fredag 24. september 2010

Bursdagslek

Dette begynner å ligne et samlingssted for gode ideer, men jeg kjører på. 

Her kommer et tips til bursdagslek; 50-leken. Du kan i grunnen kalle den hva du vil. Vi hadde "under vann" som tema og da ble det "finn fisken".

Så skal jeg forsøke å forklare på en pedagogisk og forståelig måte hvordan leken foregår...

Lag på 2-3 barn kaster en terning og leter så etter lappen (i dette tilfellet fisken) med det tilsvarende tallet. Lappene er selvfølgelig hengt rundt omkring, lavt og høyt, på forhånd. Ja, det er i grunnen vesentlig at dette gjøres før man kan igangsette leken..



Når laget kommer tilbake til basen og forteller hvor lappen hang (og alle svar er riktige siden du selvfølgelig ikke har koll på hvor eksakt du hang alle lappene...) skal en oppgave løses. Det kan være mattestykker, andre spørsmål, sangoppgaver et cetera. Og da har du på forhånd laget et sett oppgaver av ymse slag og oppgaven som skal løses er selvfølgelig den som står ved det tallet barna nettopp har funnet. Ok? Spørsmålene/oppgavene tilpasses alderstrinnet og om alle går i samme klasse kan man jo legge til spørsmål om læreren, sånt slår an

Deretter kastes terningen på nytt og antall øyne legges til det nummeret laget allerede har funnet. Skjønner du? Vi tar det med teskje; Om laget første gang kastet 4, fant lapp 4 og løste oppgave 4 for deretter å kaste 2, skal man lete etter lapp nummer 4+2=6. Jepp.

Og så returnerer laget og gjør en ny oppgave. Første lag til 50 har vunnet. Siste oppgave var "Løft hendene i været og rop "Vi vant!"

Dette var en lek som fenget våre andreklassinger. Og det er utrolig hva sjuåringer kan. Siden temaet ramadan nylig var gjennomgått på skolen, kunne de lagene som fikk akkurat dette spørsmålet svare godt for seg. Andre svar var mer mangelfulle kreative, som "Nevn 3 ting vi får fra kua". -Melk, sjokolademelk og milkshake!

En morsom lek som jeg tenker kan tilpasses voksne også, eventuelt ispedd nipping til noe godt i et glass underveis.

Elisabeth, bursdagslekavvikler

11 kommentarer:

  1. Å, ja, den leken er kjempegøy! Jeg har faktisk lekt den med voksne, hi, hi:-)

    Likte svaret på hva vi får fra kua:-) Herlig!

    SvarSlett
  2. 50-leken ja! Den er det noen som har prøvd å forklare til meg før, men da fatta jeg ikke bæret. Nå derimot er jeg helt med! Og det hørtes gøy ut. Men jeg lurer litt på hvor godt man skal gjemme de talla, eller fiskene. Og løses oppgavene ved en person som leder leken? Hva med eventuell kø? Hehe. Jeg er sånn få det inn med knivsodd.

    SvarSlett
  3. Janet; Jeg gjemte ikke lappene så grundig, men hang de høyt og lavt og litt bak hjørnet osv.
    En person leder leken og er base hvor lagene returnerer for oppgaveløsing og nytt terningkast. Og dte kan bli kø ved basen, men da må man bare vente på tur og sjeldent er alle lagene på jakt etter samme tall og dermed løser samme oppgave ved basen.

    SvarSlett
  4. Denne hadde ike jeg hørt om før, men den høres jo morsom ut :) *lagres til senere bursdagsfeiringer*

    SvarSlett
  5. Lur lek! Kan jo tilpasses alle!

    ha en fin lekehelg!

    klem Mette

    SvarSlett
  6. Tusen takk for tips! leken skal prøves ut imorgen i sønnens bursdag!
    Klem Igi

    SvarSlett
  7. Så kjekt dette høres ut. Aldri vært borti denne - Men ringer deg om 5 år for en oppfriskning av reglene. Ha en deilig fredagskveld (med xfaktor?)

    SvarSlett
  8. Dette burde vi ha testa ut! (Altså you and me)

    SvarSlett
  9. Alltid kjekt med gode ideer! Stå på og del gjerne :)
    Jeg snakket tidligere i uken med noen barn som var meget skeptisk til at melken kom fra kua ;)

    SvarSlett
  10. |Den leken husker jeg vi brukte på en speiderfest en gang på 70 eller 80-tall- Det var jo morsomt for både voksne og barn. Hadde helt glemt den, takk for at du minnet meg på den :-)

    SvarSlett
  11. Kjempelurt. Dette tipset skal jeg ta vare på. Takk for at du delte det.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...