mandag 5. desember 2011

Når man egentlig skulle sy....

Når man egentlig skulle sy en av de tre venninne-kjolene man har oppdrag på, så er det klart man må varme opp med en kjole til seg selv...



Det er jo gode grunner og unnskyldninger for det valget.
Stoffet som trengs til den ene kjolen er utsolgt hos Stoff og Stil.
På den andre kjolen strever jeg med å tilpasse mønsteret. Og  siden jeg har tegnet av en kjole i stretchstoff, men som skal sys i et ikke-stretchstoff og jeg dermed frykter at jeg må legge inn en glidelås, en skjult sådan, så sier det seg selv at man ikke er særlig lysten på å iverksette det prosjektet.
Og den tredje kjolen på vent.....eh, der har jeg visst ingen god unnskyldning for å utsette det hele...



Og de hjemmesydde gavene man har gode intensjoner om å overraske noen på julaften med, vel det er lenge til jul, er det ikke?



Ja, så da ble det kjole til madamen, fordi jeg fortjente det! Klart at sydama sjøl fortjener å svinse rundt i egen kreert hverdagskjole. Ja, det var jammen meg på tide. Jo, det var det.


Mønsteret er Sukkertøy-kjolen fra Made by me, men jeg har laget lange ermer med strikk nederst. En frossenpinn må ha lange ermer på en vinterkjole. Ja, sånn er det.

Elisabeth

PS. Du har fortsatt mulighet til å gjette på gårsdagens gjettekalender, løsninga kommer senere i kveld.

.

26 kommentarer:

  1. Hei! Æ bruke papirskjærer fra fiskars eller lignende til å kutte rette lange strimler, da går d i ett jafs ;)
    Fortsatt fin advent t deg og dine ;)

    SvarSlett
  2. Det er vell jul til neste år å, er det ikke? ;)

    Jeg bøyer meg ned i støvet her av beundring. Du er blitt så proff på å sy altså. Her sitter jeg og bare glor på symaskinen. Det er den eneste oppmerksomheten den får fra meg...

    Ang kutting av papir, så kjøpte jeg meg en rund kniv. Genial, spør du meg! Rundt og rundt og rundt og rundt. Trenger jeg si mer...

    So long! :)

    SvarSlett
  3. fine kjolen! ...Jeg tenker at det er lenge til jul. Men får litt panikk hver morgen når vesla åpner ny luke... de lukkede lukene blir færre og færre gitt. Men panikken går over utpå dagen:)

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  4. Flott kjole!! Fordi du førtjene det ;-) Klart det er fornuftig å starte med kjole til deg selv! Ha en fin dag:-)
    Carina

    SvarSlett
  5. Så fin! Den ser bittlitt løs ut over bysten (mulig det bare er bildene), men da tar du bare inn en bitteliten cm under hvert av ermene (i siden på bærestykket), så vil du få et "bysteløft" og passformen vil bli finfin til deg;). Najs med lange ermer;).

    Fortsatt fortryllende fin uke!

    SvarSlett
  6. Takk for tips, Maanebarnet. Den ble litt vid i ryggen så jeg la inn to innsnitt eller hva det heter der. Det var i allefall stor nok utfordring for meg, he he. Ble fornøyd med ermene, selv om det var en utfordring det også. men bittelitt lengre kunnde de vært.

    SvarSlett
  7. Fantastisk :-) Skulle ønske jeg hadde en slik kjole. Helt superduperlekker.

    SvarSlett
  8. Flinka! Fin kjole (og fine støvler)!

    SvarSlett
  9. Fin kjole! Made by me står på min ønskeliste til jul, kanskje jeg kan sy fin kjole til meg selv på nyåret...

    Og du, det er leeenge til jul! Og selv om undertegnede jobber 100 prosent og mer til i desember, har jeg gooood til til å sy tyllskjørt til fire små jenter! (Og så har de uansett bursdag alle sammen i året som kommer ;)

    SvarSlett
  10. Du har blitt kjempeflink! Jeg er imponert. Og jada, det er leeenge til jul. Og kjenner jeg deg rett, så er du effektiv nå du først hiver deg rundt. Så dette rekker du fint :)

    SvarSlett
  11. Så fin kjole! Lange ermer må jeg også ha, og masse ull (Bygårdmannen kaller det for tull!)! Ikke glem julekalenderen hos meg da! Ha en fin uke på Romerike!

    Klem Cathrine :-))

    SvarSlett
  12. Bare koselig det;). Skal lage en tut på hvordan man tilpasser i ryggen når jeg bare får tid. Det er ikke så vanskelig når man får forklart det på en grei måte;). Men ta den litt inn fra under ermene, så slipper du at delingen på bryststykket kryper seg oppover. Hvis den fortsatt vil opp er neste tips å slakke litt på strukken i halsen;).

    Glemte jo å kommentere resn av innlegget ditt i stad da;). Man rekker det man vil, og av og til er det å lage noe helt til en selv det som skal til for å få lyst til å lage det man MÅ;). Lykke til!

    SvarSlett
  13. Så langt og fint hår du har da:)
    Og kjolen var selvfølgelig også flott. Herlige stoff og veldig fin avslutning på ermene. Man må helt klart ha lange ermer nå.
    Jeg sitter på personalrommet, det er friminutt og jeg har mest av alt lyst til å sove. Sukk..
    Ellen :)

    SvarSlett
  14. Den kjolen sa veldig god og varm og myk ut... deilig vinterkjole og herlig farge! Passer jo perfekt na i advendtstiden!

    SvarSlett
  15. Jeg er også en frossenpinn og lurer på hvorfor nesten alle kjoler som selges er armløse, selv på vinteren? Menn bruker jo både skjorte, slips og jakke mens vi kvinner forventes å gå kledd i et lite tøystykke......

    SvarSlett
  16. Det skulle da bare mangle at du fikknen selv og. Man må jo teste..

    SvarSlett
  17. Alt for mange sydamer sitter kjoleløse og syr pene ting til andre, så jeg støtter din avgjørelse av HELE HJERTET!
    Hilsen fra en annen "hodeløs" ...
    Klem Bea

    SvarSlett
  18. Det høres fornuftig ut med en langermet vinterkjole. Jeg tipper at den er lilla. Jeg har en langermet svart ullkjole som blir brukt en del på denne tiden.

    Cecilie

    SvarSlett
  19. Så fin den er, og så flink du er! Klart sydama også må ha kjole! ;)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  20. Såå fin! Enten må det være ermer, eller så må det være plass til genser under; kjempefin kjole!!

    SvarSlett
  21. Elisabeth, du imponerer stadig! Flott kjole. :-)

    SvarSlett
  22. Flott kjole til ei flott dame!
    Du er flink!

    SvarSlett
  23. Det er vel en god nok unnskyldning at du fortjener en kjole :))) Og fin var den! Jeg syr bare til ungene, men har store planer om noe til meg selv også. Bl.a. med samme mønster som deg ;) Men symaskinen får stå og samle støv til romjula nå, tror jeg. Henger litt etter på det meste til jul... Sukk...

    SvarSlett
  24. Flott og velfortjent. :-)

    SvarSlett
  25. Så flott! Du har jo blitt kjempeflink! Kjempeflott kjole!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...