onsdag 29. september 2010

En nydelig ettermiddag

En nydelig høstdag hvor solen skinner og sur vind og piskende regn er langt unna.

Mor ankommer SFO på lette steg i elegante bykst oppover trappa. Hun har roser i kinnene og er slett ikke sliten etter en hel dag på kontoret.

Og der venter barnet, og kommer sin mor i møte med et stort smil om munnen. -Å, mor, mor, så herlig å se deg!

Og mor slår av en prat med personalet som overhodet ikke er underbemannet eller overrabeidet, men fortsatt brenner for jobben sin og finner glede i hver dag med alle de små.

I mellomtiden rydder barnet spill og tegnesaker på plass, alt blir lagt akkurat der det skal, for deretter kle på seg på null komma null og står klar ved døren i det mor takker for praten med de andre voksne.



vandrer de to hånd i hånd over skoleplassen med kurs for deres ryddige hjem hvor alt interiør er gjennomført og matchende, komponert av mor selv av loppefunn og klassiske designmøbler kjøpt på reiser i Europa.

På veien forteller barnet villig vekk hva hun har gjort på både skolen og SFO i løpet av dagen, alt helt uoppfordret. Og hele klassen har vært venner og lekt harmonisk uten at noen har kommet med ukvemsord eller ertet på noen måte, snakket nedsettende om en medelevs gymsokker, jakke, pennal eller hårsveis.  Mor smiler varsomt til sin vakre datter, som fortsatt er ren i tøyet etter endt skoledag og ikke har puttet vått tøy ned sammen med det tørre i skiftetøyposen og heller ikke har skoene fulle av sand. Ei heller glemt igjen jakken sin noe sted.

Og hjemme er middagsplanene klare, ingen behov for et hastig besøk hos matbutikken hvor man av dårlig fantasi ender opp med pølser til middag nok en gang. Middagsplan for fem uker henger på kjøleskapsdøra og far er allerede i gang med å woke grønnsaker da hans hengivne hustru og kjære datter kommer hjem. Nuss nuss.

Og til rolige, klassiske toner fra radioen i bakgrunnen nytes et sunt måltid som dekker de nødvendige erneringsbehov. Og ingen påstår at de ikke liker brokkoli, sukkererter eller blomkål, nei alle er glade, praten går livlig og alle lytter interessert til hva de andre forteller fra dagens gjøremål og opplevelser.



Mor og far leder sin pode gjennom leksene på en underholdene og pedagogisk måte, uten noen form for trusler om uteblivelse av lørdagsgodt.

Senere briljerer mor ved pianoet, far finner fram sitt strykeinstrument og minstemann synger med klar røst "Ave Maria" så foreldrene veksler blikk og smil i ren lykkerus over sitt  mesterverk. Etterpå utbryter andreklassingen "Nå går jeg og legger meg, god natt mor og far". Og det vakre vesenet har slettes ikke behov for å bare kle på en dukke eller bare legge et puslespill eller bare sortere bamsene før hun legger seg til å sove i sin myke, rene seng, fortsatt med et smil om munnen.

Å, for en nydelig dag det kunne ha vært.

Elisabeth

32 kommentarer:

  1. Ja, eller? Kanskje litt overharmonisk i lengden ;)Utruleg morsomt var det iallefall, du ironiens mester!

    SvarSlett
  2. Å, har dere det også sånn. Trodde det bare var oss... :-)

    SvarSlett
  3. Jaa du, det er kanskje frekt å si at mye av dette stemmer i mitt liv. Det som i alle fall stemmer er det med SFO personalet. Det er ille på en måte for jeg vet at mange ikke har det sånn, og det er jo det som er ille. Når jeg kommer dit smitter den harmoniske stemningen der over på meg uansett hvrdan min dag har vært. Men barna er ikke rene (heldigvis)og min eldste begynner og grine hvis jeg kommer før han vet at jeg må komme, for han elsker skolen sin og SFO.

    SvarSlett
  4. Harmoniene lenge leve. Ironien og! Bra skrevet...

    SvarSlett
  5. Fantastisk hvordan noen dager er bare helt perfekte!!

    SvarSlett
  6. Har bare et lite spørsmål jeg?

    Ville du egentlig hatt det sånn?

    Klem

    SvarSlett
  7. Åååå, kjenner meg så godt igjen, bortsett frå at vi er ferdig med Sfo, og at 11 åringen ikkje leiker med dukker lenger....Tenk at det finnest nokon som ikkje har det slik?

    SvarSlett
  8. Akkurat slik har vi også hatt det i dag:-)
    Heldigvis er ikke alle dager like.
    Klem Igi

    SvarSlett
  9. Dettte hørtes jo ut som rene drømmedagen:-)
    Du skriver jo bare helt fantastisk -jeg og mannen satt og lo så tårene trillet her:-)

    Ha en fortreffelig onsdagskveld!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  10. Jepsan, sånn er det! Ha en herlig kveld!

    SvarSlett
  11. HAhahahaha, fantastisk! Det er jo som tatt rett ut fra en hverdag i heimen vår det der...;)
    Humoren innerst i veien lenge leve!
    klem fra Barbro

    SvarSlett
  12. Så fint å ha det så flott! Vi har det omtrent slik vi og, men her spiller far obo. Og sønnene spiller fiolin og strengeleik, medan minste jenta slår på pauker.
    God onsdagskveld!

    SvarSlett
  13. Hehe! Sånn er det hver dag ja... ;)

    SvarSlett
  14. Hvilken nydelig dag det kunne vært ja :o)

    Du skriver jo så bra! Må innrømma at eg e litt nysgjerrig på ka du jobbe med :o)

    SvarSlett
  15. haha.:-) men noen dager er vel litt sånn:-))bittelitt.:-)

    ja får ofte høre om hunden.."ååå der er labbetuss".:-)

    SvarSlett
  16. hi hi ...der lurte du meg godt :)

    SvarSlett
  17. Livet på en rosa sky!!??
    Jeg er glad det ikke er slik jeg , for hva hadde man å stille opp med den dagen virkeligheten slår en ned fra skyen og viser en at livet slett ikke er en dans på roser(!??) Skjønner ikke det utrykket jeg, alle vet jo at de er full av torner ;-D

    Ha en helt normal dag med klemmer fra Grete

    SvarSlett
  18. Hehehe... ja, livet ville vel kanskje blitt "litt" kjedelig...?

    Veldig godt skrevet!

    SvarSlett
  19. Jeg tror jeg hadde fått nok av en sånn dag.... etter en dag.
    Men både du og alle gudene skal vite at jeg ikke ville hatt noe imot en utelukkende helharmonisk dag for både store og små ;)

    SvarSlett
  20. Ha ha, for et herlig innlegg! Du er bare så god!
    PS! Lykke til med symaskin. Venter herved spent å resultat. Blir det nye kjøkkengardiner til jul? Med matchende bordbrikker, grytekluter og ikke minst forkle???
    Klem :)

    SvarSlett
  21. He, he! Jeg vil gjerne oppleve en sånn dag, men priser meg lykkelig over at de fleste dager er sånn noenlunde greie tross alt!

    SvarSlett
  22. Storartet!
    :-)
    Så jo tendensen til den harmonien der allerede fra første stund.... mimre-mimre....

    SvarSlett
  23. Ja, men så kjedelig i lengden da! :)
    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  24. I bakvendtland kan alt gå an.... :)

    SvarSlett
  25. Du er virkelig ubetalelig! Et herlig innlegg!!
    Ønsker deg en god helg - med iallefall litt følelse av harmoni i familien:)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...