onsdag 1. september 2010

Med knuter på tråden

Makramé! De fleste har visst svettet over vanskelige knuter en gang på barneskolen. Selv har jeg aldri prøvd denne akrobatiske fingerøvelsen - før nå.

Plutselig fikk jeg for meg at jeg skulle prøve å lage noen enkle armbånd og handla inn tråd og perler.

Jeg starta samme dag som jeg hadde fått pussestøv på øyet og var ufrivillig enøyd banditt for noen uker siden. Det var kanskje ikke det mest gunstige tidspunktet, men det gjelder å smi mens jernet er varmt og motivasjonen på topp.



Og det gikk lekende lett og var kjempegøy å holde på med! Jeg var så kry av egen produksjon at jeg nesten oppretta en eplabutikk der og da, ha ha.



Ja, dette er kanskje ikke så imponerende, men det er noe med mestrings- og skaperglede som kan gjøre en veldig fornøyd med en selv.




Flere perler og mer tråd ble handla inn og Trollet kom med egne perler i rosa og lilla og bestilte et armbånd hun også. Super venninnegave, tenkte jeg, og fortsatte på enda et armbånd. Og da mottakker ble veldig glad og fornøyd, fikk jeg selvfølgelig ytterligere vann på mølla.

Så her sitter jeg og knyter og knyter og har det gøy! Foreløpig kan jeg bare en knute, men ett sted skal man jo starte. Det produseres innerst i veien...

Elisabeth ☺

21 kommentarer:

  1. Ikke verst! Jeg husker at jeg lærte litt makramé på konfirmasjonsleiren for ørti år siden, men har igrunnen ikke gjort særlig med kunnskapen siden da. :)

    SvarSlett
  2. Flotte var de! Jeg hadde dilla på perler for noen år siden, det ble maaange smykker ut av det, og jeg handla stadig inn mer. Helt til det bare sa stopp, og jeg ikke gadd mer... så nå har jeg en stor skuff full av perler...

    SvarSlett
  3. Så flott de er..du er kjempe flink
    Forsett slik så får du lagd deg en epla butikk
    Ha en fin knutekveld

    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Har alltid vært imponert over makrame. Jeg holder meg til grytekluter jeg.

    SvarSlett
  5. Vi lagde makrame til å henge opp blomsterpotter i, då eg gjekk på skulen (for nokre få år sidan...) Ikkje særlig fint, spør du meg...

    Men armbanda dine var jo riktig så flotte!
    Imponerande! Og husmorpoeng? Eller er ikkje handarbeid husmor-arbeid??

    SvarSlett
  6. Så flink du er!! De ble jo kjempefine og ja, dette er jo den perfekte venninnegaven..

    Ha en fin helg!

    Klem

    SvarSlett
  7. Så fine :) Flink du!
    Kan helt sikkert absolutt selges.
    Min opplevelse med macrame er tjukk hamp som ble noe rart til å henge på veggen... Men min mamma har aldri vært kresen på det ungene hennes kom hjem med heldigvis ;)

    SvarSlett
  8. Blei nå imponerte eg da! :o)

    Og så e det jo så kjekt når folk blir glad for det en "produsere".

    Lykke te videre med produseringen jammen, og før du vett ordet av det så har du taket på ein haug med knutar og då e det jo Epla next ;o)

    SvarSlett
  9. Så koselig! De ble jo kjempefine, hvis du hele tiden knytter samme veien sitede for å snu så har du en ny vri ;)

    SvarSlett
  10. Å så fine de ble, du er jo kjempeflink! Datteren min er veldig opptatt av å lage makrame, skal jammen tipse henne om å bruke en tynnere tråd også slik at hun også kan trylle fram de lekkreste armbånd!

    Ha en fin kveld!

    Johanna

    SvarSlett
  11. Ja, du imponerer stadig! Men hvis du åpner epla-butikk, da står vel ikke verda tel påske, som vi sier.

    SvarSlett
  12. Jøss, så fint det ble da!Har tenkt at det er litt for komplisert med makramè jeg, men kanskje man må revurdere det standpunktet da?
    Veldig koselig å gi bort sjølmekka saker, det er det beste jeg vet å få!Blir helt på grinern jeg, hvis noen har laget noe til meg med egne hender:)

    SvarSlett
  13. Juhu, så flink du er da :)
    En knute er bedre enn ingen, er det ikke det de sier??
    Jeg laga ei ugle i kunst og håndtverk på skolen, er vel 20 år siden sånn kjapt regna. Min stakkar mormor har fortsatt den skrekkelige tingen hengende på veggen stakkar *knegg*

    SvarSlett
  14. Wow!!! Dette kan du så absolutt skryte av!
    Superfine jo!
    Jeg er imponert!
    De selger jo noe lignende på gullsmed til 1490,-så jeg ser for meg at en Eplabutikk kunne blitt en gunstig affære!

    Giweaway med armbånd som premie? (smiler søtt og blunker med sine store, brune øyne)

    SvarSlett
  15. Imponerende! Du skal absolutt være stolt av deg selv. De ble kjempe fine.
    Nå kan du gå i gang med "sånn til å henge blomster potter i", husker tante hadde en slik på 70 tallet.
    Klem Igi

    SvarSlett
  16. Flinkisen! Ekstra imponerende med slike kuler i!

    SvarSlett
  17. Det der har jeg faktisk aldri prøvd. Kjæresten derimot, kan det. Men det er fordi han har drevet med gamle seilbåter. Det henger visst nok sammen. Gamle seilbåter og knuter av alle slag. Jeg har klart å lære EN knute. Og den kan man ikke lage noe av, så vidt jeg vet. Den er bare praktisk.
    Så bare ros deg selv. Du kan noe jeg ikke kan. 10 håndarbeidspoeng til deg!
    Regner med det blir en Gibort snart nå da. Med selvlaga premie :)

    SvarSlett
  18. Jammen kom det handarbeidsinnlegg frå innerst i veien! Du har vel sånnt å styre med i ledige stunder;)

    SvarSlett
  19. Du imponerer stadig, Elisabeth! Kjempefine armbånd! Synes absolutt du burde vurdere en Eplabutikk:-)

    SvarSlett
  20. Så søte armbånd! Bare å hive seg på Eplakarusellen..

    SvarSlett
  21. Så fine!!!! Jeg har så lyst å lære meg å lage sånne. Syns de er så fine.

    Lo godt av eplabutikk kommentaren din. Ha ha!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...