torsdag 15. april 2010

Ståplass Bergen-Oslo

Som mange så korrekt rebuserte seg fram til befinner jeg meg i vakre Bergen. Og dette er jo ikke det verste stedet å være når man blir rammet av en naturkatastrofe.

Kveldsflyet fredag blir høyst sannsynlig kansellert og billetten min kan heller brukes som kladdepapir, dopapir, snifferull elller - ok jeg reiser med kort og finger og de sakene har jeg fortsatt bruk for.  Uansett, man finner alternative transportmidler. Og for en lykke at jeg skal mellom to byer med togforbindelse.

NSBs nettside brøt sammen så jeg spaserte ned til jernbanestasjonen  i Bergen, en riktig koselig jernbanestasjon. Den minner meg om gamle Østbanen i Oslo, før OsloS, flytog og alt. Jeg kan rapportere om en forholdsvis rolig stemning ved togstasjonen i ettermiddag, med innslag av oppgitte og slitne mennesker. I køen foran meg sto en nylig ryggoperert dame (nei, jeg spurte ikke, hun opplyste dette helt på eget initiativ) og en dame haltende på krykker.

Og hva kan NSB tilby? STÅPLASS til Oslo. 7.5 timer stående på tog! Det høres ut som en øvelse man for all del vil unngå. Om man slår til på noe sånt er man enten ung, dum, desperat eller en kombinasjon. Jeg trodde virkelig ikke at man kunne stappe et tog fult med folk i midtgangen på samme måte som på en buss i rushtida.

Torsdag ettermiddag var første ledige seteplass mellom Bergen og Oslo med nattoget fredag kveld! Og da mener jeg sete, en liten køye var selvfølgelig ikke å oppdrive. Men dette skal gå bra, jeg har billett og jeg har en mursteinsbok.



Askeskyene fra Island har ført til en annerledes dag for mange i dag. Statsministeren har hjemmekontor på et hotellrom i New York, kioskjenta på flyplassen i Tromsø måtte stenge butikken og Elisabeth har hatt en lang dag med å løse utfordringer som oppstår nå en viktig foreleser står fast i København. Tusen telefoner er tatt, foredragsfiler sendt gjennom lufta (heldigvis er det ikke stans i den lufttrafikken) og beina har løpt hit og dit.
Og arbeidsdagen er ikke over...

Det gjelder å kose seg med det en kan, derfor en bloggpause nå før siste kveldsøkt. Og da vil jeg gjøre litt reklame for BONKA RAKKA. Bloggeier Trine er en morsom og kreativ dame med firebarn og symaskin. 

Nå arrangerer hun tombola og den kommer du til ved å trykke her. Se den søte kjolen og den kule puta du kan vinne! Jeg forteller dere dette kun fordi jeg er slik en god venn, hadde jeg derimot vært mer egoistisk hadde jeg sørga for minst mulig konkurranse slik at den puta havna innerst i veien....


Minner samtidig om mitt eget lotteri, trykk her eller på bildet øverst i høyre marg. Veldig moro at så mange har meldt seg på så langt og jeg koser meg med all den frivillige rosen, he he.

Elisabeth

6 kommentarer:

  1. Unnskyld for at jeg misunte deg reisinga... Nå har det gått over. God tur hjem!

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Glad jeg ikke er i dine skole. Jeg skulle egentlig hatt medarbeidersamtale med sjefen i dag, men hun kom seg ikke over fjellet fra Oslo. Så den har blitt utsatt til neste uke, jeg som bare vil bli ferdig med deg.

    Ønsker deg en god tur hjem, håper at togturen blir bra. Det er år og dag siden jeg tok sist, så det er noe jeg har lyst til å "prøve" en dag. Men helst ikke under tvang, slik som det blir for mange i disse dager.

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett
  3. Eh.... I dine skole??? Hva tenkte jeg på... Skal seff være dine sko... Godt det snart er helg!!!

    Klem igjen

    SvarSlett
  4. Glad jeg ikke er langt hjemmefra nå.
    Lykke til på hjemreisen.
    Klem Igi

    SvarSlett
  5. God tur på skinnene! ;)

    SvarSlett
  6. Hadde du nå ikke kommet deg over fjellet, er ikke Bergen det verste sted på jorden å strande..... God tur med tog, og velkmmen tilbake :-)

    Klem

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...