søndag 11. desember 2011

Marerittkjole

Min søte venninne kaller sin nye kjole for Krakow-kjolen. Det må hun gjerne gjøre, jeg kaller den Marerittkjolen...eller Bannekjolen, kanskje.



Grunnen til det er to:

For det første kom dama med en kjole fra sin velfylte garderobe, en hun var særdeles fornøyd med snitt og passform på, og ville bruke den som mal. -Jada, det går sikkert fint, sa jeg sånn kjekt. Husk på at jeg nå tror at alt er mulig i sømverdenen om man bare har troa på at man kan. Men så var det bare det at mal-kjolen, den med fint snitt og passform, den var jo i et elastisk stoff. Stoffet som jeg skulle sy av var ikke elastisk. Og da er det ikke like greit, liksom. Jeg kan jo ingenting om sånt egentlig og heller ikke om målsøm og tilpasning. Men jeg er jo så klok atte og evner å tenke logisk.

Men jeg gikk i gang da, etter at den lånte kjolen, den med fint snitt, hadde skult på meg i et par uker mens jeg samlet mot til å begynne på prosjektet. Og jeg tegna mønster, klippa mønster og tråkla sammen en sak av et dynetrekk kjøpt på salg. Ville modellen få saken over hodet og nedover kroppen uten at den overmodige sydama måtte fikle med å legge inn en glidelås i ryggen, en skjult sådan? Ja, du skjønner det er utfordrende og nervepirrende å være sydame.



Heldigvis satt tråkle-saken nokså godt over venninnes kropp, overraskende godt. Kun en liten justering i ryggen måtte til. Puh, glidelåstukleriet ble unngått.

Og så til grunn nr. to til at jeg kaller dette Marerittkjolen; Stoffet. Det var glatt og likte ikke å bli sydd i. Det måtte én overlocksøm og to vanlige i sidene før jeg var sikker på at kjolestoffet ikke ville rakne. Og selv da var ikke stoffet overbevist om at det ikke skulle begynne å rakne.

Stoffet er grunnen til at venninna kaller kjolen for Karkow-kjolen. Det ble nemlig kjøpt på vår flotte tur dit i juni. Blonden nederst likeså.

Beklager dårlige bilder. Det var ikke akkurat dagslys da den blei ferdig for å si det sånn. Klokka halv to om natta var jeg på vandring og la stasen i postkassa til mottaker sånn at den var klar for kommende kvelds fest.

Den ser jo litt dvask ut der den henger uten kropp inni. Den hadde fortjent å bli vist fram med pupper inni og noen smekre bein stikkende ut nederst.



Mottaker ble veldig fornøyd, heldigvis, og kjolen lot seg sitte i også, uten å rakne. Måtte det vare. Det eneste var at utringningen kunne vært en smule dypere. Men hei, det er da bedre å se an bordkavaleren på julebordet først. Er han kjekk kan du lett fikse den utringningen ved å flytte en hårspenne fra hodet til kløfta. Hvis ikke, så har du unngått uønskede sultne blikk mens du bøyer deg over ribbe og medisterkaker!

Elisabeth

18 kommentarer:

  1. Du har en imponerende bratt stigning på kurven når det gjelder syferdigheter, god stategi å sy modellen i et billigere stoff først, det har jeg også gjort opptil flere ganger:) Lykke til med neste utfordring!
    Klem Beate

    SvarSlett
  2. Kjolen ble lekker. Punktum!
    Drit i elastikk og teitestoffet. LEKKER!

    :o)

    SvarSlett
  3. WOW! Hva du får til! Innerst i veien! :)) Vil gjerne se kjolen i all sin prakt jeg ja, med pupper og nybarberte legger.

    SvarSlett
  4. Enig med Beate. Virkelig bratt stigningskurve. Kjolen ble flott. Nydelig stoff.
    Om du noen gang får lyst til å prøve på usynlig glidelås, kan du prøve Willy sin tutorial. Du finner nettsiden til Willy på sisteplass i blogglista mi. Han har også en veldig fin skjørtekalkulator.
    Ellen :)

    SvarSlett
  5. Superfin kjole, og så lenge venninnna er fornøgd, er det vel greitt? Men skjønar namnet, når det vart så mykje styr;)

    SvarSlett
  6. Phhhuuu! Jeg blir svett jeg altså. For en innsatsvilje du har. Imponerende! Ja, tro kan flytte fjell og jammen beviser du det ikke grundig her. Kjolen ble kjempelekker og jeg er sikker på at mottakeren ble kjempesmekker ;)

    Hei sveis..

    SvarSlett
  7. Du er så flink! Og jammen er det bra du satte i gang og sydde til tross for noe laber oppmuntring fra den late lærerinna!

    SvarSlett
  8. Kjolen er fin :)
    Og det er ikke noen som har maken :) Glatte stoffer er noe drit å sy, så jeg er i m p o n e r t!

    SvarSlett
  9. kjolen ser veldig fin ut!
    Imponert jeg!
    men håper eieren av kjolen vil vise den frem med kropp inni :)

    SvarSlett
  10. Hihi :-)
    ja , har sydd i noen sånne mareritt stoff jeg også :-)

    Kjolen ble kjempefin :-)
    Jeg håper også på "action"bilder :-)

    SvarSlett
  11. Wow, flink du da! Blir imponert, jeg:-)
    Godt å høre at nøkkelringholderen er på plass, og at den falt i smak:-)
    God kveld!

    SvarSlett
  12. Det er dama si det, og kjolen såg super ut!
    Godt tips med den der utringningen ;)

    SvarSlett
  13. Kjempeflink dame og kjempefin kjole :) Men du er i alle fall ikke for tidlig ute med sømmen hvis du ble ferdig om natta dagen før den skulle brukes...........
    Ha en rolig søndagskveld :)
    Klæm

    SvarSlett
  14. Dette ser perfekt ut i mine øyne...wow! Du er jammen god!

    SvarSlett
  15. Wow! Det var noe annet enn gardiner, du!

    SvarSlett
  16. flink er du, kjolen var kjempefin! Har også lyst å se den med pupper og legger.

    SvarSlett
  17. Gåttabanen! Du er flink asse!

    SvarSlett
  18. Flinking!

    Hadde ært verre om utrigningen var for id..

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...