mandag 6. september 2010

Norge på ebay

Takk for gode bursdagstips i forbindelse med forrige innlegg. Jeg har surfet litt rundt også og planene er klare - bursdagsfest skal det bli!

Av og til surfer jeg rundt på nettet uten noe mål eller mening også.

På Ebay kan man visst finne mye rart, bare man leter. Jeg lette ikke etter noe spesielt, men fikk for meg at jeg skulle søke "Norway" og se om jeg fikk noen match. Ville det dukke opp elg i solnedgang eller ostehøvel?


Nei, ingen elg eller reinsdyr eller isbjørn, men mynter - mynter og frimerker. En norks tiøring fra 1962 er noen villige til å betale $ 2,75 for, nesten 13 kroner.

Apropos tiøringer. Du skjønner du er blitt gammel når samtalepartneren stirrer blankt på deg og har ingen ide om hva du mener etter at du har forklart at noe var "på størrelse med en tiøring". Tiøringen gikk ut av produksjon i 1990 og ut av omløp to år senere.

Ikke er det nordmenn som selger norsk valauta på ebay heller, det er stort sett amerikanere og kanadiere. Pluss en tyrker som har en norsk papirtier til salgs, siste bud er på $ 9,62. Tikroneseddelen forsvant i 1984, jeg husker den også jeg...

Over tjue tusen treff får man på "Norway". Og på tredje side begynner rosemalinga og postkort med stavkirker å dukke opp....og en pin formet som et vikingskip selvfølgelig.

Godt å se at de helnorske verdiene er der ute på verdensmarkedet.

Elisabeth

14 kommentarer:

  1. Hehe. Tenk at 50-øringen skal forsvinne snart også! Jeg husker tiøringen, men ikke tiøreseddelen.

    Tusen takk for gode ord inne hos meg. Det betyr mye! Klem!

    SvarSlett
  2. Jeg husker til og med 5-øringen! Innerst i veien (faktisk!) kastet vi på stikka i entréen hos en nabo med brunt filtteppe. Det er barndomsminnet sitt, det! :)

    SvarSlett
  3. Jeg husker tiøringen, femøringen og tikroneseddelen.
    Rosemaling er poppis blant amerikanerne, ja. Vi hadde besøk av noen "slektninger" i sommer, de var gira på lutefisk og lefse og alt sånt, og ble meget skuffa da vi sa at det ikke var vanlig sommerkost hjemme hos oss. Lite rosemaling var det også...

    SvarSlett
  4. Gode gamle tiøringen. Jeg samlet på de og kunne stolt levere inn over 1000 kroner! Og den flotte blå tikroneseddelen. Det er nesten som man ble litt glad i den. Godt at noen tar vare på minnene våre der ute på bayen!
    Men hvordan i all verden kom du på å søke på Norway? Påvirket av reklamen? "What about Norway? Lets buy it!"?

    SvarSlett
  5. Du e barra gooood!

    Eg huske og tiøring, femøring, 25 øring og tilappen :o)

    Mental alder e imidlertid møkje lavere... ;o)

    SvarSlett
  6. Hittil slår jeg dere alle med å huske
    -1 øringen i kobber, stor som 10 øringen dere husker
    -2 øringen i kobber, så stor som kronestykket er nå
    og
    - 5 øringen i kobber den og,så stor som 5 kroningen er nå ;-p

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  7. Artig innlegg :-) Jeg husker tiøringen, husker vi kunne kjøpe ti-øres sjokolader i hvite kremmerhus! Det er et herlig barndomsminne!

    Legger oss som følgerer på denne flotte bloggen!

    Ha en finfin dag!

    SvarSlett
  8. Eg fekk ein tikroner-seddel til bursdagen min ein gang. Og det var den røde typen, som da var begynt å bli sjelden. Eg la den sjølvsagt i banken, for eg ville ta vare på den... Hmrf...fant da ut at banken ikkje er til å stole på likevel nei...

    SvarSlett
  9. Hihihi,morsomt:D tenk at det er det som kommer frem på Norway-søk, penger?? Ja, det sier vel litt om rikdommen vår, hahahah. Dårlig humor på mårran:)
    Jeg husker både 5-øringen, 10-øringen og 10-kronerseddelen jeg. Så vi er nok i samma aldersgruppa.

    Maya

    SvarSlett
  10. Jeg bruker ebay en god del her borte i England og har faktisk kjopt mye norsk solv av engelskmenn og har fatt komplettert og utvidet solvbestikkene vare pa denne maten til en myyyyye rimeligere penge! Hurra for Ebay!

    SvarSlett
  11. Jeg husker tiøringen, jeg. Og femøringen, tror jeg. Men ikke særskilt mer. Sikkert morsomt å samle på mynter, men jeg tviler på at jeg besitter noen stor formue, akkurat! PS! Det går fint an å ha litt "ting og tang" i godteposene, og ikke fullt så mye snop. Det gjorde jeg ett år, og det var fryktelig stas!

    SvarSlett
  12. Jeg har faktisk en ganske anselig mengde tiøringer, for av en eller annen grunn samlet min far på disse en stund.

    Dessuten har jeg et slags skrin med diverse norske mynter, papirtier og papirfemmer.

    Tror du jeg kan bli rik av dette?

    Jeg må kanskje surfe litt på ebay, men hva tid skal jeg få anledning til det?

    Her lages det bokmerker over en lav sko.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  13. Tiøringen?? Det er jo ikke lenge siden den forsvant.
    Sukk.

    SvarSlett
  14. Jeg snakket med min stesønn (meget snart 16 år) om såkalt gammel musikk. Altså musikk som jeg hørte på da jeg var på hans alder - midt på 90-tallet... Ja, da han var baby, faktisk.
    Også sier jeg "...og den hadde jeg på kassett! Og kassetten hadde jeg teipet over hullene på toppen på, sånn at jeg kunne ta opp fra radioen, og det var stas, for da kunne jeg altså bare ha musikk som jeg ville høre på - uten å måtte spole fram og tilbake"... Gutten holdt på å dævve av latter - og vips! Kali-håret ble et par nyanser gråere...

    ...men gubben kan fremdeles skryte av at han har BETA-filmer - og avspiller - på loftet hos sine foreldre!

    Oooooog! Her i huset samles det på Norske sirkulasjonsmynter - og samlinga begynner å bli temmelig omfattende. Men jeg mangler 10'er-lapper...

    Apropos mynter... Jeg savner kronespillet som stod på butikken! Den der hvor man slang på en krone, og så skulle man slå den ut av "kammeret" og prøve å treffe 20KR-gevinsten. Og da ble hele raden tømt (tror jeg)!
    Det var gøy! :D

    Helgehilsen fra Kortfattet Kali- ;) :P

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...