torsdag 16. september 2010

Bevar barnetegningene for alltid

Seksåringen tegner ustanselig. Det produseres tegninger til mamma og pappa og mormor og tante og bestemor og bestefar osv. hver eneste dag. Og jeg er såpass ærlig og innrømmer at kunsten er av varierende grad. Da mener jeg ikke at det er figurativ kunst som ikke faller i smak hos mottaker eller farger som ikke matcher resten av interiøret. Nei, noen ganger er det vel mer å regne som lapper, hvitt ark med blå kulepennskrevet tekst og kanskje et lite hjerte. Disse kan jeg bare ikke samle på alle sammen.

Men andre ganger er det tegninger som bærer preg av å ha blitt jobba med, motiv og fargelegging over hele arket. Slike tas vare på i glass og ramme, klistra på skapdøra, på oppslagstavla eller i en perm. Flotte minner.

Jeg tegna også en hel del da jeg var liten. Og mamma fant en suveren måte, etter min mening, å bevare mine tegninger for ettertiden.

En gang på 70-tallet overførte hun mine tegninger til stoff og broderte!



Duken var en gave til min mormor og morfar. Var ikke det en flott gave? Ja, altså sånn helt beskjedent.

Sirlig brodert i datidens motefarger beige, brunt og grønt.



Duken var fast innslag på "barnebordet" ved kaffeslaberas og bursdagsfeiringer og en del av mine bardomsminner. Nå har jeg arva duken og jeg er så glad i den.

Hadde jeg vært like flink til å brodere som modern, da skulle jeg ha gjort det samme med min egen datters tegninger. Dessverre er jeg helt håpløs på brodering. Og jeg kan vel ikke be modern brodere sin egen gave med tegninger av barnebarnet....

Men dette er kanskje et tips til andre. En super måte å bevare barnas tegninger.

♣ Elisabeth

24 kommentarer:

  1. For en glitrende ide!!
    De var jo kjempefine!! - din mamma var sannelig kreativ får`n si!!
    Men Elisabeth - tekstiltusjer, er det en ide?? Vet ikke altså, men tanken bare slo meg...
    Ønsker deg en finfin uke!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  2. Så skjønn! Det der var jammen et godt tips!

    SvarSlett
  3. Så flott den var - så morsom en gave!

    SvarSlett
  4. Aldeles nydeleg, og rørande!!!

    SvarSlett
  5. Så utrolig fin! Tror tekstiltusj blir litt rart på en duk, ser litt for... tusja ut.. Prøvde litt tusj på handlenettene jeg lagde, men er ikke helt fornøyd. Kan være tusjene burde vært bytta ut med noen bedre. Man må jo prøve. Duken var forøvrig fantastisk!

    SvarSlett
  6. Det var jo kjempelurt, da! Artig å ha nå! Og du verden hvis man hadde klart å gjøre noe lignende...

    SvarSlett
  7. Utrolig fin! Med dagens teknologi er det jo mulig å få overført barnas tegninger til hva det skal være. Jeg har fått laget t-skjorter med ungenes hodefotinger :-)

    SvarSlett
  8. For en fantastisk gave! Rett og slett rørende vakkert! Og en super ide! Den tror jeg jammen at jeg adopterer. Men det blir nok bare en løper, og den blir maskinbrodert. Hvis du nøyer deg med en maskinbrodert løper av barnetegninger, så lager jeg gjerne en til deg og, Elisabeth:-)

    SvarSlett
  9. Så utrolig koselig! Dette var en fantastisk idè!

    SvarSlett
  10. Super ide! Har jeg aldri hverken hørt om eller sett før!
    Jeg er ingen broderer av rang, men jeg lagrer ideen i hjernebarken lell. Hvem vet; man kan jo bli litt mer hændy på sine eldre dager :)

    SvarSlett
  11. Smart! Men ein bør kunne brodere litt ja...

    SvarSlett
  12. Det var en super ide, synes du skal ta imot tilbudet fra Barbro jeg ;-D
    Enhver bestemor må jo bare elske en slik gave om den er maskinbrodert eller ei ;-D

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  13. Wow!Rørende rett og slett..

    SvarSlett
  14. Å! Den der var fin. Fikk nesten litt klump i halsen nå.

    SvarSlett
  15. Gurimalla - dette er så nydelig -og veldig kult! For en artig og flott ting å eie. Jeg kan brodere - og skal huske denne, når jeg etterhvert får armene fulle av tegninger fra ungene :)

    SvarSlett
  16. For en flott idé for å bevare barnetegninger, og det for evig og alltid! Utrolig kreativt, og ikke minst koselig! Jeg skjønner godt at du er glad i denne :)

    SvarSlett
  17. Det var en fantastisk fin duk! Så gøy!

    SvarSlett
  18. Supert tips!
    Må si at du var usedvanlig flink til å tegne som barn :-)
    Klem

    SvarSlett
  19. Jeg samler det meste i en søt liten koffert med forskjellige rom for alder. Men den begynner å bli full allerede på år 2! Hehe

    For en fantastisk skjønn gave! Så heldig du er som har den!

    Jeg kan brodere, men liker det ikke. Jeg har liksom ikke tid eller tålmodighet til det!

    God helg til dere innerst i veien :D

    SvarSlett
  20. Makan har jeg aldri sett. Kan godt forstå at du er glad i den duken. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde våget å ha den i bruk.

    Med alle de flinke sjelene som finnes her i bloggeverdenen, er jeg sikker på at det er flere som kommer til å benytte seg av denne ideen.

    Klem, Astrid

    SvarSlett
  21. Å så skjønn. Elisabeth for en fantastisk gave å få som voksen! Sine egne barnetegninger brodert på en duk.

    Dette skal prøves ut, men ettersom jeg ikke er god til brodering selv, skal jeg sette min egen mor på saken!!!!

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  22. Takk for at du delte denne ideen med oss.
    En raskere variant er å bruke tusjer til stoff.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...