søndag 11. april 2010

Finfin søndag

Dette innlegget ligner sikkert på mange andre tusen innlegg som blir postet i dag. Det er ikke bare vi som har benyttet den fine fridagen til å pusle rundt huset.

Etter mange, lange vinteruker treffer man på naboene igjen. Det detter ut folk fra nabohusene, alle skal ut og koste, rake, spyle og rydde. En av naboene dro fram høytrykksspyleren og fikk vaska sin flislagte uteplass. Jeg er oppdratt til at søndagen skal man ikke bråke og av frykt for å irritere eventuelle "hold søndagen hellig"-naboer er det også veldig sjeldent jeg henger ut klesvask på denne siste dagen i uka, hviledagen. Det var derfor gledelig at akkurat denne naboen dro fram en bråkemaskin etter kirketid. De er nemlig aktive kirkegjengere. Så nå føler jeg at jeg kan fire litt på søndagsreglene her.

Jeg har ikke sykkel som matcher husveggen

Ommøblering av uteboden har også vært en populær aktivitet i nabolaget. Populær på den måten at mange driver med det, tviler på at så mange synes det er en skikkelig artig aktivitet. Vi synes ikke det. Ski og rattkjelke skal innerst, gressklipper og sykler ytterst. Dette er en logistikkøvelse. Mannen og jeg betraktet våre eiendeler og fant ut at for å få skiene på plass må vi flytte på putekassa og grillen. For at disse to tingene skal plasseres ute, må terrassen vaskes først. Og på terrassen ligger det fortsatt snø og møkk.

Etter at vi hadde tenkt hele denne tankerekka og funnet ut hvordan alt måtte gjøres, da var vi så slitne av all planlegginga at vi måtte hvile litt og forfriske oss med et glass Pepsi Max.

Mannen med sin bråkemaskin


Seksåringen og venninnene lagde parfyme som de prøvde å selge.

Eeh, parfyme?

Heldigvis kunne jeg betale med frukt.

Gangbar mynt

Så forsvant de og en halv time senere hadde de solgt både splæsj av naturparfymen og frukten i nabolaget. Betalingen var noen kronestykker, en påskesjokolade og karameller. Jeg ser for meg en karriere på Oslo Børs for Trollet. Eller kanskje slesk bilselger?

Litt senere var de to stykker som sto ute i gata og gaula: -Kom og kjøp! Fine perler! Fine og rene perler! Kom og kjøp! GRATIS! Da revurderte jeg framtidsplanene om Oslo Børs. Jeg bytta til meg en perle mot to pastiller. Jeg kan da forholde meg til et føydalt system jeg også.

Jeg har tittet etter det sikreste vårtegnet, hestehov, noen dager. Men eneste jeg har funnet i veikanten har vært hundebæsj. Den får noen andre plukke. Seksåringen derimot sporet opp denne gladveksten og nå har vi en søt liten bukett i vinduskarmen.



Så har vi hjulpet våren litt ved å spre snøen utover fra de skyggefulle delene av hagen til de mer solrike. Vi har grovraket bort det verste av kvister og geiner. Neste helg planlegger vi gjødsling. Har forhørt oss med en gartner, han har faktisk ansvaret for en lekker golfbaneplen og kan sine saker. Han har anbefalt en vårgjødsel med 16 et eller annet og utover sommeren skal vi gjødsle lite og ofte opp til 28 på denne skalaen. Som dere skjønner har jeg ikke peiling på gjødsel, men kjekt med "handleliste" på hagesenteret. Tipper det er mange som har vært der i dag også. Jeg venter litt før jeg setter ut Stemorsblomst i krukka ved trappa, selv om de tåler frost. Vi kan jo ikke gjøre alt på en dag heller...

Fortsatt god søndag!

Elisabeth

10 kommentarer:

  1. Høres ut som om dere har hatt en flott og effektiv lørdag.

    Klem Igi

    SvarSlett
  2. Det er nok mye vårlige aktiviteter rundt omkring nå, ja. Men er det ikke herlig?

    Det jeg ikke liker, er hvor avslørende denne vårsolen er. Det ser ikke ut som om det har vært hverken kost eller klut framme i vintertiden.

    Høres ut som dere har fått flott system i sakene.

    Klem

    SvarSlett
  3. Kom bare på et fantastisk lite dikt som en barndomsvenn av oss diktet da han var ganske liten. (Hadde egentlig ikke noe med dette å gjøre, assosiasjonen datt bare ned i meg da jeg lest om hva du fant på din hestehovjakt.)
    Biler kjører, biler kræsjer. Selv går jeg der hunder bæsjer.
    Synes det er litt søtt at det er en gutt på rundt åtte år som laget det.

    Beklager rar kommentar:)
    Høres da ut som om at dere har hatt en fin søndag, i alle fall:)
    Jeg har jobbet en del i dag og brukt resten av fritiden inne i en liten sal i et mørkt og innestengt teater, så det er derfor jeg ikke har noe særlig filter igjen...

    SvarSlett
  4. Høres ut som en flott søndag!
    Litt skuffa over at du ikke har sykkel som matcher huset, men ellers fornøyd med bildene

    SvarSlett
  5. Høres ut som om dere har hatt en fin helg og at dere har fått gjort mye.

    Herlig bilde av hestehovene, et av fineste vårtegnene som finnes. Jeg har sett noen slike i år og det gir med alltid en god følelse.

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  6. Her - i midten av landet - har det også vært en nydelig dag - sol, blå himmel, hestehov og hundebæsj i skjønn forening.
    Herlig!!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Oi, oi så flinke dere har vært i dag. Selv har jeg vært inne hele dagen og holdt på med min favorittsyssel; sying. Innimellom har jeg bygget litt lego. Bygget en lastebil og da syntes poden at jeg var veldig flink :)

    SvarSlett
  8. Jeg er også oppdratt til å holde hviledagen hellig, så plenklipping, vindusvasking og å henge klær til tørk ute er strengt forbudt. Drister meg til litt småplanting i krukker og sånt, men der går liksom grensen:-) Men i dag er vi i full gang med gravemaskin og full pakke. Holder på å opparbeide hagen, så hvis du har noen inspirasjonsbilder fra hagen din, så håper jeg du legger de ut på bloggen:-)

    Klem

    SvarSlett
  9. Du er bare fryktelig morsom!! Det er ikke bildene dine som imponerer, men de velskrevne, humoristiske tekstene hvor du treffer blink hver gang!!!!Synes bloggen din er et festlig innslag blant alle sukkersøte interiørblogger:)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...