søndag 5. september 2010

Bursdagstips, anyone?

Det planlegges bursdag innerst i veien. Eller det vil si, selve selskapet skal være et annet sted, men planlegginga foregår her da, i huet mitt. Vi har ikke plass til å huse 17 jenter fra klassen til seksåringen (som altså snart blir sju), så nærmeste barnehage leies til bursdagsfeiringformål. Det diskuteres om også de undertallige gutta i klassen skal inviteres, de teller sju stykker.

De er tre jenter som skal feire sammen. Veldig kjekt å slå det sammen, det betyr  for eksempel. flere voksne til å styre de glade kalasbarna og også flere å dele utgiftene med.

Men hva underholder man så de glade barna med? Bro bro brille som underholdning holder ikke lenger. I fjor buuet nærmest de mest frampå av dem ut tryllekunstneren (et bursdagsbarns far). Hva skal man aktivere de unge med? Jeg synes liksom at frilek blir litt lettvindt, bør være noe planlagt lek eller undeholdning, noe som de ikke gjør hver dag.

Og så var det disse godteposene....Virker så bakvendt å sende med ungene en pose med snop etter å ha dytta i dem nok godis de siste to timene. Men det med godteposer har blitt en så etablert tradisjon at det er vanskelig å komme unna. Ungene spør jo etter dem! Nevnte jeg at noen av disse jentene er nokså frampå..? I fjor lagde jeg godisarmbånd, det ble godt mottatt. Bortsett fra den engelske konfekten. Engelsk konfekt er praktisk å bruke i selve godisarmbåndproduksjonen, men blir ikke spist av personer under 150 cm.



Vi funderer på å ha et tema for bursdagen. Jentene nevnte prinsessebursdag og fniste godt av at gutta måtte kle seg ut som prinsesser. Vi foreldre synes kanskje prinsessetema er litt...kjedelig og oppbrukt? Men de er jo prinsesser og ikke for eksempel særlig astronautiske av seg. Eller jungelaktige. Eller jo, de kan være noen skikkelige apekatter, de er bare ikke klar over det selv. Jo, så har vi krokodilletårer - kanskje jungel hadde vært et passende tema?

Jeg surrer rundt på verdensveven, men tar gjerne i mot gode tips når det gjelder tema, underholdning, lek, servering og alt.

En annen ting; På en del av bursdagene Trollet har vært på i det siste har gavene ikke blitt åpna i løpet av feiringa. Litt stusselig for giveren som ikke vet om mottaker ble glad for gaven. Ja enkelte vet kanskje ikke hva de selv ga heller. Jeg ser jo fordelen med å vente til gjestene har gått, til bursdagsbarnet kan pakke opp i ro og mak og full konsentrasjon og foreldrene har mulighet til å holde tritt og få med seg hvilke gaver som er fra hvem. Jeg liker i hvertfall å vite dette, utrolig flaut om noen foreldre av givere spør om gaven passa og så aner du ikke hva du skal svare rett og slett fordi du ikke har peiling på hvilken gave som ble gitt av hans eller hennes barn. Og med tre bursdagsbarn og kanskje 20 gjester - vi snakker 60 gaver som skal åpnes. Jeg kunne tenkt meg å kutte ut gavene, men det tror jeg ikke de tre burssdagsjentene er klare for.

Så, er det ok å vente med å pakke opp gavene til etter selskapet, til man er kommet hjem? Hører gjerne din mening.


Elisabeth ☺

17 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg ser utfordringene!
    Synes godteriarmbånda var en fantastisk idè! Hadde kjørt den på nytt!

    Tema: Hva med "baby-bursdag" siden det skal være i en barnehage? Mange av 5.klasse-jentene mine var babyer på karneval i vinter. De elsket å gå rundt med smokk, tåteflasker, bamse,bleie (!?) musefletter og onepiece eller pysj.

    Underholdning? Jeg har nok med å planlegge 21-skoletimer med "underholdning" for uka som kommer, så kan ikke hjelpe deg her... Det virker som å synge og danse er det store for småjentene jeg kjenner om dagen."baby, baby...oh" Karaoke? Disco?

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. ...og det med gavene...
    Jeg synes gaver skal åpnes foran giveren.
    Vi fikk det ikke til med alle gavene til 6-åringen, da vi hadde "frilufts"-bursdag, så jeg ser utfordringene.
    Blir spennende å høre om noen har noen gode ideer.

    SvarSlett
  3. Hva med en skattejakt hvor godteposene er gjemt? Kanskje kan posene være merket med barnets navn eller bilde slik at ingen nasker til seg flere enn sin tiltenkte pose.

    SvarSlett
  4. På fellesbursdager vi (gutta) har vært i, har det vært gavebord/teppe/whatever til hvert bursdagsbarn. Så har de åpnet samtidig, altså tre bursdagsbarn åpner gavene fra Silje samtidig, osv. Ellers blir det jo drepens kjedelig og vil ta evigheter. Jeg synes gavene burde blitt åpna når alle er der - det er stas for ungene å gi noe.

    Kjør på med konkurranser! Del inn i lag, lag rebusløp. Eller sånne oppgaver med "Hvem/hva er dette?" med et lite, dårlig bilde.

    Gudd løkk.

    SvarSlett
  5. Vi begynner med det siste først. Når det blir så mange bursdagsgaver, så synes jeg faktisk at det er helt i orden å åpne gavene hjemme. Ellers mister man lett oversikten, og det går med fryktelig mye tid til å åpne gaver.

    Og jeg synes faktisk det er helt greit med godteposer. Man trenger jo ikke å stappe de full. Godisarmbånd var forresten en super ide!

    Vi hadde en morsom selskapslek sist vi var i familiebursdag. Gjestene ble delt inn i lag, og fikk utlevert hver vår pose med spaghetti og marshmellows, hvor det var om og gjøre å bygge det høyeste byggverket. Det slo godt an både blant liten og stor. Eller hva med et lite rebusløp?

    Pysjamasparty kan jo være et alternativ til prinsesseparty. Greit hvis guttene skal være med og. Eller rockestjerneparty? Foreldremanualen hadde tidligere i år barnebursdag som tema, så du kanjo kikke innom derfor å se om du finner litt inspirasjon. Lykke til!

    SvarSlett
  6. Du kan stikke innom hos meg for å få inspirasjon til festbord, men det var ikke noe spesielt tema (?).

    Jeg synes pakkene skal åpnes der og da, men det er vel garantert at det vil gå litt i surr med så mange gjester.

    Good luck.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  7. Hei kjære Elisabeth!
    La meg bare ha sagt det: Jeg ELSKER bursdager. Hun som blir seks her om noen uker skal få ha prinsessebursdag for første gang. Det er litt sånn nå eller aldri. I løpet av de siste ukene har hun blitt frk anti-rosa, men nå er alt planlagt, så det er for sent å ombestemme seg, har jeg sagt. Jeg har opplegg fra a til å - og tips om gode nettsider. Hvis du er interessert, så skriv en mail, da. Så kan du event bare ringe. Armbåndene var kjempestilige. Jeg tar vare på det tipset:)
    Klem fra Karen (bruker navnet mitt nå)

    SvarSlett
  8. Sett på ein laaaaaang video!

    ...eller følg noen av tipsene over her...eg har nok ingenting å tilføye...bortsett fra:
    Lykke til! :D

    SvarSlett
  9. Jeg er egentlig for å åpne presangene i selskapet men forstår godt at det kan bli vanskelig med så mange pakker.
    Godteri armbånd høres ut som en kjempeide.
    Ang tema så kan dere ha rockestjerne bursdag, at alle kler seg ut som sitt idol. Kanskje dere kan danse glow dansen eller noe sånt.
    Skal også ha bursdag om 1 mnd tid og sliter også med å finne på noe gøy. Har jo fått ønske om bakugan kake og det kommer vel til å ta en mnd tid å lage.

    SvarSlett
  10. Jeg hadde nok også latt dem åpne gavene forran giveren. Skjønner at du helst vil slippe, men ser for meg at det må bli litt stusselig for den som gir...?
    Ungene mine er så store at de arrangerer sleep-over, bursdag i bowlinghallen eller noe lignende, så gode råd er det dårlig med desverre. Tenker det blir en fin, fin dag, uansett hvordan dere velger å gjøre det :)

    SvarSlett
  11. Ojojoj, skjønner at det er litt av en produksjon å holde sånne store barnebursdager!!Så mange dilemmaer...Har nok ingen gode råd, for vi har ikke arrangert sånne storbursdager enda:)
    Håper du finner en god løsning, og husk at det ikke er de mest 'frempå' som bestemmer heller:)Stakkars tryllemannen som nesten ble buet ut...
    Lykke til med planleggingen:)

    SvarSlett
  12. Jeg har ikke så mange ting å tilføye.... Men jeg har én ting jeg har sterk mening om: De godteposene. Jeg tenker som deg, at det er tullete å sende med sukkerhøye unger enda mer godteri. Jeg har konsekvent slutta med det. Jeg finner isteden noe annet lite som jeg kan legge i posen: bodyshops bittelille dusjsåpe feks. Eller en billig lipgloss. Når de er 7 år, begynner sånt å bli litt stas.
    Men skjønner at ungene vil ha det på "gamlemåten" med godteposer... og alle arrangører skal være enig om at alt annet ann godteri i posen er ok....

    Lykke til!
    Ps. Og jeg har pleid å kjapt SY bittesmå gaveposer av restestoffer.

    SvarSlett
  13. Hei!
    Jeg elsker bursdager, og jeg elsker å planlegge de:-)
    Her nettopp hatt en prinsessebursdag for min datter på 5år. Og i fjor hadde min sønn på 7år Star Wars bursdag. Du kan se på min blogg, så får du noen ideer kanskje.

    Men når det gjelder temaer og det er både gutter og jenter, hva med Alice in wonderland eller Harry Potter tema? Eller Toy Story 3, ettersom den akkurat har kommet ut?
    Ta kontakt så kan jeg hjelpe deg med ideer for leker, dekorasjon, invitasjoner, mat og gavepose:-)

    Lykke til.

    SvarSlett
  14. Hei du!
    Tusen takk for gaven jeg vant hos deg i din give away.
    Den ga meg oppmuntring :)

    Skal prøve meg på videoen så snart jeg er frisk og rask!

    Tusen takk! :)

    Klem

    SvarSlett
  15. Hei pa deg,

    Ser at Foreldremanualen har endel tips og ideer: http://www.foreldremanualen.no/2010/05/barnebursdag-bloggkavalkade.html

    Husker selv den mest spennende bursdagen jeg hadde var da mor hadde vekslet inn noen kroner i 1-2 og 5 -oringer (der ser du hvor gammel jeg er!) og alle barna fikk utdelt pengene som vi da kunne "kjope" polser/is/brus/kaker osv. pa kjokkenet og ta med inn til bursdagsbordet. Veldig stas for oss som akkurat hadde laert a telle og legge sammen sma summer! Idag ma du vel bruke kronstykker tenker jeg... ;-)

    SvarSlett
  16. jeg skreiv det like godt som et innlegg. Så fikk jeg blogget litt samtidig:)

    Men glemte å skrive at hele innlegget var til deg. (forandret på introen, kom jeg på).
    Beklager. Nå har jeg avtale på å skulle ut og bade (i sjøen!) - og får ikke skiftet på det. Jeg nevner deg i neste innlegg om bursdag. (Det er jo forvinnende lite tid igjen til det, ja...)

    SvarSlett
  17. Hoi - her blir det swing på sakene, tenker jeg!!!

    Noen tips fra meg borti veien:
    Dropp godisposene, det er bare tull og ikke minste SMÅFREKT at det skal kreves å få en godtepose ETTER et bursdagslag. En skikkelig ugreie, spør du meg - og eg VET at flere mammaer er SÆRS enig i nettopp det!
    Her i heimen deler vi ut gassballonger (meget praktisk med BalloonCompany rett nedi veien vettu!)til hver enkelt når de skal hjem. Det finnes også slike fine små som du kan blåse opp selv - på pinne - som du kan blåse opp igjen om de blir litt slappe. Varer en eeevighet om det ikke går hull på dem...

    Gavene bruker vi å åpne opp med at alle barna legger gavene i en haug, og leker flasketuten peker på. Den flasken stopper på, henter - og gir, sin gave. Kan kanskje bli litt kaos når tre skal gjøre det sammen, ser den...

    Vi har vært borti noen som har hatt fiskedam. En eller annen sitter gjemt og fester såpebobleflakonger på fiskesnøret når den enkelte fisker. Såpebobler bruker aldri slå feil...

    Hvor lang tid skal festen være? Hva skal spises? Både pølser OG kaker, eller bare kaker? (Bare et eks. - tiden flyr jo uansett så fort, så man trenger kanskje ikke så mange lekene i bakhånd???)

    Og grunnet jobben min kunne dette blitt enda mer blablablablablablablabla... *ler*

    Lykke til i planleggingen!!!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...