fredag 16. april 2010

Annerledes-Bergen

Jeg er strengt oppdratt med klare retningslinjer for oppførsel i rulletrapp. Dette er også noe jeg er opptatt av å føre videre til neste generasjon. Reglene er enkle, men overraskende mange klarer ikke å følge dem likevel.

Stå til høyre, gå til venstre!

Det finnes knapt noe mer irriterende enn folk som ikke etterfølger disse i praksis. Når du kommer løpende og det er ca. 30 sekunder til bussen går - hva hindrer deg i å rekke transporten? Jo, et menneske som sperrer rulletrappa eller rullebåndet, som ikke står pent til høyre slik at du effektivt kan passere på venstre side.

Nå har det plutselig gått opp for meg. Disse sperre-menneskene må være bergensere!

En utflukt til et kjøpesenter i Bergen gir forklaringen:


Jeg har hørt dette, at bergensere ønsker å være annerledes, at de ikke er norske, men bergensere osv. Men ærlig talt, rulletrappreglene kan man da ikke tulle slik med. Disse reglene er jo internasjonale. Det blir som disse landene som nekter å følge oss andre, men tviholder på venstrekjøringa si - særinger!

Det er ikke alltid at det er feil å være som "alle andre"!

Neste gang jeg møter på et sperre-menneske i rulletrappa, da skal jeg synge "Eg tok miiin nystemte sitar iii heeeende" og se om vedkommende drar kjensel på den. Enkel bergensertest.

Elisabeth

9 kommentarer:

  1. Hör jag det bak mej flytter jag meg uansett! Men jeg er nok en flink pike som står til høyre...

    SvarSlett
  2. For min del handler rulletrapp bare om å forhindre at barna springer opp og ned i dem alene. Har vi først kommet oss om bord, så tror jeg ikke at jeg tar hensyn til noen andre, men bruker de 20 sekundene på å forberede barna på å komme seg av igjen.
    Joda, jeg har litt rulletrapppanikk...

    SvarSlett
  3. Ohoo :D Herlig konklusjon!
    I London vil du trives. Der er det kustus i rulletrappen. Bare turister fra Norge som lager kluss :)

    SvarSlett
  4. Prøvde å legge inn en kommentar i går, men siden din nektet tydeligvis å ta imot en kommentar fra en bergenser... Bare så det er sagt, så pleier jeg å holde meg til høyre:-)

    SvarSlett
  5. Herlig innlegg *lol*

    Jeg antar at de som ikke vet å flytte seg til høyre aldri har vært i London. For hadde de det hadde de lært. Der blir man skjelt ut om man gjør noe annet *lol*

    Ha en god helg!

    SvarSlett
  6. Hahaha, hærrrrrlig;-P
    Jeg står nok midt i rulletrappen ja=P MEN på rullebånd, der står jeg faktisk til høyre, eller går til venstre.... Har faktisk aldri tenkt over dette før nå!

    Ha en strålende helg, hilsen en
    "sperre-bergenser" =P

    SvarSlett
  7. Utflytterbergenser!01 august, 2013 18:24

    Jeg hadde aldri hørt om den høyreregelen i rulletrapp siden jeg er vokst opp med et slikt skilt på gulvet. Den fiffige regelen lærte jeg på klassetur til London først på folkehøgskolen. ps, ikke det et jeg stod midt i, men lent inn til en av sidene som likegodt kunne være venstre!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...