin stoper for det meste).

    Julekort, ja - der har jeg stålkontroll! Ikke på tidsaspektet, men på antallet! Skriver liste med sendte og mottatte, her er det ittjno knussel!

    Ønsker deg en finfin lørdag - husk det er bare en uke igjen... (Har sikkert Trollet minnet deg på ørten ganger, eller hva???)

    Lena
    :o)

    SvarSlett
  2. Neste år skal jeg seriøst begynne med juleforberedelsene 1. oktober. Om ikke før...

    Julekort, ja. Største problemet nå er vel egentlig at jeg ikke har mottatt dem ennå. Mulig det også er for få, men for få er bedre enn ingen...

    SvarSlett
  3. Den mest etablerte tradisjonen er vel at jeg hvert år tenker at "til neste år, DA skal jeg være tidlig ute, da!". ;-)

    Antall julekort går egentlig veldig greit. Som Lena har også jeg lister hvert år. Så jeg oppdaterer bare listen fra fjoråret, og vips vet jeg antallet. Det jeg svikter på er å være tidlig ute med utsendelsen. Jeg sender liksom på dagen for Postens frist hvert eneste år. Skriver på konvolutter så blekket spruter kvelden i forveien. Men tenk, her har jeg planlagt for neste år allerede! Har lagt alle adresser i et Excel-ark. Til neste år skal det skrives ut etiketter! Så bare klistrer jeg på konvoluttene. Genialt?!

    SvarSlett
  4. Genialt Liv-Inger, alt som kan effektivisere prosessen er flott. Men kortene må være håndskrevne!!

    SvarSlett
  5. He he - ser ut til at jeg har noen av de samme jueltradisjonene som deg, for å si det sånn :-D

    Tror jeg skal gå til anskaffelse av ei julebok jeg, og så kan jeg f.eks skrive opp hvor mange julekort jeg sendte ;-)

    Ha ei fin helg - klem Siv

    SvarSlett
  6. Stadig vekk. Og stryke-lista er nå lenger enn gjøre-lista!

    SvarSlett
  7. Same prosedure as every year?
    yeps. her også. derfor juksa jeg, slik at noen får uten bilde. Går vel greit det også?

    Og ellers.. samme greiene som deg.
    Veldig sent ute i år. Men har skjerpa meg de siste dagene, så det er snart jul her også.

    hohoho.gogogo!

    SvarSlett
  8. Jeg sender ikke julekort. Akkurat det har jeg skippa for lenge siden. Jeg har tenkt det noen år, men tanken forsvinner igjen, blir glemt. Og når jeg kommer på det, er det blitt for seint. Kanskje neste år? :)
    Pinnekjøtt er noe jeg bare MÅ ha. Og mannens risgrøt er verdens beste. Juletre selvfølgelig som IKKE pyntes før lille julaften. Ellers har jeg blitt en smule inspirert av blogglandia og har begynt å pynte litt før.
    Vi vasker IKKE rundt før jul. For en galskap. Vi helgevasker og er bare litt grundigere med støvtørkingen.
    Forøvrig bestemmer energi, humør og lyst hva vi gjør før jul. Ikke no stress!
    Ellen :)

    SvarSlett
  9. Jeg går på samme smell hvert år, når det gjelder det meste med julen. Men vet du hva? Det blir like fin jul hvert år likevel!!!! Alt ordner seg på magisk vis når julaften er her!!!!! (at jeg har sprunget tulling de siste dagene, blir også glemt hvert år........)
    Så, ha en trivelig og fin lørdag:)

    SvarSlett
  10. Samma her også... jeg bommer ikke med jule brevene da, for der har vi som de andre lister, og vi skriver dem ut selv, sender avgårde ca.20, deler ut ca.20 og sender ca.20 på mail ;)
    Men alt det andre jeg har tenkt jeg skal rekke... hvorfor har ikke døgnet noen ekstra timer for oss som bare MÅ sy litt, bake litt og diverse???

    SvarSlett
  11. Det høres veldig kjent ut, Elisabeth. Jeg sitter som vanlig og retter tentamen i siste liten (ikke fordi jeg begynner sent, men fordi det bare tar enormt med tid). Nytt av i år er sirkelsagen i stuen, malingslukten og det i grunnen ikke har noen effekt å rydde.. Håper ikke dette blir en ny tradisjon...

    SvarSlett
  12. Hei,
    ville bare stikke nesa innom å skryte litt av bloggen din :)
    Har fulgt med på deg en stund, og i går kveld opprettet jeg jaggu meg en egen blogg. Spennende!
    Ønsker deg en fin førjulstid, med eller uten julekort ;)

    SvarSlett
  13. Kun når jeg står og ser på julekort, og plutselig husker at nei jeg skal jo ikke sende ett eneste ett i år........ :) hehe..

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...