torsdag 2. september 2010

Det beises

Endelig beises det innerst i veien. Det har vært en slitsomt prosess gjennom hele sommeren - på det mentale plan.

Det har vært så mye fram og tilbake med diskusjoner med naboene om husfarge, med malerfirma som pressa prisen oppover så vi til slutt skippa dem. Med forsøk på å dra et par tonn tung lift inn i hagen så vi kunne beise den høye veggen sjøl, et prosjekt som måtte gis opp og vi var tilbake til scratch. Så var vi happy noen dager da vi ble enige med to romenske kamerater at de skulle ta jobben...helt til det regna i så mange dager at de ikke rakk jobben før den ene skulle reise hjem for godt. Ny nedtur, med andre ord. Henger du med?

Heldigvis kom vi på ideen å legge ut jobben på mittanbud.no og fikk flere tilbud å velge mellom. Noen helt hinsides, andre mer overkommelige. På den måten kom vi i kontakt med et firma som formidler polsk arbeidskraft - hvitt.



Så nå henger det to polakker i hver sin stige på utsida her. Kommunikasjonen er en utfording. Jeg peker og sier ting som "paint yes" og "paint no", he he. Og den ene polakken, han med en fantasifull tannstilling, smiler og nikker og så peker han et nytt sted og jeg kan si "Yes, white".  Og han sier "yes, lady".

Utfordrende på andre måter også. Vi er jo for eksempel ikke vant med å ha menn på utsida av baderomsvinduet i andre etasje. Hei, hei, liksom i det madamen stiger opp fra badekaret. Så her er alle gardiner og rullgardiner i bruk for å begrense kikkinga. Mannen himler med øya og mener at et par polske svette mannfolk med artig tannstilling neppe bryr seg om utsikten til rotet vårt. Det har han helt sikkert rett i.

Elisabeth

12 kommentarer:

  1. hehe... nei de har vel sett det meste... og bryr seg sikker ikke stort... tror jammen meg at jeg skal legge ut malejobben vår på den siden også - blir lissom aldri ferdig her i gården...

    SvarSlett
  2. Ha haha...så godt fortalt,synes jeg ser deg med polakkene :):)
    Vel i morgen når de kommer må du si SIEMA,uttales sjema :) Som betyr hei.
    Bra = Dobre
    Dårlig = Tandeta
    Fint = pjenkne

    He he harbare skrevet hvordan det uttales,tror det holder for deg :) Gramatikken er vanskelig :) Tro meg...jeg fant ut at jeg ville lære polsk,og har studeret det en stund nå..og har funnet ut at,det holder for meg at de forstår hva jeg sier :):)


    He he... Ja ja.... lykke til videre :)
    Renate

    SvarSlett
  3. Hang med heile vegen! Trur kanskje at ei frue på veg opp av badekaret er ganske spennande for to menn i stige. Så dra ned den gardina, slik at dei jobbar med det dei skal, no når du har venta så lenge.

    SvarSlett
  4. A, det er sikkert godt at arbeidet er igang na som du har ventet sa lenge! Veldig lurt a legge arbeidet ut pa den websiden. Skulle onske vi hadde noe slikt her borte...

    SvarSlett
  5. Så deilig! Vi har en mittanbudelektriker hjemme her nå om dagen. Har funnet snekker der også, og har veldig gode erfaringer! Mannen har opparbeida seg så mye verktøy at jeg vurderer å legge ut han snart og!

    SvarSlett
  6. Tihi, trur nok det kan værr intr med deg stigande opp fra badekaret for dei karane med artig tannstilling og sånn :o)

    Det var nå godt at det endelig blir beising da, og så e det jo fantastisk å sjå på når andre jobbe ;o)

    SvarSlett
  7. Hei. Takk for kommentar hos meg. Godt å vite at vi er flere der ute som synes at flatskjermen ikke passer til tvbenken ;o)

    Jeg hadde malere hengende her og dro for alle gardiner til rom som kunne virke forstyrrende. Du kan jo aldri vite hva de maler om de blir distrahert..hehe

    monica

    SvarSlett
  8. Heihei

    Godt at dere endelig har kommet igang! Etter mye om og men blir nok enden på visa et knakende flott resultat!
    Du skriver så bra, jeg sitter og go`leser tidligere innlegg.
    Stå på hold ut, dette blir bra!

    mvh med et lekent sinn

    SvarSlett
  9. hehe, du får sagt det ;)
    tips til deg = google oversetter!! fungerer veldig fint norsk-polsk-norsk i min erfaring ;)
    måtte le av hilsen hos meg forresten, kanskje jeg skal vurdere å begynne å stå og tisse ja?? så får jeg beundret gullfiskene litt oftere ;)

    SvarSlett
  10. He he he, synes jeg ser deg gå opp fra badekaret med publikum ja:)Hadde arbeidere på stillas utenfor leiligheten da vi bodde i Edinburgh, det ble en del komiske situasjoner...De hadde ofte lunsj utenfor soveromsvinduet vårt for å si det sånn.Ble fort klart at det ikke lønte seg å vandre rundt i nettoen...oj.

    SvarSlett
  11. Deilig med noen som beiser for en ! Vi har en polsk herremann hengende på veggen i dag også! forresten, vi har samme husfarge :) Skulle gjerne hatt det hvitt, men det var ikke borettslaget enig i!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  12. He, he, du skriver så utrolig levende og vittig! Ser det hele for meg - spesielt badekarscenen:-) Det er vel like greit å trekke ned persienner og rullegardiner, så gutta tross alt holder fokus på det de skal gjøre, og ikke ramler ned fra stigen og sånn.

    Herlig at du endelig får beiset - og slipper å gjøre det selv:-)

    Klem

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...